Człowiek żyje w historii – albo zbyt uwikłany we własną przeszłość, albo zbyt nastawiony na swoją przyszłość. Tak właśnie charakteryzowali często kondycję ludzką filozofowie: to, co odróżnia nas od zwierząt, to właśnie brak zdolności do życia chwilą, tu i teraz.

Data storytelling, czyli co mogą opowiedzieć dane

Ponieważ żyjemy w Historii (wielkie H użyte celowo), nieustannie potrzebujemy tworzenia, opowiadania i słuchania rozmaitych historii, opowieści, narracji. Opowiadamy przełożonemu, dlaczego się spóźniliśmy albo jak pozyskaliśmy dużego klienta; na spotkaniach ze znajomymi opowiadamy dowcipy i anegdoty z życia; w wolnym czasie czytamy książki i oglądamy filmy. Opowieści zaspokajają naszą potrzebę sensu.

Opowieść to bowiem pewien model rzeczywistości: zwracamy uwagę na konkretne zdarzenia, pomiędzy którymi zachodzi związek. Cały czas wokół dzieją się niezliczone zdarzenia i nie możemy świadomie postrzegać wszystkich jednocześnie. Narracje uczą nas, gdzie kierować naszą uwagę, na które elementy ją zwracać i w jaki sposób je interpretować.

Nie ma danych bez interpretacji

Dane same w sobie nie mówią nic. To, jakie dane są nam potrzebne w danej chwili do analizy, jest więc w dużej mierze kształtowane przez nasze poczucie sensu. Każdy proces analizy danych, w tym również uprawianie nauki, jest uwarunkowany przez potrzebę zrozumienia. Dlaczego dzieje się to, co się dzieje? Dlaczego słońce wschodzi na wschodzie i zachodzi na zachodzie? Dlaczego trawa jest zielona, a niebo niebieskie? Dlaczego kiedy zrobię X otrzymam wynik Y? Dlaczego klienci nie są zainteresowani moją ofertą, a kupują ofertę konkurencji?

Możemy zbierać wiele różnego rodzaju danych, ale dopóki nie zadamy pytania o sens – czyli o historię, jaką opowiadają – będą one dla nas zupełnie bezużyteczne. Tego rozstrzygnięcia powinno dokonać się na etapie implementacji rozwiązania mającego zbierać dane. Truizmem jest stwierdzenie, że im więcej danych mamy, tym lepiej – ale nie możemy zbierać wszystkiego , ponieważ możliwości jest zbyt wiele. Mamy ograniczenia finansowe (koszt zbierania i przechowywania), jak i techniczne (rozwiązania bazodanowe nie są z gumy).

Decyzja o tym, jakie dane możemy i chcemy zbierać, jest więc brzemienna w skutki. Zanim zaczniemy zbieranie danych, należy przeanalizować cały proces sprzedażowy i zadać pytania, na które chcemy odpowiedzieć przy pomocy zbieranych informacji. Co będziemy pokazywali podczas prezentacji dla zarządu za pół roku, rok, dwa lata? Jak będzie wyglądał dashboard? Jak brzmi hipoteza, którą chcemy udowodnić? Ile czasu powinniśmy przechowywać konkretne dane i gdzie powinny być przechowywane?

Skrupulatne podejście do tych pytań pozwoli uniknąć sytuacji, w której okazuje się, że choć teoretycznie zbieramy dane, to nie jesteśmy w stanie ich właściwie użyć.

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.