Jednym z najbardziej opiniotwórczych raportów dla sektora IT jest „Magic Quadrant” Gartnera. Raport ten pokazuje określoną część rynku IT w kontekście liczących się, konkurujących ze sobą firm, które mają podobne lub zbliżone produkty. Graficznym odzwierciedleniem pozycji producentów w określonym sektorze IT w wybranym okresie jest wykres – „magiczny kwadrat”.

Analizy Gartnera obejmują najważniejsze rozwiązania dostępne na konkretnym rynku, biorą pod lupę mocne i słabe strony najważniejszych graczy w określonych technologiach. Gartner opracował własną metodologię oceny istniejących na rynku rozwiązań opartą na kryteriach kompletności i zdolności do realizacji wizji rozwoju.

Listę raportów oraz okresy ich publikacji można znaleźć na stronie Gartnera. Kwintesencją każdego raportu jest „magiczny kwadrat” – pokazujący, jak konkurenci pozycjonują się wobec siebie i jakie odgrywają role.

Wyróżnione na wykresie kwadraty kategoryzują firmy na:

  • liderów (leaders) – innowacyjne firmy, które efektywnie realizują wizję rozwoju, podążają za najnowszymi trendami, zaspokajają potrzeby wymagających odbiorców, wytyczają również kierunki rozwoju;
  • wizjonerów (visionaries), przewidujących kierunki rozwoju rynku, oferujących kompleksowe rozwiązania, ale z pewnymi problemami wdrożenia wizji;
  • pretendentów (challengers), dobrze radzących sobie na rynku w chwili obecnej, ale ich wizja wykazuje rozbieżność z przewidywanym rozwojem rynku;
  • graczy niszowych (niche players), którzy skupiają się na małej części danego rynku, ich wizja nie do końca odpowiada przewidywanym trendom rynkowym lub nie radzą sobie z jej realizacją.

Gartner przygotowuje swoje analizy na podstawie kilku kryteriów. W przypadku parametru „funkcjonalność” pod uwagę brane są np. czynniki determinujące produkt lub usługę, ich kompletność, jakość, zarządzanie problemami i wiele innych.

Dodatkowo Gartner ocenia także wizję organizacji, a kluczowymi czynnikami decydującymi o jej rangowaniu są m.in. rozumienie rynku, strategia rynkowa i strategia sprzedaży, oferowanie produktu ukierunkowanego na dywersyfikację, funkcjonalność oraz uwzględnianie wymagań użytkownika. Do czynników determinujących wizję zalicza się również model biznesowy firmy oraz strategię geograficzną (ekspansja, elastyczność, dopasowanie zasobów do potrzeb rynku, współpraca z partnerami).

„Magiczny kwadrat Gartnera” stanowi wyraz dojrzałości produktu oferowanego przez konkretnego dostawcę i jego stabilności, a sama obecność danego rozwiązania w analizach Gartnera jest wyrazem uznania danej technologii i swoistą nobilitacją.

Klienci często używają „magicznego kwadratu” Gartnera jako pierwszego kroku w zrozumieniu:

  • jacy dostawcy poszukiwanych rozwiązań są obecni na rynku,
  • jakie mają możliwości rozwoju i ekspansji, biorąc pod uwagę kryteria: zdolności do realizacji misji oraz kompletność wizji,
  • jak wyglądają kierunki zmian położenia danego produktu względem lat poprzednich.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Standardy compliance dla spółek giełdowych

DiF_70_8.jpg

Tematyka compliance od dłuższego już czasu cieszy się w Polsce coraz większym zainteresowaniem. Wprawdzie nie można jeszcze powiedzieć, że standardy compliance powszechne, ale z pewnością kolejni przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem ich wdrożenia. Różne mogą być tego przyczyny. Niektórzy chcą zabezpieczyć swoją firmę przed jak największą liczbą ryzyk pojawiających się na rynku, inni dostosowują się do wymagań narzucanych przez kontrahentów, a jeszcze inni – chociaż tych obecnie jest najmniej – dostosowują się do wewnętrznych wymogów rynku, na którym funkcjonują.

Czytaj więcej

Scrum w pigułce: planowanie sprintu

Sprint jest sercem scruma – jego długość to maksymalnie miesiąc. Praca do wykonania w trakcie sprintu jest określana podczas planowania sprintu (sprint planning). Plan ten powstaje jako wynik wspólnej pracy zespołu scrumowego.

Czytaj więcej

Zasady zarządzania finansami w projekcie

MC_67_30.jpg

Budżetowanie projektów, w zależności od stopnia jego skomplikowania, może okazać się prawdziwym wyzwaniem. Co należy potraktować priorytetowo, planując finansowanie danego projektu? Jakimi zasadami się kierować? O tym w dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama