Finanse i Controlling 81/2022 (maj-czerwiec)

Finanse i Controlling nr 81/2022 - Rozwój czy przetrwanie?

Rozwój czy przetrwanie?

Czy już czas na rozwój i inwestycje, czy jeszcze powinniśmy pozostać w trybie przetrwania? To pytanie, które z pewnością zadaje sobie wielu przedsiębiorców. Bo niby COVID-19 w odwrocie, ale pojawiają się kolejne czarne chmury wywołane wojną w Ukrainie, która zagraża biznesom przerwaniem łańcuchów dostaw, brakiem towarów i komponentów, rosnącymi cenami energii. Nie jest różowo i pewnym jest, że nawet jeśli planujemy rozwój, to musimy być wyjątkowo skupieni na wynikach i zachować szczególną ostrożność. W bieżącym wydaniu magazynu na tapet bierzemy konkretne aspekty prowadzenia biznesu w kontekście tego, co dzieje się za naszą wschodnią granicą. Przyglądamy się bliżej sposobom tworzenia rezerw oraz pokazujemy, jak sprawdzić, czy robimy to prawidłowo i zgodnie z prawem. Analizujemy podatkowe aspekty zatrudniania pracowników z Ukrainy. Rozkładamy na czynniki pierwsze wymagania prawne i sposoby zabezpieczenia interesów sprzedającego w łańcuchu dostaw oraz przedstawiamy wybrane regulacje prawne, ukazujące obraz ochrony prawnej dłużnika i wierzyciela.

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup wydanie drukowane Kup PDF

Artykuły

nr 81/2022

Bezpieczni w łańcuchu dostaw. O wymaganiach prawnych i sposobach zabezpieczenia interesów sprzedającego

Bezpieczni w łańcuchu dostaw. O wymaganiach prawnych i sposobach zabezpieczenia interesów sprzedającego

Utrzymujący się na wschodzie Europy konflikt zbrojny między Ukrainą a Rosją uderza w wiele międzynarodowych łańcuchów logistycznych, a także globalną sytuację gospodarczą. Firmy inwestujące do tej pory ogromne środki w krajach wschodnioeuropejskich mogą czuć się niepewnie w obecnej sytuacji geopolitycznej. W związku z tym szukają one skutecznych sposobów na mitygację strat i ograniczenie ryzyka. W...

Czytaj więcej
nr 81/2022

Data storytelling, czyli co mogą opowiedzieć dane

Data storytelling, czyli co mogą opowiedzieć dane

Człowiek żyje w historii – albo zbyt uwikłany we własną przeszłość, albo zbyt nastawiony na swoją przyszłość. Tak właśnie charakteryzowali często kondycję ludzką filozofowie: to, co odróżnia nas od zwierząt, to właśnie brak zdolności do życia chwilą, tu i teraz.

Czytaj więcej
nr 81/2022

Zmiana modelu dystrybucji, czyli kiedy zacząć sprzedawać bezpośrednio klientom?

Kiedy warto zastanowić się nad samodzielną dystrybucją naszych produktów/usług? Czy stacjonarne sieci dystrybucji nadal są potrzebne? Na jakie trudności możemy natrafić, próbując stworzyć własną sieć dystrybucji?

Czytaj więcej
nr 81/2022

Strategia zarządzania IP. O efektywnym korzystaniu z własności intelektualnej

Strategia zarządzania IP. O efektywnym korzystaniu z własności intelektualnej

Kreatywność i innowacja są silnikiem napędzającym współczesną gospodarkę, zarówno w skali całych gałęzi branżowych, jak i na poziomie pojedynczych firm. Nie jest to wcale przesadne twierdzenie – w XXI wieku znaczenie wytworów ludzkiego umysłu rosło w skokowym tempie w USA i Unii Europejskiej. Umiejętność efektywnego wykorzystania własności intelektualnej staje się kluczowym wyzwaniem dla rozwoju działalności...

Czytaj więcej
nr 81/2022

Drastyczne zmiany cen i uwarunkowań ekonomicznych. Jak renegocjować kontrakt?

Drastyczne zmiany cen i uwarunkowań ekonomicznych. Jak renegocjować kontrakt?

Dlaczego nie należy obawiać się renegocjacji kontraktów? W jakich sytuacjach renegocjacja kontraktu może się okazać konieczna? Na czym polega strategia Kissingera?

Czytaj więcej
nr 81/2022

Jak przeprowadzić audyt w dziale sprzedaży?

Jak przeprowadzić audyt w dziale sprzedaży?

Słowo audyt nie kojarzy się dobrze w firmach sprzedażowych. Handlowcy traktują go jako kontrolę, która ma wyłapać nieprawidłowości w ich pracy i wpływać na ich wynagrodzenie. Menedżerowie z kolei mogą podchodzić do niego, jak do przykrego obowiązku, który może zepsuć ich relacje z zespołem. W takim razie zatrzymajmy się na chwilę i przygotujmy do przeprowadzenia audytu, który będzie profesjonalny i...

Czytaj więcej
nr 81/2022

7 potrzeb klientów sklepów przyszłości. Jak je zaspokoić?

7 potrzeb klientów sklepów przyszłości. Jak je zaspokoić?

Dynamiczny rozwój technologii i powszechna cyfryzacja sprawiły, że o sklepach przyszłości nie mówi się już w kontekście futurystyki. Są one obecne tuż za naszym rogiem i na wyciągnięcie ręki – w naszych smartfonach. Coraz więcej sieci handlowych inwestuje w autonomiczne punkty i najlepsze doświadczenia klienta. To, czego oczekują konsumenci, to przede wszystkim wygoda. Czynnik ten determinuje wymagania...

Czytaj więcej
nr 81/2022

AI i dane zapewnią rozwój w kryzysie

AI i dane zapewnią rozwój w kryzysie

COVID-19 głęboko zmienił sposób, w jaki żyjemy i pracujemy. Zmiany te doprowadziły do eksplozji nowych technologii i innowacji, zmuszając biznes do szybkiego dostosowania się – w przeciwnym razie konkurenci osiągną lepsze wyniki. Wyjaśniamy, dlaczego AI i systemy do analiz danych są niezbędne, by rozwijać się w obecnych czasach.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Promocyjny nr 81/2022

Cyfrowe sposoby na oszczędności w firmie. Redukcja kosztów dzięki robotyzacji procesów biznesowych

Jedna ze spółek audytorskich z tzw. Wielkiej Czwórki w wyniku robotyzacji przetwarzania faktur zmniejszyła liczbę potrzebnych na ten proces roboczogodzin o 75%, przy redukcji błędów z poziomu 0,53% do 0,047%, więc ponad dziesięciokrotnie. Informacje, która to firma są objęte tajemnicą. Być może dlatego, że wstydzi się przyznać, iż robotyzację wprowadziła tak późno. Ten argument dla zarządu za robotyzacją...

Czytaj więcej
nr 81/2022

Rezerwa ‑ ujęcie księgowe i biznesowe

Rezerwa - ujęcie księgowe i biznesowe

Jednym z podstawowych elementów zobowiązań i pasywów są rezerwy, które tworzymy w ściśle określonych warunkach. Rezerwy są szczególnie ważne, również ze względu na dynamiczną sytuację za naszą wschodnią granicą, dlatego warto przyjrzeć się bliżej sposobom tworzenia rezerw, jak również sprawdzić, czy robimy to prawidłowo i zgodnie z prawem. Musimy też myśleć o dwóch podejściach do rezerw – rachunkowym...

Czytaj więcej
nr 81/2022

Zatrudnianie obywateli Ukrainy ‑ jak sobie poradzić z podatkami?

Zatrudnianie obywateli Ukrainy - jak sobie poradzić z podatkami?

Konflikt w Ukrainie spowodował, że do naszego kraju masowo przybywają obywatele Ukrainy. Osoby prywatne, jak i firmy oferują naszym sąsiadom pomoc humanitarną, która przybiera różne formy. Jedną z nich jest zatrudnianie obywateli Ukrainy przez polskich przedsiębiorców. Firmy, wypłacając wynagrodzenie za pracę cudzoziemcom, muszą zmierzyć się z problemem prawidłowego rozliczenia podatków za pracowników....

Czytaj więcej
nr 81/2022

Jaka jest w Polsce pozycja dłużnika?

Jaka jest w Polsce pozycja dłużnika?

Oszczędną, acz niewystarczającą odpowiedzią na przedmiotowe pytanie, byłoby stwierdzenie, że w polskim systemie prawnym pozycja dłużnika jest uprzywilejowana względem położenia wierzyciela. Jednak, aby zrozumieć skąd bierze się taka konkluzja należy poddać analizie choćby wybrane regulacje prawne, ukazujące obraz ochrony prawnej dłużnika i wierzyciela.

Czytaj więcej
nr 81/2022

Cykl rotacji należności (DSO), czyli... czy klienci płacą odpowiednio szybko za faktury sprzedaży

Otrzymywanie gotówki za faktury sprzedaży we właściwym terminie jest bardzo ważne dla działalności każdego biznesu. Stanowi element wpływający na wartość przedsiębiorstwa. Cykl rotacji należności (DSO) jest miernikiem, który ocenia sprawność podmiotu w obszarze zarządzania jego należnościami. Odchylenie rzeczywistej wartości indeksu DSO od jego optymalnego poziomu sygnalizuje zwykle niekorzystne zjawiska...

Czytaj więcej
nr 81/2022

Zarządzanie kosztami scrapu

Skuteczne zarządzanie oraz monitorowanie wskaźników efektywności produkcji pozwala przedsiębiorstwom na generowanie oszczędności oraz poprawę ich zysków. Jednym z kluczowych wskaźników z tego obszaru, który może przyczyniać się do poprawy efektywności funkcjonowania przedsiębiorstw, jest wskaźnik złomowania (scrap*). Dla skutecznego zarządzania kosztami ważne jest dążenie do jego minimalizacji i jego...

Czytaj więcej
nr 81/2022

Rentowność kapitału własnego a struktura kapitału inwestycji wewnątrzrozwojowych

Rentowność kapitału własnego a struktura kapitału inwestycji wewnątrzrozwojowych

Podejmując wyzwania związane z wyborem odpowiedniej struktury finansowania inwestycji wewnątrzrozwojowej należy zawsze zbadać, czy założenia dotyczące doboru kapitałów są optymalne w stosunku do rentowności kapitału własnego (ROE).

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 81/2022

Jak sfinansować uruchomienie i rozwój działalności gospodarczej?

Jak sfinansować uruchomienie i rozwój działalności gospodarczej?

Uruchomienie i prowadzenie firmy wymagają sporych nakładów. Nie zawsze przyszły przedsiębiorca dysponuje odpowiednim kapitałem. Dlatego często pojawia się pytanie, skąd wziąć dodatkowe środki? Artykuł prezentuje rozwiązania, w jaki sposób można sfinansować swoją działalność.

Czytaj więcej
nr 81/2022

Wielowariantowe planowanie w przedsiębiorstwie

Wielowariantowe planowanie w przedsiębiorstwie

Aby proces planowania finansowego we współczesnych przedsiębiorstwach w możliwie pełny sposób uwzględniał rzeczywiste warunki gospodarowania, należy wziąć pod uwagę dynamiczne zmiany, jakie zachodzą w otoczeniu organizacji. W związku z tym sporządzenie planu przy uwzględnieniu jednego scenariusza rozwoju sytuacji rynkowej jest zwykle niewystarczające. Chcąc bowiem zapewnić elastyczność reagowania na...

Czytaj więcej
nr 81/2022

KPI w HR (i nie tylko). Skąd brać wskaźniki efektywności i jak ustalać ich poziom docelowy?

KPI w HR (i nie tylko). Skąd brać wskaźniki efektywności i jak ustalać ich poziom docelowy?

Działy HR w Polsce, z roku na rok, korzystają z coraz większej liczby wskaźników efektywności. Porównując wyniki firm, które wzięły udział zarówno w II, jak i III edycji Badania Analityki HR, widzimy znaczący postęp w liczbie wykorzystywanych KPI – z przeciętnie dwóch w 2020 roku do trzynastu w 2021 roku. W II edycji badania aż 20% tych firm nie korzystało z żadnego wskaźnika, co rok później dotyczy...

Czytaj więcej
nr 81/2022

Matryca KPI w praktyce

Matryca KPI w praktyce

W gąszczu danych z różnych źródeł komfort pracy może zagwarantować matryca, która odwołując się do art. 9c ust. 1 ustawy Prawo bankowe, jest opisem powiązanych celów z procesami w działalności firmy, które przez zarządzających zostały uznane za istotne oraz są kluczowymi mechanizmami kontrolnymi i niezależnym monitorowaniem (weryfikacją lub testowaniem) przestrzegania tych mechanizmów kontrolnych....

Czytaj więcej

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.