Policzyć można niemal wszystko, a większość procesów biznesowych można zaprezentować w liczbach. Pod trzyliterowym skrótem KPI kryją się różnego rodzaju mierniki, dzięki którym można oceniać funkcjonowanie firmy, wychwytywać obszary nieefektywności, śledzić zmiany w czasie. Kluczowe wskaźniki efektywności są jednym z prostszych narzędzi pomocnych w zarządzaniu niemal każdym obszarem organizacji. Są również, a może przede wszystkim, doskonałym strażnikiem kosztów.

KPI na straży kosztów w firmie

Wydaje się, że o miernikach kosztowych powiedziano już wszystko. To nie będzie kolejny artykuł w stylu „TOP 5 KPI kosztowych, które przeniosą Twój biznes na wyższy poziom”. Dlaczego? Bo każda firma, każda organizacja jest inna. Wiele firm ma różne modele biznesowe. Przykładowo, są spółki, które w grupach kapitałowych są centrum kosztowym i rozliczają się wg marży plus, gdzie cost driverem jest np. FTE (ang. Full-Time Equivalent – określa się jako: ekwiwalent pełnego czasu pracy), ilość roboczogodzin lub ilość przejechanych kilometrów. Takie firmy same w sobie mogą być KPI kosztowym dla całej grupy kapitałowej.

W zeszłym roku udało mi się współpracować z moim kolegą ze studiów, który otworzył własną firmę szkoleniową. Poprosił mnie o pomoc w utworzeniu KPI dla jego organizacji. Było to niezwykłe doświadczenie, gdyż dotyczyło biznesu bardzo rodzinnego, dbającego nie o ilość wykonanych telefonów do klientów, a jakość tych rozmów. Wśród wielu rozmów, które przeprowadziłem z moim znajomym, dostrzegłem jedno... cel, misję oraz sposób zarządzania przez niego firmą. On nie chciał wprowadzić KPI i zamknąć się wśród liczb, aby na końcu stracić tożsamość swojej firmy. Dlatego KPI te tworzyliśmy wspólnie, by w pełni odzwierciedlić działania jego zespołu, który ceni sobie przyjazną atmosferę. Postawienie tego przykładu w opozycji do większości korporacji, gdzie liczą się jedynie EBIT, EBITDA lub marże pokrycia pokazuje, że uniwersalne wskaźniki typu TOP 5 dla każdego są nic niewarte.

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.