Współczesny świat stawia przed biznesem sporo wyzwań i sprawdza, które z przedsiębiorstw zdadzą egzamin. Wiele wskazuje na to, że na rynku zostaną te, które odrobią lekcję z czasów pandemii i swoje działania skierują w stronę zrównoważonego rozwoju.

Czego uczy nas pandemia?

Każdy z nas na swój sposób zapamięta dziwny rok 2020, w którym długoterminowe plany i strategie zmieniły perspektywę na znacznie krótszą. W chwili oddania tego artykułu w 200 krajach świata jest ponad 1,8 mln zakażonych i ok. 114 tys. ofiar śmiertelnych pandemii koronawirusa. Liczba ofiar COVID-19 już kilkakrotnie przekroczyła roczną liczbę osób ginących w zamachach terrorystycznych na całym globie. Reguły dystansu społecznego i przedłużające się zamknięcie w domach sprawiają, że większość z nas z niecierpliwością wyczekuje dnia, kiedy nasze życie wróci do chociaż względnej normalności. Niektórzy z nas na pewno zastanawiają się, jak za chwilę będzie wyglądało ich (nas wszystkich) życie. Niedługo dowiemy się też, czy zdaliśmy test pracy zdalnej, zdalnego życia i spotkań online. Osobiście – choć mogę być osamotniony w swej opinii – pod pewnymi względami jestem wdzięczny pandemii. Myślę, że może być to dla nas cenny czas, który niesie za sobą refleksję na temat naszego życia. Czy wraz z pandemią przyjdzie nam się zmierzyć z kryzysem globalizacji? Czy nastąpi załamanie bezwiednej konsumpcji? Czy będziemy musieli zmierzyć się z poważnym kryzysem ekonomicznym? Tego jeszcze nie wiemy – czas pokaże. Pewne jest tylko, że powrotu do czasów sprzed pandemii nie ma.

Czego pandemia uczy przedsiębiorców?

Jako liderzy stoimy przed wielką szansą biznesową, a także przed wielkim wyzwaniem społecznym. Podczas załamania gospodarki widać, kto pływał bez poduszki bezpieczeństwa, z pewnością więc kryzys dotknie bardzo wiele firm i wiele osób prywatnych. Życie na kredyt, niekontrolowana konsumpcja i brak środków na czarną godzinę właśnie odbijają nam się czkawką. Te z firm, które borykały się z płynnością jeszcze przed „koronakryzysem”, zapewne nie przetrwają, będziemy więc świadkami dość znaczącej zmiany na rynku, czeka nas wiele bankructw, przejęć, zawieszeń i likwidacji. Koniec rynku pracownika – przynajmniej chwilowy – też staje się faktem, ponownie przeważa szala pracodawców. Oba te zjawiska na pewno nie będą łatwe i bezbolesne, aczkolwiek może są nam właśnie potrzebne, bo skrajności generalnie nie są zdrowe dla nikogo i właśnie obserwujemy trudny powrót do normalności. Część samozatrudnionych przestanie być „własnym szefem” i wróci na rynek pracy. Może być to też koniec nieuczciwych pracodawców, którzy zatrudniali wszystkich na umowy o dzieło, a teraz nie są w stanie zagwarantować swoim, bądź co bądź, pracownikom kontynuacji zatrudnienia/dalszych zleceń. Rynek pracy niedługo chętnie wchłonie takie osoby, prawdopodobnie zapewniając im lepsze warunki bytowe, niż są w stanie wygenerować z własnego biznesu.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Tekst otwarty Tylko on-line nr 70/2020

KPMG (e)Forum. Biznes w czasach pandemii (podsumowanie)

grafika.jpg

„KPMG (e)Forum | Biznes w czasach pandemii” to cykl bezpłatnych konferencji online, podczas których 24 ekspertów KPMG w ciągu ponad 10 godzin przedstawiło kilkanaście merytorycznych prelekcji. Poruszono najbardziej aktualne tematy dotyczące: wsparcia w wyzwaniach prawnych, księgowych i podatkowych; źródeł finansowania i dotacji; wyzwań procesowo-technologicznych oraz restrukturyzacji firmy lub jej upadłości. Wirtualne konferencje okazały się unikalnym przedsięwzięciem zorganizowanym na taką skalę w dostosowanej do obecnych realiów formie online.

Czytaj więcej

Spadanie na cztery koła. Sposoby branży automotive na pokonanie kryzysu

MC_70_84.jpg

Rozwiązania informatyczne przygotowane w czasach koronawirusa muszą, po pierwsze, móc funkcjonować w zastanej rzeczywistości, po drugie, być gotowe na ewentualną powtórkę scenariusza. Najnowsze trendy w obszarze digitalizacji na rynku automotive wspierają firmy w dostosowaniu się do nadchodzącej rzeczywistości. Cała sprzedaż, także w branży samochodowej, przenosi się do sprzedaży online.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Promocyjny nr 70/2020

Jak zbudować efektywny i odporny na kryzysy portfel inwestycyjny

Jak-zbudowac.jpg

W czasie zawirowań na rynkach finansowych szczególnie widoczne jest, jak istotna dla efektywności inwestycji jest dywersyfikacja portfela, która nadaje mu stabilności i umożliwia ograniczenie strat w momentach kryzysowych. Często pozwala również uzyskać wyższą stopę zwrotu. Inwestorzy, dążąc do zmniejszenia ryzyka, powinni zadbać o różnorodność aktywów w portfelu inwestycyjnym, aby miały one jak najniższy współczynnik korelacji stóp zwrotu. Konieczne jest włączenie do portfela aktywów alternatywnych, o niskiej korelacji z tradycyjnymi instrumentami finansowymi. Już niewielki udział tego typu aktywów w portfelu może zmienić jego charakter i ograniczyć ryzyko wynikające z wahań na rynkach finansowych.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama