Dynamiczny rozwój technologii i powszechna cyfryzacja sprawiły, że o sklepach przyszłości nie mówi się już w kontekście futurystyki. Są one obecne tuż za naszym rogiem i na wyciągnięcie ręki – w naszych smartfonach. Coraz więcej sieci handlowych inwestuje w autonomiczne punkty i najlepsze doświadczenia klienta. To, czego oczekują konsumenci, to przede wszystkim wygoda. Czynnik ten determinuje wymagania stawiane detalistom, takie jak przyjazne dostawy i zwroty, rekomendacje czy onboarding nowych funkcjonalności. Z perspektywy sprzedawcy ważny jest również optichannel, czyli wybrany przez konsumenta punkt kontaktu z marką.

7 potrzeb klientów sklepów przyszłości. Jak je zaspokoić?

Według danych Smart Insights, zajmującego się doradztwem w obszarze marketingu cyfrowego, aż 97 proc. konsumentów deklaruje, że zrezygnowało z zakupów z powodu niedogodności. Jednocześnie 83 proc. twierdzi, że wygoda podczas zakupów jest obecnie ważniejsza niż pięć lat temu. Oznacza to, że klienci oczekują przede wszystkim komfortu, dlatego handel musi konkurować nie tylko ceną. Trzeba jednak pamiętać, że wygoda (ang. convenience) to bardzo szerokie pojęcie i ma różne oblicza. Niezależnie jednak czy mowa o sklepie internetowym, czy stacjonarnym, często jest ona związana z szybkością.

Szybka ścieżka zakupu

Współczesny, intensywny tryb życia sprawia, że wielu konsumentów robi zakupy wtedy, kiedy jest to możliwe, czyli często w biegu. W związku z tym poszukują sklepów, które pozwolą im zaoszczędzić cenny czas. W sieci jest to możliwe dzięki tzw. zero lub one clickowi, czyli funkcjonalności skracającej ścieżkę zakupu. Dzięki zdefiniowaniu użytkownika na początku zakupów w e-sklepie, możliwe jest zaproponowanie mu produktów, które zwykle go interesują. Ułożenie ścieżki zakupowej w ten sposób umożliwia niemal natychmiastową finalizację transakcji.

Na szybkość transakcji w sklepie fizycznym wpływają natomiast m.in. samoobsługowe kasy lub też cała technologia autonomicznego sklepu. To właśnie na nie i format convenience stawia np. Żabka. Nowoczesne rozwiązania pozwalają wejść klientowi do sklepu, wybrać potrzebne produkty i wyjść. Szybka formuła zakupów powoduje, że od momentu uruchomienia pierwszej Żabki Nano rośnie zainteresowanie takimi usługami. Z możliwości zaopatrzenia się w jej placówkach autonomicznych skorzystało już kilkanaście tysięcy osób. Marka notuje również wysoki poziom współczynnika NPS (Net Promote Score), który wynosi powyżej 80 punktów, co oznacza, że formuła bardzo dobrze odpowiada na oczekiwania klientów.

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty Promocyjny nr 81/2022

Cyfrowe sposoby na oszczędności w firmie. Redukcja kosztów dzięki robotyzacji procesów biznesowych

Cyfrowe sposoby na oszczędności w firmie. Redukcja kosztów dzięki robotyzacji procesów biznesowych

Jedna ze spółek audytorskich z tzw. Wielkiej Czwórki w wyniku robotyzacji przetwarzania faktur zmniejszyła liczbę potrzebnych na ten proces roboczogodzin o 75%, przy redukcji błędów z poziomu 0,53% do 0,047%, więc ponad dziesięciokrotnie. Źródła, która to firma są objęte tajemnicą. Być może dlatego, że wstydzi się przyznać, iż robotyzację wprowadziła tak późno. Ten argument dla zarządu za robotyzacją można zwieńczyć zwrotem: „Korzystajmy z doświadczeń innych, a nie z ich kosztownych porad”.

Czytaj więcej

AI i dane zapewnią rozwój w kryzysie

AI i dane zapewnią rozwój w kryzysie

COVID-19 głęboko zmienił sposób, w jaki żyjemy i pracujemy. Zmiany te doprowadziły do eksplozji nowych technologii i innowacji, zmuszając biznes do szybkiego dostosowania się – w przeciwnym razie konkurenci osiągną lepsze wyniki. Wyjaśniamy, dlaczego AI i systemy do analiz danych są niezbędne, by rozwijać się w obecnych czasach.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.