Kompleksowe podejście do Lean Management, czyli traktowanie go jako strategii, to istotny krok na drodze transformacji organizacji. Tylko w jaki sposób uzyskać kompleksowość i holistyczne podejście, by niczego nie pominąć we wdrażaniu tej koncepcji? Z pomocą przychodzi system zarządzania zwany World Class Manufacturing.

World Class Manufacturing (WCM), czyli budowanie zaangażowania pracowników do ciągłego doskonalenia

Are you lean organisation, or are you just doing lean? W tłumaczeniu: Czy jesteś organizacją lean (szczupłą), czy może od czasu do czasu robisz coś w stylu lean? To pytanie może zadawać sobie nieustannie każda organizacja podejmująca się wdrażania transformacji lean.

Reprezentanci drugiej grupy rozumieją filozofię Lean Management (LM) jako zbiór narzędzi i technik, których stosowanie pomaga czasem rozwiązywać problemy. Pracownicy w tych organizacjach wybiórczo angażują się w zadania ciągłego doskonalenia, traktując je jako coś dodatkowego, nie jako element codziennej pracy. To firmy, w których właściciele lub dyrektorzy mogą zatrudniać zespoły wykwalifikowanych leanowców, którym zlecają wdrożenie Lean Management, co jednak nie przynosi oczekiwanych efektów, takich jak osobiste włączenie się we wdrożenie tak kadry zarządzającej, jak i pracowników firmy. Reprezentanci pierwszej grupy, czyli organizacje lean, uważają, że LM to strategia, która skupia się na ciągłym budowaniu zaangażowania w codzienne identyfikowanie i eliminowanie marnotrawstw. Lean thinking to po prostu nowy, inny sposób myślenia i organizacji pracy. W takich firmach zespół top managerów czuje się właścicielem transformacji, mierząc i dostrzegając jej efekty w postaci m.in. sprawniejszych procesów i coraz lepiej wykwalifikowanej kadry. Do której grupy należy obecnie twoja organizacja?

World Class Manufacturing (WCM, produkcja klasy światowej) jest sposobem na kompleksowe podejście do ciągłego doskonalenia organizacji produkcji. To system zarządzania, który cieszy się popularnością wśród największych korporacji rynku produkcyjnego. WCM powstało z obserwacji sposobów i metod pracy najlepszych japońskich firm. W praktyce system ten został rozpowszechniony przez profesora Hajime Yamashina1. Wdrażał go od 2005 r. w Grupie Fiat, obejmującej takie marki jak Fiat, Marelli, Iveco, Case New Holland.

Najprościej można powiedzieć, że WCM zapewnia eliminację strat w procesie dostarczania produktu do klienta, poczynając od naszych dostawców, na magazynie klienta kończąc.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Pożegnanie z SCM? Nowa normalność w łańcuchach dostaw

Światowa gospodarka zdaje się podnosić z kolan w – określonej przez ekspertów – fazie poprzedzającej nową normalność (pre-new normal)1. Mimo niewątpliwie tragicznego charakteru samej pandemii, jej skutki – szczególnie te biznesowe – można podzielić na negatywne i pozytywne. Adaptacja nowych sposobów komunikacji, pracy czy zarządzania została wymuszona w firmach na całym świecie. Czy wrócimy do klasycznych podejść i metod? Jak wyglądać będą poszukiwania, negocjacje i współpraca z dostawcami? Czy wyciągniemy długofalowe wnioski i zabezpieczymy swoje organizacje, korzystając z doświadczeń, rozwiązań i zmian, jakie przyniosły ostatnie miesiące?

Czytaj więcej

Kontrola wewnętrzna jako element zarządzania

Kontrola wewnętrzna jako element zarządzania

Kontrola wewnętrzna jest niezbędnym elementem, który powinien zostać zaimplementowany w każdym przedsiębiorstwie, bowiem kontrola, identyfikacja, analiza i ocena wszelkiego rodzaju ryzyk stanowi prawidłowo zaprojektowany i wdrożony system, który jest integralną częścią sprawnie funkcjonującej nowoczesnej organizacji. Wspiera nie tylko skuteczne i efektywne działanie procesów biznesowych, ale – co jest niezwykle istotne – nadaje kształt i określa zasady współpracy, przepływu informacji oraz monitorowania działań w ramach całej organizacji.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama