Finanse i Controlling 80/2022 (marzec-kwiecień)

Finanse i Controlling nr 80/2022 - Koszty pod kontrolą

Koszty pod kontrolą

Wiele razy na łamach magazynu opisywaliśmy narzędzia i podejście do zarządzania kosztami firm, które osiągają ponadprzeciętne wyniki finansowe. To, co je wyróżnia, to najczęściej przywiązanie do klasycznych narzędzi controllingu kosztów – budżetowania, monitorowania realizacji i analizy odchyleń. To również sprawnie działający system kontroli kosztów. W bieżącym wydaniu magazynu znajdą Państwo komentarz Mariusza Sumińskiego, dyrektora zarządzającego Flexi Solutions, do wyzwań przed jakimi stoją firmy, których priorytetem jest dbałość o efektywność kosztową. Artykuł powstał w odniesieniu do wieloletnich doświadczeń autora w projektowaniu systemów raportowania zarządczego, budżetowania, prognozowania czy alokacji kosztów. Z Panem Mariuszem rozmawiamy również o specyfice i wyzwaniach systemów controllingowych, procesach do optymalizacji w dobie pandemii oraz kierunkach, w jakich będzie zmierzać transformacja zespołów controllingowych – obszerny wywiad, który miałam przyjemność przeprowadzić znajdą Państwo w rubryce Twarzą w twarz. Ponadto w numerze: budżety marketingowe w 2022 r., Polski Ład a polityka rachunkowości oraz benefity pozapłacowe w czasach pandemii.

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup PDF Kup wydanie drukowane

Artykuły

nr 80/2022

Jak stworzyć skuteczny system kontroli kosztów w przedsiębiorstwie?

Formalny proces planowania i monitorowania kosztów działalności firmy pokazuje menedżerom operacyjnym, iż dbałość o efektywność kosztową jest jednym z priorytetów systemu zarządzania przedsiębiorstwem. Z tego względu, przedsiębiorstwa osiągające ponadprzeciętne wyniki finansowe konsekwentnie stosują klasyczne narzędzia controllingu kosztów – budżetowanie, monitorowanie realizacji i analizę odchyleń....

Czytaj więcej
nr 80/2022

Budżetowanie marketingu w 2022 r. Metody i trendy

Budżety marketingowe zawsze są pierwszymi ofiarami kryzysów. Wg Gartnera* w 2021 r. wydatki na marketing spadły do najniższego poziomu w historii, wynosząc 6,4% całkowitych przychodów firm. Jak zatem szacować budżet na marketing w zmieniającej się sytuacji gospodarczej? Jakich metod używać i jakie trendy uwzględnić, aby dalej osiągać zamierzone efekty? Oto 5 sprawdzonych metod i 5 trendów, które musisz...

Czytaj więcej
nr 80/2022

Co tak naprawdę zmienia Polski Ład?

Co tak naprawdę zmienia Polski Ład?

Polski Ład to temat szeroko dyskutowany i komentowany. Dlatego, prezentujemy podsumowanie najistotniejszych zmian wynikających z Polskiego Ładu na gruncie podatku dochodowego i VAT.

Czytaj więcej
nr 80/2022

Co nowego w polityce rachunkowości w 2022 r.

Co nowego w polityce rachunkowości w 2022 r.

Polityka rachunkowości – przez niektórych jest traktowana jako kolejny niepotrzebny obowiązek, albo dodatkowy dokument wymagany przez biegłego rewidenta podczas badania bilansu, w rzeczywistości jednak to bardzo ważny element przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych na podstawie ustawy o rachunkowości. Jakie zmiany implikuje wejście w życie zmian związanych z Polskim Ładem i innymi przepisami?

Czytaj więcej
nr 80/2022

Chmura nadciąga

Chmura nadciąga

Przewiduje się, że w niedługiej perspektywie czasowej dostęp do funkcjonalności wspierających procesy w firmie będzie możliwy tylko i wyłącznie w postaci usługi chmurowej. Ten model wybrali dostawcy, bardzo mocno go promują i posiada on szereg zalet, zarówno od strony klienta, jak i samego dostawcy. Czas podejść bardziej świadomie do decyzji związanych z wykorzystaniem oprogramowania w chmurze, bo...

Czytaj więcej
nr 80/2022

Przedsiębiorca na prawach konsumenta ‑ dobre zmiany czy niepotrzebne udziwnienie?

Przedsiębiorca na prawach konsumenta - dobre zmiany czy niepotrzebne udziwnienie?

Rok 2021 przyniósł długo wyczekiwane zmiany w przepisach Kodeksu cywilnego bezpośrednio dotykających sprzedaży, szczególnie w e-commerce. Jedni uczestnicy rynku czekali na nie z pewną nadzieją, inni z dużym niepokojem. Pierwsze oceny zapowiadanych ponad rok temu zmian nie były optymistyczne dla biznesu i wywoływały spory niepokój. Miało to miejsce szczególnie w kwestiach dotyczących zawierania umów...

Czytaj więcej
nr 80/2022

Cyberprzestępczość ‑ krajobraz w pandemii

Cyberprzestępczość - krajobraz w pandemii

Ze względu na rosnącą złożoność rozwiązań internetowych i wyrafinowanie architektur aplikacyjnych, szczególnie mocno atakowane są aplikacje i warstwa aplikacyjna – w ostatnim czasie dotkliwość tych ataków wzrosła o 200 proc. Niestety, cyberkryminaliści wykorzystują rosnącą zależność gospodarki od internetu i idące w ślad za tym możliwości.

Czytaj więcej
nr 80/2022

Myśl transformacyjnie!

Myśl transformacyjnie!

Na czym polega choroba „CCC” i jak z nią wygrać? Czym jest myślenie transformacyjne i jak je wdrożyć? Jak myślenie transformacyjne może pomóc w osiąganiu wyższych wyników sprzedażowych?

Czytaj więcej
nr 80/2022

Zarządzanie cyklem konwersji gotówki i jego wpływ na zapotrzebowanie na kapitał pracujący

Zarządzanie cyklem konwersji gotówki i jego wpływ na zapotrzebowanie na kapitał pracujący

Artykuł przedstawia sposób obliczania cyklu konwersji gotówki. Wyjaśnia szczegółowo i na przykładzie wpływ długości tego cyklu na wielkość zapotrzebowania na kapitał pracujący. Prezentuje możliwe, praktyczne działania zwiększające sprawność gospodarowania składnikami kapitału pracującego (zapasami, należnościami i zobowiązaniami). Wskazuje, że prowadzą one do skrócenia cyklu konwersji gotówki i w efekcie...

Czytaj więcej
nr 80/2022

Pilnuj kosztów, zyski zatroszczą sie same o siebie

Pilnuj kosztów, zyski zatroszczą sie same o siebie

Czasem drobne kroki prowadzą do wielkich zmian w biznesie, czasem odpowiednie zarządzanie procesami pozwala osiągnąć sukces w branży. Czasem najprostsze rozwiązania są najskuteczniejsze. Również w kontekście optymalizacji kosztów.

Czytaj więcej
nr 80/2022

Rozliczenie transakcji fuzji/przejęcia w sprawozdaniu finansowym ‑ alokacja ceny nabycia (PPA)

Rozliczenie transakcji fuzji/przejęcia w sprawozdaniu finansowym - alokacja ceny nabycia (PPA)

Sfinalizowanie transakcji nie kończy procesu fuzji czy przejęcia przedsiębiorstwa. Obok aspektów takich jak integracja połączonych podmiotów oraz opracowanie wspólnego planu działania, w pierwszej kolejności po transakcji przejęcia kluczowe jest rozliczenie. W niniejszym artykule omówione zostaną kwestie ujawniania i wyceny poszczególnych składników majątkowych nabytych wraz z przejętym przedsiębiorstwem...

Czytaj więcej
nr 80/2022

Scrap, czyli koszt niekreujący wartości dodanej z punktu widzenia lean manufacturing

Scrap, czyli koszt niekreujący wartości dodanej z punktu widzenia lean manufacturing

Problematyka marnotrawstwa, z jakim borykają się przedsiębiorstwa, wpływa nie tylko na dewastację środowiska naturalnego, ale głównie na powstanie niepotrzebnych kosztów. Czym jest „scrap” oraz jak wpływa na wyniki finansowe przedsiębiorstwa? I jak wykorzystać elementy koncepcji lean manufacturing do zarządzania marnotrawstwem? W niniejszym artykule przedstawiono wprowadzenie do nowoczesnych metod...

Czytaj więcej
nr 80/2022

Analiza rentowności projektu z dofinansowaniem

Analiza rentowności projektu z dofinansowaniem

Jedną z form wsparcia realizacji potrzeb inwestycyjnych są dotacje. Ważne, żeby odpowiednio oszacować rentowność takiej inwestycji i zidentyfikować ryzyko.

Czytaj więcej
nr 80/2022

Źródła finansowania firmy

Źródła finansowania firmy

Prowadzenie działalności gospodarczej wymaga znalezienia przez przedsiębiorstwo odpowiednich źródeł jej finansowania. Dopływ kapitału umożliwia przetrwanie podmiotu na rynku oraz jego dalszy rozwój. Determinuje bowiem utrzymanie przez firmę płynności finansowej w bieżącym okresie oraz warunkuje jej zdolność do dokonywania inwestycji w długim terminie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 80/2022

Benefity pozapłacowe w czasach pandemii

Benefity pozapłacowe w czasach pandemii

Pandemia zmieniła okoliczności, w których funkcjonują pracownicy. W konsekwencji ich oczekiwania względem pakietu świadczeń dodatkowych bardzo często są zupełnie inne niż jeszcze dwa lata temu. Pracodawcy mają tego świadomość i podejmują działania prowadzące do aktualizacji swojej oferty tak, aby jak najlepiej odpowiadała na nowe potrzeby.

Czytaj więcej
nr 80/2022

KPI na straży kosztów w firmie

KPI na straży kosztów w firmie

Policzyć można niemal wszystko, a większość procesów biznesowych można zaprezentować w liczbach. Pod trzyliterowym skrótem KPI kryją się różnego rodzaju mierniki, dzięki którym można oceniać funkcjonowanie firmy, wychwytywać obszary nieefektywności, śledzić zmiany w czasie. Kluczowe wskaźniki efektywności są jednym z prostszych narzędzi pomocnych w zarządzaniu niemal każdym obszarem organizacji. Są...

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 80/2022

System controllingu nie może być czarną skrzynką

System controllingu nie może być czarną skrzynką

Z Mariuszem Sumińskim, dyrektorem zarządzającym FlexiSolutions, rozmawiamy o specyfice i wyzwaniach systemów controllingowych w małych i średnich firmach, procesach do optymalizacji w dobie pandemii oraz kierunkach, w jakich będzie zmierzać transformacja zespołów controllingowych.

Czytaj więcej

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.