Kompleksowe podejście do Lean Management, czyli traktowanie go jako strategii, to istotny krok na drodze transformacji organizacji. Tylko w jaki sposób uzyskać kompleksowość i holistyczne podejście, by niczego nie pominąć we wdrażaniu tej koncepcji? Z pomocą przychodzi system zarządzania zwany World Class Manufacturing.

World Class Manufacturing (WCM), czyli budowanie zaangażowania pracowników do ciągłego doskonalenia

Are you lean organisation, or are you just doing lean? W tłumaczeniu: Czy jesteś organizacją lean (szczupłą), czy może od czasu do czasu robisz coś w stylu lean? To pytanie może zadawać sobie nieustannie każda organizacja podejmująca się wdrażania transformacji lean.

Reprezentanci drugiej grupy rozumieją filozofię Lean Management (LM) jako zbiór narzędzi i technik, których stosowanie pomaga czasem rozwiązywać problemy. Pracownicy w tych organizacjach wybiórczo angażują się w zadania ciągłego doskonalenia, traktując je jako coś dodatkowego, nie jako element codziennej pracy. To firmy, w których właściciele lub dyrektorzy mogą zatrudniać zespoły wykwalifikowanych leanowców, którym zlecają wdrożenie Lean Management, co jednak nie przynosi oczekiwanych efektów, takich jak osobiste włączenie się we wdrożenie tak kadry zarządzającej, jak i pracowników firmy. Reprezentanci pierwszej grupy, czyli organizacje lean, uważają, że LM to strategia, która skupia się na ciągłym budowaniu zaangażowania w codzienne identyfikowanie i eliminowanie marnotrawstw. Lean thinking to po prostu nowy, inny sposób myślenia i organizacji pracy. W takich firmach zespół top managerów czuje się właścicielem transformacji, mierząc i dostrzegając jej efekty w postaci m.in. sprawniejszych procesów i coraz lepiej wykwalifikowanej kadry. Do której grupy należy obecnie twoja organizacja?

World Class Manufacturing (WCM, produkcja klasy światowej) jest sposobem na kompleksowe podejście do ciągłego doskonalenia organizacji produkcji. To system zarządzania, który cieszy się popularnością wśród największych korporacji rynku produkcyjnego. WCM powstało z obserwacji sposobów i metod pracy najlepszych japońskich firm. W praktyce system ten został rozpowszechniony przez profesora Hajime Yamashina1. Wdrażał go od 2005 r. w Grupie Fiat, obejmującej takie marki jak Fiat, Marelli, Iveco, Case New Holland.

Najprościej można powiedzieć, że WCM zapewnia eliminację strat w procesie dostarczania produktu do klienta, poczynając od naszych dostawców, na magazynie klienta kończąc.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.