Finanse i Controlling 63/2019 (maj-czerwiec)

Finanse i Controlling nr 63/2019 - Controlling kosztów

Controlling kosztów

Przedsiębiorstwa stawiają przed sobą coraz bardziej ambitne cele, które muszą zrealizować w określonym czasie. Tego czasu jest coraz mniej, a to ze względu na konkurencję, zasoby personalne, które są ograniczone, oraz na skrócenie cyklu życia produktów/usług. Organizacje powinny zatem śledzić postęp swojej działalności, opracowywać wyniki sprzedaży, analizować podjęte decyzje, przygotowywać okresowe raporty i eliminować nieprawidłowe rozwiązania. Temu służy właśnie controlling kosztów, który jest kluczem do zwiększenia rentowności przedsiębiorstwa.

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup PDF

Artykuły

nr 63/2019

Controlling kosztów – od planowania do zarządzania

Controlling kosztów – od planowania do zarządzania

Przedsiębiorstwa stawiają przed sobą ambitne cele, które muszą zrealizować w określonym czasie – tego czasu jest coraz mniej, a to ze względu na konkurencję, zasoby personalne, które są ograniczone, oraz na skrócenie cyklu życia produktów/usług. Organizacje powinny zatem śledzić postęp swojej działalności, opracowywać wyniki sprzedaży, analizować podjęte decyzje, przygotowywać okresowe raporty i eliminować...

Czytaj więcej
nr 63/2019

Rachunek kosztów w zarządzaniu procesowym

W teorii i praktyce zarządzania przedsiębiorstwem od lat zadaje się pytanie, czy istnieje narzędzie do ustalenia rzeczywistej wielkości rozliczanych na produkty kosztów. Poważna krytyka w dziedzinie rachunku kosztów, jaka nastąpiła w ostatnim czasie, doprowadziła do rozwoju rachunkowości zarządczej uwarunkowanej działaniami. Z dominującego obecnie nurtu procesowej orientacji przedsiębiorstwa stosunkowo...

Czytaj więcej
nr 63/2019

Kiedy i dlaczego warto wdrożyć rachunek kosztów działań (ABC)?

Kiedy i dlaczego warto wdrożyć rachunek kosztów działań (ABC)?

Większość firm odchodzi już od tradycyjnego zarządzania opartego na strukturach wydziałowych i pionach organizacyjnych. Coraz więcej firm, szczególnie z tzw. nowej gospodarki, o swoim biznesie myśli w sposób procesowy. Transfer technologii jest tak błyskawiczny, że przestaje być przewagą konkurencyjną. Jednocześnie konsumenci postrzegają produkty i rynki jako jednorodne, coraz mniej przywiązując się...

Czytaj więcej
nr 63/2019

Rachunek kosztów influencer marketingu

Rachunek kosztów influencer marketingu

Influencer marketing to w ostatnich latach coraz popularniejsza forma prowadzenia działań marketingowych w mediach społecznościowych. Influencerzy to osoby najczęściej prowadzące blogi i vlogi (wideoblogi) w różnych dziedzinach. Często są to pasjonaci, uważani przez zewnętrznych odbiorców za ekspertów. Tym samym stają się oni ambasadorami marki i liderami opinii, dzieląc się swoją wiedzą na temat produktów....

Czytaj więcej
nr 63/2019

Optymalizacja kosztów przy użyciu marketing automation

Automatyzacja działań marketingowych i sprzedażowych niesie ze sobą wiele korzyści, z których najbardziej oczywistymi są m.in. zwiększenie sprzedaży produktów, szybsza komunikacja z klientem czy zachęcenie e-nabywcy do finalizacji zamówienia. Coraz częściej docenianą zaletą tego rozwiązania jest również jego wpływ na optymalizację kosztów związanych z realizacją procesów marketingowo-sprzedażowych....

Czytaj więcej
nr 63/2019

Sprzedaż vs. produkcja – jak zażegnać odwieczny konflikt?

Sprzedaż vs. produkcja – jak zażegnać odwieczny konflikt?

Konflikt między sprzedażą i produkcją jest jednym z najczęściej pojawiających się w firmach. Prawdopodobnie nie ma organizacji, która by się z nim nie zetknęła w którymś momencie swojego funkcjonowania, a przecież są to dwa działy tej samej firmy… Jakie są źródła tego konfliktu i jak sobie z nim radzić?

Czytaj więcej
nr 63/2019

SMED, czyli szybkie przezbrojenia (cz. II)

SMED, czyli szybkie przezbrojenia (cz. II)

W pierwszej części niniejszego artykułu wykazałem, że technika SMED jest bardzo prostym podejściem dającym niezwykłe rezultaty. Wszystkie techniki doskonalące pracę czy procesy mają jedną cechę wspólną – im więcej prób, im więcej praktyki, tym te działania dostarczają lepszych efektów. Teoretyczne minimum jest niezbędne, aby opanować odpowiednią metodykę, natomiast im szybciej przejdziemy do działania,...

Czytaj więcej
nr 63/2019

Kapitał intelektualny a proces raportowania danych niefinansowych

Kapitał intelektualny a proces raportowania danych niefinansowych

Dzisiejszy system ewidencji kosztów w przedsiębiorstwie identyfikuje fakturę za szkolenia jako koszt, a nie jako inwestycję w pracowników. Podobna sytuacja ma miejsce, jeżeli chodzi o aplikacje bazodanowe, gdzie wydatkowane na rozwój infrastruktury informatycznej – zwłaszcza specjalistycznego oprogramowania – środki są również kosztem, a nie inwestycją. Z drugiej strony, w systemie księgowym nie ewidencjonuje...

Czytaj więcej
nr 63/2019

Ceny transferowe 2019 ‑ dla kogo szansa, dla kogo wyzwanie?

Ceny transferowe 2019 - dla kogo szansa, dla kogo wyzwanie?

Nowe przepisy o cenach transferowych, obowiązujące od 1 stycznia 2019 r., wprowadzają pewne ułatwienia w zakresie obowiązków dokumentacyjnych, ale równocześnie zwiększają zakres odpowiedzialności członków zarządów podmiotów
powiązanych z tytułu cen transferowych.

Czytaj więcej
nr 63/2019

Transformers

Transformers

RPA adoption can be the driver of strategic transformation of the finance team, finds a new joint report from ACCA, CA ANZ and KPMG.

Czytaj więcej
nr 63/2019

Przedsiębiorstwo a rynek kapitałowy – wykorzystanie instrumentów pochodnych w zarządzaniu finansami

Przedsiębiorstwo a rynek kapitałowy – wykorzystanie instrumentów pochodnych w zarządzaniu finansami

Celem współczesnego przedsiębiorstwa jest maksymalizacja zysku (koncepcja ekonomiczna) oraz maksymalizacja jego wartości (koncepcja Value Based Management). Oba te cele są komplementarne i wymagają od zarządzających nie tylko intuicji biznesowej, ale także wiedzy na temat narzędzi sprawnego zarządzania finansami oraz minimalizacji ryzyka. Rynek kapitałowy ze swoimi narzędziami może sprzyjać obu tym...

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 63/2019

Okiełznać potwora, czyli od wypracowania koncepcji po implementację projektu oszczędnościowego

Okiełznać potwora, czyli od wypracowania koncepcji po implementację projektu oszczędnościowego

Projekty optymalizacji kosztowych nie należą do zagadnień łatwych, często traktowane są przez menedżerów jako zło konieczne. Trudności sprawia opracowanie podejścia do nich, a jeszcze większym wyzwaniem staje się proces wdrożenia. Rynek wskazuje jednak, że będzie to gorący temat, z którym należy się oswoić, gdyż firmy, z różnych względów, chcą go u siebie implementować.

Czytaj więcej
nr 63/2019

Od koncepcji do realizacji. Wzornictwo przemysłowe jako wiodący obszar w sektorze kreatywnym

Od koncepcji do realizacji. Wzornictwo przemysłowe jako wiodący obszar w sektorze kreatywnym

Rok 2019 rozpoczęliśmy od samych pozytywnych wieści. Polska zdobyła tytuł lidera w zakresie wykorzystania funduszy europejskich w obecnej perspektywie finansowej (2014–2020), jest również największym beneficjentem środków wspólnotowych. Dobra passa funduszy europejskich w Polsce została potwierdzona przez Komisję Europejską, która wydała już 80 pozytywnych decyzji na realizację największych projektów...

Czytaj więcej
nr 63/2019

Kwadratowa magia Gartnera. Kto zyskał, a kto stracił wśród graczy na rynku Data Science and Machine Learning Platforms?

Kwadratowa magia Gartnera. Kto zyskał, a kto stracił wśród graczy na rynku Data Science and Machine Learning Platforms?

Jednym z najbardziej opiniotwórczych raportów dla sektora IT jest „Magic Quadrant” Gartnera. Raport ten pokazuje określoną część rynku IT w kontekście liczących się, konkurujących ze sobą firm, które mają podobne lub zbliżone produkty. Graficznym odzwierciedleniem pozycji producentów w określonym sektorze IT w wybranym okresie jest wykres – „magiczny kwadrat”.

Czytaj więcej
nr 63/2019

Zarządzanie Ryzykiem Biznesowo‑Personalnym

Zarządzanie Ryzykiem Biznesowo-Personalnym

Planowanie kosztów działalności biznesowej dotyczy najczęściej tego, czego się spodziewamy, np. zakupów materiałów i usług czy kosztów wynagrodzeń. Enigmatyczną kategorią pozostają koszty związane z niekorzystnym, nieplanowanym wpływem czynnika ludzkiego na wyniki finansowe. W zeszłym roku odeszło z firmy więcej niż 10% załogi? Luty położył sprzedaż, bo zbyt wielu handlowców poszło na L4? Aby przygotować...

Czytaj więcej
nr 63/2019

Potencjał i ryzyko ukryte w ciemnych danych

Potencjał i ryzyko ukryte w ciemnych danych

Nasz cyfrowy wszechświat szybko rośnie. Całkowita ilość generowanych przez nas danych wzrasta szybciej, niż możemy to kontrolować, ale większość danych wciąż pozostaje nieużywana lub bezwartościowa. W perspektywie finansów przedsiębiorstwa dane oznaczają przede wszystkim koszty ich przechowywania, opisywania i analizy, a także ryzyko związane z wyciekiem danych czy nawet karami za niedostosowanie do...

Czytaj więcej
nr 63/2019

Pełna integracja i cała naprzód! Jak narzędzia IT SAP‑a wspierają analizę finansową

Pełna integracja i cała naprzód! Jak narzędzia IT SAP-a wspierają analizę finansową

Wyobraźmy sobie przedsiębiorstwo z oddziałami na całym świecie. Do tej pory do raportowania danych używano w nim narzędzia, którego kontrolowanie było utrudnione, a czasem wręcz niemożliwe. Na podstawie wprowadzanych do systemu danych obliczano m.in. rentowność firmy i premie dla danego oddziału. W takim przypadku podatność na manipulacje przy danych jest ogromna i stanowi realne zagrożenie. Aby je...

Czytaj więcej
nr 63/2019

Sprawozdania finansowe XML ‑ narzędzia, które pomogą wygenerować JPK SF

Sprawozdania finansowe XML - narzędzia, które pomogą wygenerować JPK SF

Tematem numer jeden w pierwszym półroczu 2019 r. dla głównych księgowych i osób zaangażowanych w procesy sprawozdawcze w spółkach będzie dostosowanie procesów i narzędzi do raportowania sprawozdań finansowych w postaci plików XML. Spółki zostały zobligowane do spełnienia obowiązującego od października 2018 r. wymogu przesyłania do KRS i urzędu skarbowego sprawozdań finansowych w formie elektronicznej...

Czytaj więcej
nr 63/2019

Chrupiące bułeczki

Jak ten czas leci! Wybory samorządowe, które zapoczątkowały elekcyjny maraton już nikogo nie ekscytują. Życie toczy się w leniwym, lokalnym rytmie jak gdyby nigdy nic, a samorządowcy krzątają się wokół dobrostanu swoich małych ojczyzn.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 63/2019

To już piąta edycja Forum Informacji Zarządczej

To już piąta edycja Forum Informacji Zarządczej

23-24 maja 2019 r. redakcja magazynu „Informacja Zarządcza” organizuje już piąte Forum Informacji Zarządczej. Tym razem praktycy będą rozmawiać o tym, jak z danych uczynić aktywa oraz jak przygotować się do transformacji w kierunku data-driven enterprise.

Czytaj więcej
nr 63/2019

Komunikacja i etyka w administracji publicznej i w biznesie [konferencja]

Co kryje się pod sformułowaniem sprawna komunikacja i jak ją doskonalić – o tym porozmawiamy ze specjalistami – coachami, trenerami personalnymi, audytorami i członkami najwyższego kierownictwa spółek kapitałowych na konferencji pt. Komunikacja i etyka w administracji publicznej i w biznesie.  Bezpłatna konferencja pod patronatem Ministerstwa Finansów, Rektora Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach...

Czytaj więcej

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.