Chmura nadciąga

Tekst otwarty nr 80/2022

Przewiduje się, że w niedługiej perspektywie czasowej dostęp do funkcjonalności wspierających procesy w firmie będzie możliwy tylko i wyłącznie w postaci usługi chmurowej. Ten model wybrali dostawcy, bardzo mocno go promują i posiada on szereg zalet, zarówno od strony klienta, jak i samego dostawcy. Czas podejść bardziej świadomie do decyzji związanych z wykorzystaniem oprogramowania w chmurze, bo z pewnością będzie ono coraz szerzej i częściej wykorzystywane.

Chmura nadciąga

On-premises vs chmura

W przypadku podstawowych fukcjonalności rozwiązań wspierających controlling, analitykę, planowanie i budżetowanie nie widać zasadniczych różnic pomiędzy wdrożeniami on-premises i w chmurze. To użytkownicy i właściciele procesów, które oprogramowanie ma wspierać, powinni być kluczowi w podejmowaniu decyzji o wyborze systemu. Oprogramowanie, niezależnie od tego, w jaki sposób mamy do niego dostęp, powinno służyć wspieraniu konkretnych pomysłów i procesów. Jego wartość dla organizacji zależy od tego, w jaki sposób jest wykorzystywane.

IT, controlling, zarząd – zaangażowanie, strategie, rola

To controlling powinien podjąć decyzję, jakiego rodzaju procesy chce wspierać, jakiego rodzaju optymalizacja jest potrzebna, co można robić lepiej, sprawniej i inaczej, aby osiągać cele biznesowe. We wdrożeniach chmurowych udział IT może być minimalny, dostęp do oprogramowania poprzez usługę nie wymaga zaangażowania wewnętrznych służb informatycznych, budowy infrastruktury i wielu elementów, które w tradycyjnym rozumieniu stanowią działania IT. Jest to absolutna nowość, bo możemy się skoncentrować wyłącznie na biznesie i podejść do rozwiązywania problemów związanych ze wsparciem konkretnych procesów, a nie skupiać się na samej infrastrukturze, która jest do tego potrzebna. Ciężko wyobrazić sobie jakikolwiek biznes bez udziału IT, wiele przedsiębiorstw posiada model oparty o informatykę, więc warto powierzyć IT rolę partnera strategicznego w rozwoju rozwiązań chmurowych, co będzie nowym obszarem współpracy między tradycyjnie rozumianym biznesem a IT w firmie. Oczywistym jest, że projekty, które wspomagają lepsze zarządzanie w firmie wymagają również zaangażowania na szczeblu zarządu.

Jak patrzeć na koszty wdrożenia rozwiązań chmurowych

W przypadku wdrożenia on-premises, w którym kupujemy licencję i dostarczamy infrastrukturę, na której ta licencja będzie funkcjonowała, można założyć, że część kosztów poniesiemy na początku i już nie będą się zmieniać w czasie (Rysunek 1).

Przy takim podejściu każde rozwiązanie chmurowe, które na początku nie generuje kosztów, ale będzie obejmowało cykliczne opłaty subskrypcyjne za dostęp do niego, będzie w długiej perspektywie generowało większe koszty (Rysunek 2)

Jednak praktyka pokazuje, że wdrożenia on-premises zawsze wymagają dodatkowych kosztów, które obejmują m.in.: koszty związane z utrzymaniem licencji, infrastrukturą, energią do zasilania serwerów (Rysunek 3)

Dodatkowo pojawia się konieczność okresowego dopłacania do posiadanej infrastruktury, wynikająca m.in. z awarii, konieczności wymiany sprzętu, planów zwiększenia wydajności (Rysunek 4).

Ustalenie wzajemnej relacji kosztów on-premises oraz kosztów rozwiązania chmurowego wymaga każdorazowo indywidualnego podejścia oraz rozpatrzenia, co w danej sytuacji będzie lepsze i bardziej opłacalne.

Co należy uwzględnić w TCO?

Całkowity Koszt Posiadania rozwiązania w systemie on-premises powinien uwzględniać licencję, infrastrukturę sprzętową, oprogramowanie systemowe, bazy danych oraz część usług związanych z tym, żeby system uruchomić. Koszty stałe, które pojawiają się cyklicznie, to wszelkie koszty utrzymania oprogramowania oraz analogiczne koszty związane z infrastrukturą. Dodatkowo, należy uwzględnić koszty ewentualnych napraw, aktualizacji itp. W przypadku rozwiązań chmurowych najbardziej widoczne koszty generuje uruchomienie rozwiązania i nabycie wiedzy, cyklicznie ponosi się również opłaty za subskrypcję oprogramowania, natomiast nie pojawiają się koszty cykliczne związane z utrzymaniem i modernizacją infrastruktury. Ilość elementów uwzględnianych w TCO w przypadku rozwiązań chmurowych przemawia na korzyść rozwiązania chmurowego, oczywiście każdy przypadek należy analizować i rozpatrywać indywidualnie. Pomocą w analizie kosztów będzie zestawienie zawarte w Tabeli 1.

Wymogi prawne i regulacyjne

Większość wymogów regulacyjnych związanych z systemami w chmurze: ogólnoprawnych lub typowo branżowych została do obecnego momentu uregulowana. Problem może się pojawić, gdy firma działa w szczególnie specyficznym, regulowanym obszarze (np. instytucje finansowe). Drugi obszar, który historycznie najbardziej wpływał na ostrożność wobec rozwiązań chmurowych to bezpieczeństwo – szczególnie w sytuacjach, w których wdrażany system obejmuje dane, które powinny zostać tajemnicą dla konkurencji, rynku itp. Powinniśmy jednak mieć świadomość, że dane w chmurze są bezpieczniejsze niż dane, które wysyłamy drogą mailową, a inwestycje w bezpieczeństwo, szyfrowanie danych, redundancję sprzętu oraz możliwość automatycznego przenoszenia danych w różne lokalizacje ze względów bezpieczeństwa są przez dostawców rozwiązań chmurowych realizowane na skalę, na którą pojedyncza firma nie będzie w stanie sobie pozwolić. Wykorzystując chmurę „dosiadamy” się do kogoś, kto inwestuje bardzo dużo czasu i energii w to, żeby dane były bezpieczne. Tradycyjnie najsłabszym ogniwem łańcucha bezpieczeństwa pozostaje człowiek, bo jeżeli ktoś ma prawo do dostępu do określonych informacji i chce je wykorzystać w sposób niewłaściwy, to niezależnie czy dane będą dostępne w chmurze czy z poziomu systemu on-premises, będzie w stanie to zrobić.

Specyfika systemów w chmurze

Wdrożenie chmurowe ułatwia centralizację i przejęcie kontroli nad całym procesem – procesy controllingowe, analityczne, decyzyjne czy budżetowe są spójnie przetwarzane i zarządzane. Gdy Excel stanie się miejscem, w którym zaczniemy się komunikować ze sobą, wymieniać dużo informacji, tworzyć kolejne wersje zestawień – prędzej czy później zacznie wymykać się spod kontroli i jego elastyczność zamieni się w problem. Chmura zakłada, że oczekiwanym sposobem pracy jest dostęp do usługi, a nie kolejne wdrożenie systemu, nad którym sprawujemy pełną kontrolę. W takim systemie zdecydowanie łatwiej realizować projekty, zdecydowanie łatwiej jest zorganizować go wokół działu controllingu, który organizuje całość procesów w oparciu o rozwiązanie chmurowe. System chmurowy jest, w porównaniu do systemów on-premises bardziej elastyczny i skalowalny. Istnieje np. możliwość zapewnienia większej mocy obliczeniowej na kwartał, w którym budżetujemy, a w kolejnych okresach monitorowania realizacji przy mniejszych zasobach sprzętowych. Co więcej, chmura pozwala na bardziej „miękką” integrację między systemami ze względu na to, że są one przystosowane do tego, żeby konsumować i łączyć mniej ustrukturyzowane dane, które mogą nas zaskakiwać wartościami, nie są tak przygotowane i oczyszczone jak dane wymagane przez systemy on-premises. Chmura, jako dostęp do oprogramowania poprzez usługę ma też pewne ograniczenia, wśród których można wyróżnić m.in. możliwość customizacji systemu. Rozwiązania on-premises lepiej nadają się do wymagań specyficznych, unikalnych i sytuacji, gdy chcemy modyfikować system, dopasowywać go do naszych wymagań, przerabiać i rozszerzać na dużą skalę. To, że system nie jest u użytkownika, ale u dostawcy, może powodować dyskomfort związany z tym, że nie mamy wpływu na to, w jaki sposób jest zmieniany sam system i jak wygląda dostęp do poszczególnych jego funkcjonalności. Z drugiej strony natomiast nie mamy problemu z instalacją kolejnych wersji, poprawek – wszystko to dzieje się w tle, w trakcie dostarczania takiej usługi. Przykład realnych korzyści z wdrożenia w chmurze dla firmy technologicznej prezentuje Rysunek 5.

W przypadku podejmowania decyzji o tym, czy wybrać system on-premises czy w chmurze, na korzyść rozwiązań chmurowych przemawia mniejsza ilość elementów, które należy brać pod uwagę, jeśli chodzi o czas, koszty czy wymagania. Natomiast każdorazowo należy mieć na uwadze, jakie możliwości, korzyści i koszty są specyficzne dla każdego z rozwiązań oraz uwzględnić specyfikę branży, prowadzonej działalności oraz oczekiwania właścicieli procesu. Czas i ilość wymaganych operacji zdają się przemawiać na korzyść rozwiązań chmurowych i pozwalają nabrać większego apetytu na wdrożenia w chmurze, które zaczynają się objawiać jako coraz prostszy i łatwiejszy sposób dostępu do oprogramowania.

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.