Kalkulacja kosztów wytworzenia to jeden z fundamentalnych problemów, jakim zajmuje się rachunkowość zarządcza. Można nawet stwierdzić, że duża część dorobku publikacyjnego związanego z praktyką wdrażania rozwiązań rachunkowości zarządczej koncentruje się wokół problematyki kalkulacji kosztów, w tym zwłaszcza kosztów pośrednich i kluczy, według których są one wykorzystywane w kalkulacji jednostkowych kosztów wytworzenia.

Problemy kalkulacji kosztów

Rachunkowość jako dziedzina wiedzy, która ma charakter stricte stosowany, stanowi spójny system informacyjny, w ramach którego można wyodrębnić następujące obszary:

  1. rachunkowość finansowa,
  2. rachunkowość podatkowa,
  3. rachunkowość zarządcza.

Każdy z trzech wskazanych subobszarów koncentruje się na dostarczaniu informacji, z tym że ich zakres jest oczywiście różny.

Rachunkowość finansowa zajmuje się odzwierciedleniem (ewidencją) zdarzeń gospodarczych. System rachunkowości finansowej jest również odpowiedzialny za tworzenie najważniejszego jej produktu, jakim jest sprawozdanie finansowe.

Rachunkowość podatkowa to stosunkowo nowa subdziedzina rachunkowości – przez niektórych uważana za część rachunkowości finansowej. Abstrahując od rozważań akademickich – rachunkowość podatkowa zyskuje coraz większą popularność, zwłaszcza odnośnie do jej praktycznego wymiaru związanego z optymalizacją podatkową i stosowaniem tzw. strategii podatkowych.

Ostatnim wymienionym obszarem współczesnej rachunkowości jest rachunkowość zarządcza. Koncentruje się ona w głównej mierze na dostarczaniu interesariuszom wewnętrznym informacji na potrzeby systemu decyzyjnego. W odróżnieniu od rachunkowości finansowej przedmiotem zainteresowania rachunkowości zarządczej jest zarówno obszar ex post (analiza zdarzeń historycznych), jak też analiza ex ante (próba prognozy zdarzeń przyszłych). Ze względu na obszary zainteresowań rachunkowości zarządczej można rozróżnić następujące elementy:

  1. efektywność funkcjonowania – jest to subdziedzina rachunkowości zarządczej, która koncentruje się na relacji między wielkością produkcji a uzyskiwaniem zysku jednostkowego (dodatniego wyniku finansowego na jednostkę produktu);
  2. zarządzanie wartością przedsiębiorstwa – narzędzia służące badaniu aktualnej wartości podmiotu gospodarczego w ujęciu dochodowym lub majątkowym;
  3. kalkulacja kosztów – grupa metod i narzędzi, które służą do określania kosztochłonności działalności, w tym w kontekście kalkulacji jednostkowych kosztów wytworzenia, jak też miejsc postawania kosztów (MPK).

Z punktu widzenia potrzeb biznesowych kalkulacja kosztów wraz z kwestią kluczy i problemów z nimi związanych są jednymi z najbardziej istotnych haseł dotyczących rachunkowości zarządczej i jej stosowania w przedsiębiorstwach.

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Cykl rotacji zobowiązań (DPO), czyli... czy dostawcy mogą w większym stopniu kredytować darmowo naszą działalność?

Jeżeli chcesz poznać wartość pieniędzy,

Spróbuj ich trochę od kogoś pożyczyć.

Benjamin Franklin


Płatności za kupowane od dostawców towary, materiały i usługi stanowią zwykle znaczną część wydatków pieniężnych każdego biznesu. Nierzadko kupujący otrzymują od sprzedających tzw. kredyt kupiecki, czyli odroczenie zapłaty za przedmiot zakupu o ustaloną liczbę dni od daty jego otrzymania. Zazwyczaj odroczenie płatności jest darmowe i nie wiąże się z żadnymi kosztami. Wpływa to pozytywnie na przepływy pieniężne kupującego. Uzyskanie od dostawcy kredytu kupieckiego nie jest łatwe. Zwykle udzielane jest tylko solidnym i wiarygodnym odbiorcom. Miernikiem stopnia korzystania z kredytu kupieckiego od dostawcy jest wskaźnik cyklu rotacji zobowiązań (DPO). Wielkość tego wskaźnika pozwala szybko i niejako „z lotu ptaka” ocenić sprawność jednostki w negocjowaniu z dostawcami warunków kredytu kupieckiego i stopnia jego faktycznego wykorzystania.

Czytaj więcej

Rentowność to nie przepływy pieniężne

Rentowność to nie przepływy pieniężne

Każdy z nas chciałby leżeć na leżaku, na pięknej plaży z widokiem na ocean i tylko co jakiś czas zerkać na telefon i patrzeć jak przybywa nam pieniędzy na koncie. Jak jednak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami nadwyżki finansowe inwestuje 20 proc. Polaków, a jedynie połowa wyraża zainteresowanie inwestowaniem w przyszłości. Moim zdaniem wynika to trochę jednak z braku wiedzy ekonomicznej, która jest zaniedbaniem naszego systemu edukacji. Sytuacja ta przecież potem może rzutować na brak odpowiedniej wiedzy w zakresie inwestowania w naszym przedsiębiorstwie. Każda potencjalna inwestycja musi być przecież prześwietlona przed wydaniem środków pieniężnych. Musi wykazać się odpowiednią rentownością oraz tym, że generuje odpowiednie przepływy pieniężne. Stąd nasze myślenie, że jeżeli coś jest rentowne to musi generować nam przepływy pieniężne. Jakieś tam pewnie generuje, ale jak to powiązać?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.