Decyzje strategiczne w obszarze zakupowym podejmowane są przez wyższy szczebel zarządzania. Do wdrożeniowców należy jednak zapewnienie narzędzi niezbędnych do sprawnego realizowania założonych planów. W czasach pandemii koronawirusa sytuacja się komplikuje, dlatego dla działu zakupów ważne jest, aby mieć możliwie jak najprostsze, jak najszybsze i jak najbardziej niezawodne w obsłudze narzędzia poświęcone rozwiązaniom zakupowym. To do wdrożeniowców należy zadanie zaproponowania narzędzi wspierających zakupy, także podczas kryzysów.

Workflow bez flow

W czasach zagrożenia niezwykle ważny jest czas. Niekiedy powodzenie danego przedsięwzięcia zależy od kilku minut, od refleksu osoby decyzyjnej i skorzystania z konkretnej okazji. Nic dziwnego, że obecnie niewskazany jest „rozdmuchany” workflow, którego schemat powoduje, że każda decyzja musi być zatwierdzona na wielu poziomach. Zrobienie poszczególnych zakupów w takich warunkach angażuje wiele osób, które muszą rewidować decyzję kompetentnych przecież pracowników. To często wiąże tym ostatnim ręce i nie pozwala reagować wystarczająco szybko. Ludzie, którzy bezpośrednio zajmują się zakupami, nie powinni czekać na uzyskanie zbyt wielu akceptacji. Struktura firmy nie może więc przeszkadzać w byciu na bieżąco z sytuacją biznesową i korzystaniu z pojawiających się nagle możliwości. Niestety bywa, że od momentu zarejestrowania potrzeby zakupowej do ostatecznego jej zatwierdzenia może minąć nawet kilka czy wręcz kilkanaście dni.

Wdrożeniowiec nie zawsze jest w stanie wpłynąć na decyzje klienta, również kiedy zauważy, że proces zatwierdzania zakupów wydaje się zbyt skomplikowany. Wiele zależy jednak od zaufania do pracowników i samych fundamentalnych wartości firmy. Możliwe jest co najwyżej sugerowanie pewnych zmian w procesach. Jeżeli mimo to sugestie nie spotkają się z entuzjazmem klienta, wdrożeniowcy pracują w strukturze, która klientowi odpowiada i wydaje się satysfakcjonująca. W miarę możliwości staramy się namawiać do upraszczania schematów działań i przekonywać klientów, by wzięli pod uwagę możliwości wprowadzania zmian w swoich procesach i samych organizacjach.

Dywersyfikacja, czyli różnie znaczy bezpieczniej

Kolejną kwestią zakupową, która zyskuje na wadze w dobie COVID-19, jest dywersyfikacja źródła dostaw. Czy firmy zawsze powinny się skupiać na tym, by towar założonej jakości kupować jak najtaniej? Czy może jednak warto kupować nieco mniejsze wolumeny, ale od większej liczby dostawców? Takie podejście mogłoby pomóc zapewnić firmie funkcjonowanie nawet podczas sytuacji kryzysowych, takich jak choćby trwająca obecnie pandemia.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

The X files

MC_69_93.jpg

The world’s financial markets are gradually crossing the digital divide, and taking listed company annual reports with them

Czytaj więcej

Analiza trendu i sezonowości sprzedaży przy użyciu MS Excel

MC_69_41.jpg

Umiejętność przewidywania wysokości różnych wskaźników bądź parametrów jest niezwykle istotna, gdyż przydaje się nam na przykład przy planowaniu wielkości sprzedaży/produkcji. Prognozowanie wielkości takich parametrów może się opierać m.in. na analizie trendu oraz sezonowości. I w tym właśnie celu bardzo przydatnym narzędziem jest program Excel.

Czytaj więcej

Gdy powie się AI, warto powiedzieć BI ‑ czyli o nowych technologiach w biznesie

MC_69_37.jpg

Percepcja wizualna, rozpoznawanie mowy, tłumaczenie języków, podejmowanie decyzji czy określanie trendów to tylko niektóre obszary, którymi interesuje się sztuczna inteligencja (artificial intelligence). AI jako dziedzina nauki została zdefiniowana już w latach 50. XX w., jednak znaczące osiągnięcia odnotowała dopiero pod jego koniec. Obecnie coraz śmielej sięgają po nią także producenci systemów do zarządzania firmą typu SAP, bezpowrotnie zmieniając przy tym oblicze biznesu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama