Jednym z najbardziej opiniotwórczych raportów dla sektora IT jest „Magic Quadrant” Gartnera. Raport ten pokazuje określoną część rynku IT w kontekście liczących się, konkurujących ze sobą firm, które mają podobne lub zbliżone produkty. Graficznym odzwierciedleniem pozycji producentów w określonym sektorze IT w wybranym okresie jest wykres – „magiczny kwadrat”.

Kwadratowa magia Gartnera. Kto zyskał, a kto stracił wśród graczy na rynku Data Science and Machine Learning Platforms?

Analizy Gartnera obejmują najważniejsze rozwiązania dostępne na konkretnym rynku, biorą pod lupę mocne i słabe strony najważniejszych graczy w określonych technologiach. Gartner opracował własną metodologię oceny istniejących na rynku rozwiązań opartą na kryteriach kompletności i zdolności do realizacji wizji rozwoju.

Listę raportów oraz okresy ich publikacji można znaleźć na stronie Gartnera. Kwintesencją każdego raportu jest „magiczny kwadrat” – pokazujący, jak konkurenci pozycjonują się wobec siebie i jakie odgrywają role.

Wyróżnione na wykresie kwadraty kategoryzują firmy na:

  • liderów (leaders) – innowacyjne firmy, które efektywnie realizują wizję rozwoju, podążają za najnowszymi trendami, zaspokajają potrzeby wymagających odbiorców, wytyczają również kierunki rozwoju;
  • wizjonerów (visionaries), przewidujących kierunki rozwoju rynku, oferujących kompleksowe rozwiązania, ale z pewnymi problemami wdrożenia wizji;
  • pretendentów (challengers), dobrze radzących sobie na rynku w chwili obecnej, ale ich wizja wykazuje rozbieżność z przewidywanym rozwojem rynku;
  • graczy niszowych (niche players), którzy skupiają się na małej części danego rynku, ich wizja nie do końca odpowiada przewidywanym trendom rynkowym lub nie radzą sobie z jej realizacją.

Gartner przygotowuje swoje analizy na podstawie kilku kryteriów. W przypadku parametru „funkcjonalność” pod uwagę brane są np. czynniki determinujące produkt lub usługę, ich kompletność, jakość, zarządzanie problemami i wiele innych.

Dodatkowo Gartner ocenia także wizję organizacji, a kluczowymi czynnikami decydującymi o jej rangowaniu są m.in. rozumienie rynku, strategia rynkowa i strategia sprzedaży, oferowanie produktu ukierunkowanego na dywersyfikację, funkcjonalność oraz uwzględnianie wymagań użytkownika. Do czynników determinujących wizję zalicza się również model biznesowy firmy oraz strategię geograficzną (ekspansja, elastyczność, dopasowanie zasobów do potrzeb rynku, współpraca z partnerami).

„Magiczny kwadrat Gartnera” stanowi wyraz dojrzałości produktu oferowanego przez konkretnego dostawcę i jego stabilności, a sama obecność danego rozwiązania w analizach Gartnera jest wyrazem uznania danej technologii i swoistą nobilitacją.

Klienci często używają „magicznego kwadratu” Gartnera jako pierwszego kroku w zrozumieniu:

  • jacy dostawcy poszukiwanych rozwiązań są obecni na rynku,
  • jakie mają możliwości rozwoju i ekspansji, biorąc pod uwagę kryteria: zdolności do realizacji misji oraz kompletność wizji,
  • jak wyglądają kierunki zmian położenia danego produktu względem lat poprzednich.

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Prawo cytatu – na jakich warunkach można zapożyczać cudzą treść?

Prawo cytatu – na jakich warunkach można zapożyczać cudzą treść?

Wykorzystanie fragmentów cudzych utworów w książce, artykule, filmie czy publikacji internetowej jest codziennością. Jednak nieprzemyślane użycie cudzego utworu może narazić na zarzut naruszenia praw autorskich. Ten przewodnik ma na celu wyjaśnienie, jak zgodnie z polskim prawem korzystać z prawa cytatu, kiedy wolno z niego korzystać, w jakim zakresie i pod jakimi warunkami.

Czytaj więcej

Transparentność wynagrodzeń – nowe wymagania dla pracodawców

Transparentność wynagrodzeń – nowe wymagania dla pracodawców

Już od grudnia 2025 r. polscy pracodawcy staną przed obowiązkiem ujawniania proponowanego wynagrodzenia w ofertach pracy. Zmiana ta to nie tylko formalność, lecz element szerokiej rewolucji w podejściu do równości płac i przejrzystości w zatrudnieniu. Dyrektywa (UE) 2023/970 oraz nowelizacja Kodeksu pracy wprowadzają koniec kultury poufności wynagrodzeń i początek ery transparentności, w której rozmowa o zarobkach przestaje być tabu, a staje się narzędziem walki z dyskryminacją i nierównościami na rynku pracy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.