Policzyć można niemal wszystko, a większość procesów biznesowych można zaprezentować w liczbach. Pod trzyliterowym skrótem KPI kryją się różnego rodzaju mierniki, dzięki którym można oceniać funkcjonowanie firmy, wychwytywać obszary nieefektywności, śledzić zmiany w czasie. Kluczowe wskaźniki efektywności są jednym z prostszych narzędzi pomocnych w zarządzaniu niemal każdym obszarem organizacji. Są również, a może przede wszystkim, doskonałym strażnikiem kosztów.

KPI na straży kosztów w firmie

Wydaje się, że o miernikach kosztowych powiedziano już wszystko. To nie będzie kolejny artykuł w stylu „TOP 5 KPI kosztowych, które przeniosą Twój biznes na wyższy poziom”. Dlaczego? Bo każda firma, każda organizacja jest inna. Wiele firm ma różne modele biznesowe. Przykładowo, są spółki, które w grupach kapitałowych są centrum kosztowym i rozliczają się wg marży plus, gdzie cost driverem jest np. FTE (ang. Full-Time Equivalent – określa się jako: ekwiwalent pełnego czasu pracy), ilość roboczogodzin lub ilość przejechanych kilometrów. Takie firmy same w sobie mogą być KPI kosztowym dla całej grupy kapitałowej.

W zeszłym roku udało mi się współpracować z moim kolegą ze studiów, który otworzył własną firmę szkoleniową. Poprosił mnie o pomoc w utworzeniu KPI dla jego organizacji. Było to niezwykłe doświadczenie, gdyż dotyczyło biznesu bardzo rodzinnego, dbającego nie o ilość wykonanych telefonów do klientów, a jakość tych rozmów. Wśród wielu rozmów, które przeprowadziłem z moim znajomym, dostrzegłem jedno... cel, misję oraz sposób zarządzania przez niego firmą. On nie chciał wprowadzić KPI i zamknąć się wśród liczb, aby na końcu stracić tożsamość swojej firmy. Dlatego KPI te tworzyliśmy wspólnie, by w pełni odzwierciedlić działania jego zespołu, który ceni sobie przyjazną atmosferę. Postawienie tego przykładu w opozycji do większości korporacji, gdzie liczą się jedynie EBIT, EBITDA lub marże pokrycia pokazuje, że uniwersalne wskaźniki typu TOP 5 dla każdego są nic niewarte.

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Kontroler finansowy na LinkedIn. Jak 21 razy zwiększyć widoczność swojego profilu?

Kontroler finansowy na LinkedIn. Jak 21 razy zwiększyć widoczność swojego profilu?

Co minutę pracę przez LinkedIn znajduje 6 osób1. Ten największy biznesowy portal skupia obecnie 810 milionów użytkowników na świecie, z czego 211 mln w Europie. Wśród polskich userów aż 22% stanowią decydenci, a jedną z najliczniej reprezentowanych branż, poza IT, są finanse2. Jak zatem budować profesjonalny profil kontrolera finansowego na LinkedIn? Oto 17 kroków z instrukcjami i praktycznymi przykładami personal brandingu.

Czytaj więcej

Matryca KPI w praktyce

Matryca KPI w praktyce

W gąszczu danych z różnych źródeł komfort pracy może zagwarantować matryca, która odwołując się do art. 9c ust. 1 ustawy Prawo bankowe, jest opisem powiązanych celów z procesami w działalności firmy, które przez zarządzających zostały uznane za istotne oraz są kluczowymi mechanizmami kontrolnymi i niezależnym monitorowaniem (weryfikacją lub testowaniem) przestrzegania tych mechanizmów kontrolnych. Te mechanizmy kontrolne to właśnie nasze KPI. Stąd narodziła się idea matrycy KPI, którą dziś można wykorzystać na kilka sposobów, między innymi do kontroli procesów oraz podejmowanych decyzji.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.