Rok 2021 przyniósł długo wyczekiwane zmiany w przepisach Kodeksu cywilnego bezpośrednio dotykających sprzedaży, szczególnie w e-commerce. Jedni uczestnicy rynku czekali na nie z pewną nadzieją, inni z dużym niepokojem. Pierwsze oceny zapowiadanych ponad rok temu zmian nie były optymistyczne dla biznesu i wywoływały spory niepokój. Miało to miejsce szczególnie w kwestiach dotyczących zawierania umów między przedsiębiorcami. Równie istotne i niepokojące były też prognozowane zmiany kreujące odpowiedzialność za sprzedaż wynikającą właśnie z zawartych umów i rozszerzenie ochrony konsumenckiej na niektórych przedsiębiorców. Innymi słowy – zmian było sporo.

Przedsiębiorca na prawach konsumenta - dobre zmiany czy niepotrzebne udziwnienie?

Po roku od wejścia przepisów w życie warto pochylić się nie tylko nad faktycznymi zmianami w grze rynkowej, ale też nad ich oceną. Spróbujmy więc przyjrzeć się tematowi nieco bliżej.

Kto jest kim w tej grze?

Przede wszystkim musimy sobie przypomnieć podstawowe definicje, które są kluczowe dla naszych rozważań. Owszem, każdy czuje je intuicyjnie, ale przepisy kształtują definicje w sposób jasny i czytelny, i raz na jakiś czas warto to sobie jednak odświeżać.

Gracz nr 1 – Konsument

Bardzo istotny, jeśli nie najważniejszy, uczestnik rynku. Zgodnie z art. 221 Kodeksu cywilnego: „Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową”. Nic więc się w tej kwestii nie zmieniło i konsument pozostał konsumentem. Z całą ochroną mu przysługującą, która poniekąd słusznie, wynika z faktu, że w ocenie ustawodawcy przedsiębiorca stoi w pozycji uprzywilejowanej w relacji z konsumentem. I z tego powodu należy mu się dodatkowa, ustawowa ochrona.

Gracz nr 2 Przedsiębiorca

Tu sięgamy najpierw do Kodeksu cywilnego i art. 431, gdzie uzyskamy definicję, wg której „Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową”. Następnie musimy uzupełnić definicję o tę, wynikającą z art. 4 pkt 2 Ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, gdzie „Przedsiębiorcami są także wspólnicy spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej”. W ten sposób definicja staje się pełna, bo brak podmiotowości prawnej spółki cywilnej nie pozwala jej, co prawda, na bycie uznaną za przedsiębiorcę, ale wspólnikom powyższe już tę możliwość daje.

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.