Finanse i Controlling 70/2020 (lipiec-sierpień)

Finanse i Controlling nr 70/2020 - Zakupy dobrze przemyślane

Zakupy dobrze przemyślane

Pandemia koronawirusa ujawniła wszystkie słabości przedsiębiorstw. Co prawda, trudno nam w tym momencie przewidzieć rzeczywistą skalę kryzysu, ale zdaje się, że to nie czas i miejsce, by pisać o wielkich inwestycjach rozwojowych, kiedy w pierwszej kolejności trzeba skupić się na działaniach korygujących i optymalizacyjnych, które przychodzi nam wdrażać. Z jednej strony po to, by uchronić swój biznes i zminimalizować straty, z drugiej zaś, by wesprzeć długofalowy rozwój, o którym już teraz warto zacząć myśleć.

To dlatego w Temacie numeru podejmujemy kwestię zakupów w przedsiębiorstwie. Joanna Czerska pisze w swoim artykule, że zakupy mogą zrobić w firmie spory bałagan. I trudno się z tym nie zgodzić, skoro złe zarządzanie procesem zakupowym może zaburzyć płynność finansową przedsiębiorstwa. W czasach pandemii koronawirusa sytuacja tym bardziej się komplikuje, dlatego tak ważna jest analiza i segmentacja wydatków oraz usprawnienie procesów, by procedury zakupowe były możliwie jak najprostsze, jak najszybsze i jak najbardziej niezawodne.

W bieżącym wydaniu piszemy więc o tym, jak dobrze przemyśleć zakupy w firmie, jak ograniczenie wydatków typu C może stać źródłem oszczędności, a także podpowiadamy, jak to wszystko policzyć. Omawiamy również procedury zakupowe na poziomie strategicznym, operacyjnym i kontrolnym oraz nowoczesne narzędzia wspierające zakupy w czasach kryzysu i nie tylko.

Ale to jeszcze nie wszystko. Z przyjemnością odsyłamy Państwa do lektury pozostałych tekstów numeru, w których piszemy m.in. o rozwiązaniach teorii ograniczeń w zakresie zarządzania zapasami, o sposobach branży automotive na pokonanie kryzysu oraz o budowaniu zaangażowania pracowników do ciągłego doskonalenia przy pomocy systemu zarządzania World Class Manufacturing (WCM). Kontynuujemy też temat sytuacji prawnej wierzyciela w postępowaniu restrukturyzacyjnym.

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup wydanie drukowane Kup PDF

Artykuły

Tekst otwarty nr 70/2020

Zakupy dobrze przemyślane

Zakupy dobrze przemyślane

Transformacja procesu zakupowego zawsze powinna obejmować te same kroki, niezależnie od branży. Już na samym początku wiele firm pomija zwykle najbardziej oczywisty, a zarazem bardzo potrzebny krok – analizę i segmentację wydatków. Należy skonsolidować wszystkie produkty i usługi, które kupuje dana organizacja lub grupa kapitałowa. I nie ma znaczenia, czy organizacja jest scentralizowana, czy silnie...

Czytaj więcej
nr 70/2020

Procedury zakupowe na poziomie strategicznym, operacyjnym i kontrolnym

Procedury zakupowe na poziomie strategicznym, operacyjnym i kontrolnym

Dziś w każdym ogłoszeniu o pracę na stanowisko „zakupowe” (lub pokrewne) jednym z wymogów jest doświadczenie w opracowywaniu, wdrażaniu i kontroli procedur zakupowych na każdym poziomie procesu. Funkcja zaopatrzenia zmieniła się z podstawowego zarządzania zakupami i nadzorowania transakcji w bardziej holistyczny, złożony proces biznesowy, mający duży wpływ na działalność całej firmy. Wspiera on finanse...

Czytaj więcej
nr 70/2020

Zapomniane koszty źródłem oszczędności ‑ tail spend management w praktyce

Rynkowy sukces przedsiębiorstwa byłby trudny bez sprawnie funkcjonujących procesów wewnętrznych oraz efektywnego wykorzystania dostępnych zasobów i środków. Nieprzykuwający uwagi tail spend, czyli wydatki rozproszone, może pochłaniać nieuzasadnione ilości zasobów, obniżając potencjał całej organizacji. Zarządzanie tail spend jest czasochłonne, a ze względu na ogólną wartość wydatków w tej kategorii...

Czytaj więcej
nr 70/2020

Controlling zakupów w firmie

Controlling zakupów w firmie

Pomimo oczywistych różnic, jakie występują pomiędzy branżami oraz poszczególnymi przedsiębiorstwami, zakupy są niezbędnym elementem dla każdej z firm, bez względu na jej charakter. W jaki sposób zatem je kontrolować?

Czytaj więcej
nr 70/2020

KPI w zakupach, czyli co monitorować, by nie robić bałaganu

KPI w zakupach, czyli co monitorować, by nie robić bałaganu

Zakupy mogą robić niezły bałagan w firmie. Wystarczy, że kupcy skoncentrują się wyłącznie na negocjowaniu ceny materiałów oraz kosztów transportu i przez to firma może mieć masę kłopotów. Przede wszystkim zaburzenie płynności finansowej, która szczególnie dziś jest pod parasolem ochronnym. W artykule piszę o tym, jak spojrzeć szerzej na rolę zakupów, by mieć pewność, że nasi „zakupowcy” działają w...

Czytaj więcej
nr 70/2020

Rozwiązania teorii ograniczeń w dystrybucji ‑ zarządzanie zapasami

Rozwiązania teorii ograniczeń w dystrybucji - zarządzanie zapasami

Jak to się dzieje, że sklepy nie utrzymują odpowiednich zapasów, aby zabezpieczyć popyt klientów? Pomimo że w każdym sklepie piętrzą się zapasy, nie możemy znaleźć tego, czego potrzebujemy. Dlaczego sklepy nie robią tego prawidłowo?

Czytaj więcej
nr 70/2020

Sytuacja prawna wierzyciela w postępowaniu restrukturyzacyjnym (cz. 2)

Sytuacja prawna wierzyciela w postępowaniu restrukturyzacyjnym (cz. 2)

Zgromadzenie wierzycieli, które zostało zwołane w celu głosowania nad układem, stanowi centralny punkt postępowania restrukturyzacyjnego. Decydująca rola należy do wierzycieli, od których zależy przyjęcie układu, a co za tym idzie – przyznanie drugiej szansy dłużnikowi. Wierzyciele powinni jednak udzielać tego kredytu świadomie, mając na uwadze swoje własne interesy, zarówno te krótkoterminowe, jak...

Czytaj więcej
nr 70/2020

Korzyści z rejestracji znaku towarowego

Ochrona prawna wartości niematerialnych stanowi ważny element ochrony przedsiębiorstw. O doniosłości znaczenia ochrony wartości niematerialnych świadczy utworzenie Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej – jako jednej z pierwszych instytucji po odzyskaniu niepodległości przez Polskę. W odradzającym się kraju ważną kwestię stanowiło bowiem zapewnienie ochrony i uznania praw polskich twórców i wynalazców,...

Czytaj więcej
nr 70/2020

World Class Manufacturing (WCM), czyli budowanie zaangażowania pracowników do ciągłego doskonalenia

World Class Manufacturing (WCM), czyli budowanie zaangażowania pracowników do ciągłego doskonalenia

Kompleksowe podejście do Lean Management, czyli traktowanie go jako strategii, to istotny krok na drodze transformacji organizacji. Tylko w jaki sposób uzyskać kompleksowość i holistyczne podejście, by niczego nie pominąć we wdrażaniu tej koncepcji? Z pomocą przychodzi system zarządzania zwany World Class Manufacturing.

Czytaj więcej
nr 70/2020

Problemy kalkulacji kosztów

Problemy kalkulacji kosztów

Kalkulacja kosztów wytworzenia to jeden z fundamentalnych problemów, jakim zajmuje się rachunkowość zarządcza. Można nawet stwierdzić, że duża część dorobku publikacyjnego związanego z praktyką wdrażania rozwiązań rachunkowości zarządczej koncentruje się wokół problematyki kalkulacji kosztów, w tym zwłaszcza kosztów pośrednich i kluczy, według których są one wykorzystywane w kalkulacji jednostkowych...

Czytaj więcej
nr 70/2020

The missing link

The missing link

By joining the project team from the start, finance professionals can be the super-connector, helping to close the widening infrastructure gap.

Czytaj więcej
nr 70/2020

Eurowirus – fundusze europejskie w nowej odsłonie

Eurowirus – fundusze europejskie w nowej odsłonie

Zmienna sytuacja geopolityczna w Europie i na świecie związana z pandemią koronawirusa przyczyniła się do wprowadzenia przez rządy państw metodyk przeciwdziałania i minimalizacji skutków wywoływanej przez niego choroby COVID-19. Izolacja obywateli w domach, zamknięcie na kilka miesięcy sektora turystyki, handlu, gastronomii, transportu i innych spowodowały utratę miejsc pracy, bankructwa przedsiębiorstw....

Czytaj więcej
nr 70/2020

Idealna forma organizacyjno‑prawna prowadzenia działalności gospodarczej – fakt czy mit?

Idealna forma organizacyjno-prawna prowadzenia działalności gospodarczej – fakt czy mit?

Działalność gospodarczą można prowadzić w wielu różnych formach organizacyjno-prawnych. Czy istnieje forma idealna? Sprawdźmy.

Czytaj więcej
nr 70/2020

Standardy compliance dla spółek giełdowych

Standardy compliance dla spółek giełdowych

Tematyka compliance od dłuższego już czasu cieszy się w Polsce coraz większym zainteresowaniem. Wprawdzie nie można jeszcze powiedzieć, że standardy compliance są powszechne, ale z pewnością kolejni przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem ich wdrożenia. Różne mogą być tego przyczyny. Niektórzy chcą zabezpieczyć swoją firmę przed jak największą liczbą ryzyk pojawiających się na rynku, inni dostosowują...

Czytaj więcej
nr 70/2020

Podróż do źródła… dostaw – czyli o nowoczesnych narzędziach wspierających zakupy w kryzysie i nie tylko

Podróż do źródła… dostaw – czyli o nowoczesnych narzędziach wspierających zakupy w kryzysie i nie tylko

Decyzje strategiczne w obszarze zakupowym podejmowane są przez wyższy szczebel zarządzania. Do wdrożeniowców należy jednak zapewnienie narzędzi niezbędnych do sprawnego realizowania założonych planów. W czasach pandemii koronawirusa sytuacja się komplikuje, dlatego dla działu zakupów ważne jest, aby mieć możliwie jak najprostsze, jak najszybsze i jak najbardziej niezawodne w obsłudze narzędzia poświęcone...

Czytaj więcej
nr 70/2020

Spadanie na cztery koła. Sposoby branży automotive na pokonanie kryzysu

Spadanie na cztery koła. Sposoby branży automotive na pokonanie kryzysu

Rozwiązania informatyczne przygotowane w czasach koronawirusa muszą, po pierwsze, móc funkcjonować w zastanej rzeczywistości, po drugie, być gotowe na ewentualną powtórkę scenariusza. Najnowsze trendy w obszarze digitalizacji na rynku automotive wspierają firmy w dostosowaniu się do nadchodzącej rzeczywistości. Cała sprzedaż, także w branży samochodowej, przenosi się do sprzedaży online.

Czytaj więcej
nr 70/2020

Społeczna rola biznesu w obliczu globalnych wyzwań

Społeczna rola biznesu w obliczu globalnych wyzwań

Współczesny świat stawia przed biznesem sporo wyzwań i sprawdza, które z przedsiębiorstw zdadzą egzamin. Wiele wskazuje na to, że na rynku zostaną te, które odrobią lekcję z czasów pandemii i swoje działania skierują w stronę zrównoważonego rozwoju.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Promocyjny nr 70/2020

Jak zbudować efektywny i odporny na kryzysy portfel inwestycyjny

Jak zbudować efektywny i odporny na kryzysy portfel inwestycyjny

W czasie zawirowań na rynkach finansowych szczególnie widoczne jest, jak istotna dla efektywności inwestycji jest dywersyfikacja portfela, która nadaje mu stabilności i umożliwia ograniczenie strat w momentach kryzysowych. Często pozwala również uzyskać wyższą stopę zwrotu. Inwestorzy, dążąc do zmniejszenia ryzyka, powinni zadbać o różnorodność aktywów w portfelu inwestycyjnym, aby miały one jak najniższy...

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 70/2020

KPMG (e)Forum. Biznes w czasach pandemii (podsumowanie)

KPMG (e)Forum. Biznes w czasach pandemii (podsumowanie)

„KPMG (e)Forum | Biznes w czasach pandemii” to cykl bezpłatnych konferencji online, podczas których 24 ekspertów KPMG w ciągu ponad 10 godzin przedstawiło kilkanaście merytorycznych prelekcji. Poruszono najbardziej aktualne tematy dotyczące: wsparcia w wyzwaniach prawnych, księgowych i podatkowych; źródeł finansowania i dotacji; wyzwań procesowo-technologicznych oraz restrukturyzacji firmy lub jej...

Czytaj więcej

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.