Dziś w każdym ogłoszeniu o pracę na stanowisko „zakupowe” (lub pokrewne) jednym z wymogów jest doświadczenie w opracowywaniu, wdrażaniu i kontroli procedur zakupowych na każdym poziomie procesu. Funkcja zaopatrzenia zmieniła się z podstawowego zarządzania zakupami i nadzorowania transakcji w bardziej holistyczny, złożony proces biznesowy, mający duży wpływ na działalność całej firmy. Wspiera on finanse przedsiębiorstwa, decyzje operacyjne, a także ogranicza ryzyko w całym łańcuchu dostaw.

Procedury zakupowe na poziomie strategicznym, operacyjnym i kontrolnym

Proces zakupu w zależności od organizacji może być mniej lub bardziej skomplikowany. Zamówienia strategiczne obejmują całą organizację. Wymagają zaangażowania wszystkich działów i obszarów funkcjonalnych w firmie, angażują ludzi, procesy i technologie. Rolą działu zakupów jest pozyskanie, zakup i dostawa materiałów/towarów i usług w jak najlepszej cenie z możliwym najkrótszym terminem dostawy oraz z długim terminem płatności. Dział zakupów wyznacza ogólny kierunek zakupów zgodny ze strategią biznesową firmy na podstawie opracowanych procedur strategicznych, operacyjnych i kontrolnych. Oznacza to, że na poziomie strategicznym, jak i operacyjnym muszą istnieć solidne i łatwe do zrozumienia procedury zakupów dla zarządu firmy, bez możliwości popełnienia błędu. Dobrze opracowane procedury mają bezpośredni wpływ na koszty firmy i zabezpieczenie ciągłości łańcucha dostaw.

Procedury są opracowane w celu zapewnienia pomocy kierownictwu przy tworzeniu instrukcji i regulaminów mających na celu usprawnienie kontroli wewnętrznej i zoptymalizowanie procesów przy jednoczesnej ochronie interesów firmy.

Procedura na poziomie strategicznym obejmuje zagadnienia związane z cała firmą i ma zapewnić:

  • poprawny podział obowiązków w obrębie różnych warstw zarządzania,
  • stworzenie przewagi konkurencyjnej poprzez innowacyjny i najlepszy w swojej klasie proces zaopatrzenia,
  • sprostanie lub przewyższenie wymagań klientów,
  • zaangażowanie dostawców we wzajemne korzystne relacje,
  • innowacyjne i oszczędne procesy i systemy,
  • przyciągnięcie, rozwinięcie i utrzymanie silnego zespołu zmotywowanych profesjonalistów,
  • uzyskanie lepszych niż konkurencja cen i znaczenia ze strony dostawców.

Pozostałe 92% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.