W gąszczu danych z różnych źródeł komfort pracy może zagwarantować matryca, która odwołując się do art. 9c ust. 1 ustawy Prawo bankowe, jest opisem powiązanych celów z procesami w działalności firmy, które przez zarządzających zostały uznane za istotne oraz są kluczowymi mechanizmami kontrolnymi i niezależnym monitorowaniem (weryfikacją lub testowaniem) przestrzegania tych mechanizmów kontrolnych. Te mechanizmy kontrolne to właśnie nasze KPI. Stąd narodziła się idea matrycy KPI, którą dziś można wykorzystać na kilka sposobów, między innymi do kontroli procesów oraz podejmowanych decyzji.

Matryca KPI w praktyce

Słów kilka o KPI

KPI wykorzystywane są w wielu różnych dziedzinach i pozwalają ocenić skuteczność działań biznesowych. Pozwalają ograniczyć dużą ilość informacji do najbardziej potrzebnych danych, które dają najlepszy obraz realizacji wyznaczonych celów. Wskaźniki KPI są charakterystyczne dla danej firmy, konkretnego stanowiska i będą się różnić w zależności od charakterystyki przedsiębiorstwa, branży, wielkości firmy bądź strategii działania.

Największym problemem w zarządzaniu poprzez KPI jest wyselekcjonowanie tych najwłaściwszych miar. Kłopot pojawia się w momencie, gdy trzeba wybrać trzy, które najlepiej oddają stan badanego zjawiska. Ideą KPI jest bowiem szybkie i skuteczne uzyskanie informacji zarządczej, a nie zasypywanie swoich przełożonych mnóstwem liczb i wykresów. Słowo „kluczowe” (key) nie znalazło się w nazwie tej techniki zarządczej przypadkiem. Jednak z tym wyborem nie jest wcale tak łatwo.

KPI to zagadnienie bardzo rozległe i elastyczne. W związku z tym może wydawać się, że wprowadzenie ich do własnej firmy jest proste i nie wymaga zbyt wielu przygotowań. Wystarczy założyć sobie jakieś cele, narzucić je pracownikom i od razu dostanie się wyniki określające jakość pracy. Nic bardziej mylnego, a wprowadzenie wskaźników efektywności jest dość złożonym, ale wartym wysiłku przedsięwzięciem. Przede wszystkim trzeba dokładnie przeanalizować, co KPI mają pokazywać, jakich danych oczekują managerowie i szefowie. Trzeba również dobrać odpowiednie wartości KPI, aby w trakcie nie okazało się, że są one zbyt wysokie, a realizacja ich jest niemal niemożliwa lub – z drugiej strony – zbyt niskie, a firma nie pracuje z maksymalną efektywnością. Pełna niuansów jest również interpretacja wskaźników efektywności. Rzadko bowiem następuje proste przełożenie – KPI nie są utrzymane na odpowiednim poziomie, bo pracownik nie wykonuje należycie swoich obowiązków. W wielu sytuacjach powodów trzeba szukać gdzieś indziej.

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.