Przedsiębiorstwa stawiają przed sobą ambitne cele, które muszą zrealizować w określonym czasie – tego czasu jest coraz mniej, a to ze względu na konkurencję, zasoby personalne, które są ograniczone, oraz na skrócenie cyklu życia produktów/usług. Organizacje powinny zatem śledzić postęp swojej działalności, opracowywać wyniki sprzedaży, analizować podjęte decyzje, przygotowywać okresowe raporty i eliminować nieprawidłowe rozwiązania.

Nie można także zapominać, aby zmiany wprowadzać możliwie szybko – obecnie ważniejsze jest wdrażanie poszczególnych etapów niż czekanie na wdrożenie całego projektu, ale za kilka miesięcy. Rzeczywistość biznesowa dowodzi, że zmiany wewnątrz i na zewnątrz organizacji mają charakter ciągły, więc muszą być odpowiednio skoordynowane. Wsparciem w tych procesach może być controlling, który jest rozwiązaniem obejmującym procesy od tworzenia koncepcji, rekomendacji celów, poprzez planowanie, cykliczne monitorowanie, wskazywanie mocnych i słabych stron, rekomendacji działań, aż do zarządzania.

O istocie controllingu

Controlling to system zarządzania przedsiębiorstwem, narzędzie wspierające tradycyjne funkcje zarządzania. Zasięgiem controlling obejmuje całą firmę – wspomaga procesy strategiczne i operacyjne na każdym szczeblu zarządzania poprzez koordynację planowania (ustalania celów przedsiębiorstwa), kontroli (porównania stanu faktycznego z zamierzeniami; analizę odchyleń), kierowania (przeprowadzenia działań korygujących), organizowania (zapewnienia swobodnej komunikacji pomiędzy ośrodkami decyzyjnymi) oraz motywowania (stosowania systemu wynagradzania powiązanego z efektywnością). W zależności od perspektywy przybiera postać: zysku w krótkim czasie lub też budowania wartości i silnej marki w długim okresie.

Controlling w przedsiębiorstwie zaczyna pełnić coraz ważniejsze funkcje – stanowi spoiwo „rytmu i harmonii” w spółce. Jego istotą jest wspieranie kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla poprzez:

  • Pełną decentralizację zarządzania – nadanie uprawnień decyzyjnych kierownikom średniego i niższego szczebla oraz informowanie o wpływie ich decyzji na wynik firmy;
  • Zbudowanie systemu cyklicznego monitorowania wyników finansowych, ale także harmonogramów i parametrów jakościowych – wśród pracowników musi zostać wykreowany element odpowiedzialności za wyniki;
    • Wypracowanie i wdrożenie mechanizmów motywacyjnych wyzwalających przedsiębiorczość i odpowiedzialność zatrudnionych pracowników – należy wprowadzić powiązanie wynagrodzenia z osiągniętymi przez firmę wynikami.

Obecnie controlling nabiera dodatkowego znaczenia – pobudza kadrę kierowniczą i pozostałych pracowników do twórczego niepokoju po to, aby sprowokować organizację i tym samym pomóc jej w podejmowaniu lepszych, wielopłaszczyznowych decyzji. Controlling staje się katalizatorem zmian, wyzwalając w organizacji działania do transformacji biznesowej.

Cele, zadania i obszary controllingu

Kluczowe cele controllingu:

  • Tworzenie spójnego systemu przedsiębiorstwa – od strategii do działań operacyjnych;
  • Koordynacja i centralizacja informacji dotyczących planowania, kontroli i sterowania;
  • Zapewnienie elastyczności firmy;
  • Potrzeba koordynacji działań;
  • Motywowanie do twórczego myślenia.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Rewitalizacja efektywności zarządzania kapitałem ludzkim w organizacji a ryzyko presonalne

MC_66_88.jpg

Kapitał ludzki to najważniejszy zasób przedsiębiorstwa, to zbiór właściwości tkwiący w ludziach, to umiejętności, talenty, zachowania, kompetencje – to wartość. Charakteryzuje go nietransferowalność praw własności, co oznacza, że kapitał ludzki jest jedynie w czasowej dyspozycji przedsiębiorstwa. Tym ważnym zasobem należy racjonalnie gospodarować, czyli wykorzystywać potencjał pracy dla wzrostu efektywności funkcjonowania i wartości przedsiębiorstwa. Proces ten wiąże się bezpośrednio z ryzykiem, a sposób zarządzania kapitałem ludzkim determinuje poziom ryzyka personalnego. Ryzyko personalne można modelować, stosując rewitalizację efektywności zarządzania kapitałem ludzkim.

Czytaj więcej

Proces realizacji zamówienia zdolny do generowania zysku, czyli ciąg dalszy o KPI

MC_66_38.jpg

W poprzednim, 65., wydaniu magazynu „Finanse + Controlling” rozpoczęliśmy cykl artykułów na temat KPI, których zadaniem jest zapewnienie zdolności przedsiębiorstwa do generowania zysku. Skupiliśmy się wówczas na wskaźnikach dla procesów sprzedaży i zakupów. Tym razem przyjrzymy się opomiarowaniu procesu realizacji zamówienia, zwanego inaczej strumieniem wartości.

Czytaj więcej

Teoria ograniczeń

Teoria ograniczeń (TOC, Theory of Constraints) to metoda zarządzania, sformułowana przez dr. Eliyahu M. Gold- ratta w latach 70. XX w. U jej podstaw leży założenie, że osiągnięcie długotrwałych zysków jest możliwe, jeśli przedsiębiorstwo właściwie zarządza ograniczeniami, czyli tak zwanymi wąskimi gardłami.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama