Formalny proces planowania i monitorowania kosztów działalności firmy pokazuje menedżerom operacyjnym, iż dbałość o efektywność kosztową jest jednym z priorytetów systemu zarządzania przedsiębiorstwem. Z tego względu, przedsiębiorstwa osiągające ponadprzeciętne wyniki finansowe konsekwentnie stosują klasyczne narzędzia controllingu kosztów – budżetowanie, monitorowanie realizacji i analizę odchyleń. Nie sposób myśleć o optymalizacji kosztów przedsiębiorstwa bez skutecznego systemu controllingu.

W artykule przedstawiono najważniejsze elementy składające się na skuteczny system kontroli. Będzie to autorska synteza priorytetów i wyzwań przygotowana na podstawie praktyk controllingu finansowego stosowanych w dużych przedsiębiorstwach. Nie zmienia to faktu, że omawiane procesy, koncepcje czy podejście mogą zostać odpowiednio zaadaptowane w firmach działających również w mniejszej skali...

Ośrodki odpowiedzialne za kontrolę kosztów w przedsiębiorstwie

Rozwój przedsiębiorstwa wiąże się z coraz większą specjalizacją jego poszczególnych komórek. Ta uniwersalna zasada ma zastosowanie we wszystkich dziedzinach życia. Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, podobnie jak organizmy jednokomórkowe w przyrodzie, samodzielnie realizują wszystkie funkcje „życiowe”. Specjalizacja pojawia się z kolei już w kilkuosobowych firmach, gdzie współpracujące osoby zaczynają się dzielić obowiązkami według procesów biznesowych lub segmentów działalności. Wydzielona funkcja controllingu pojawia się najczęściej w przedsiębiorstwach o skali zatrudnienia na poziomie około 100 pracowników. W takiej firmie kadra zarządzająca zaczyna potrzebować realnego wsparcia informacyjnego, którego nie zapewnia bezpośrednio system księgowości...

Wątek specjalizacji pojawił się w tym miejscu nieprzypadkowo. Patrząc na przedsiębiorstwo z perspektywy kontroli kosztów może się dość szybko okazać, że odpowiedzialność za monitorowanie i analizę większości wydatków firmy zlokalizowana jest poza controllingiem finansowym.

Dla przykładu, w firmach produkcyjnych dominującą pozycją kosztów mogą być zakupy materiałów do produkcji. W zależności od stosowanego układu raportowania Rachunku Zysków i Strat trafią one do linii „zużycie materiałów i energii” lub „koszt własny sprzedanych produktów”. Z perspektywy controllingu finansowego informacja ta może stanowić bazę dla raportowania marż i rentowności, jednak pogłębione analizy wymagają zejścia na operacyjny poziom procesów produkcyjnych. Z tego względu w dużych organizacjach, niezależnie od centralnej funkcji controllingu zlokalizowanej w ramach pionu finansowego, pojawiają się niezależni controllerzy w fabrykach. W strukturze organizacyjnej firmy controlling produkcji może być częścią pionu operacyjnego; skuteczny controller w fabryce musi dobrze współpracować z działem zakupów czy planowania produkcji oraz kierownikami wydziałów.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.