COVID-19 głęboko zmienił sposób, w jaki żyjemy i pracujemy. Zmiany te doprowadziły do eksplozji nowych technologii i innowacji, zmuszając biznes do szybkiego dostosowania się – w przeciwnym razie konkurenci osiągną lepsze wyniki. Wyjaśniamy, dlaczego AI i systemy do analiz danych są niezbędne, by rozwijać się w obecnych czasach.

AI i dane zapewnią rozwój w kryzysie

Historia dowodzi, że okresy kryzysu prowadzą zwykle do czasów wielkich innowacji. Podczas kryzysów stajemy się bardziej konkretni i skupieni na wynikach. Inaczej myślimy i doprowadzamy do szybkich zmian. Pandemia COVID-19 nie była tutaj wyjątkiem – przyspieszyła cyfrową transformację w wielu firmach, zmuszając je do wprowadzania zmian na dużą skalę w krótkim czasie. Kluczowymi technologiami w tym procesie okazały się sztuczna inteligencja (ang. artificial intelligence – AI) oraz rozwiązania analityczne pod szeroko pojętym hasłem data (pol. dane).

MarketsandMarkets podaje, że światowy rynek AI wzrośnie z 58, 3 mld dol. w 2021 r. do 309,6 mld dol. w 2026 r., przy łącznym rocznym tempie wzrostu na poziomie aż 39,7 proc. Technologie AI rosną zdecydowanie szybciej niż wiele innych rozwiązań i wydaje się, że dziś chce je wdrażać niemal każda firma. Nieoficjalnie mówi się, że do końca 2022 r. nawet 90 proc. firm będzie choć w niewielkim stopniu wykorzystywać jakąś formę AI do celów analizy danych.

Szybka adaptacja ma jednak swoją cenę – szczególnie dla sektora MŚP, gdzie dla niektórych firm droga do cyfryzacji jest czasami wyboista lub nawet okazała się nieosiągalna. Z badania Światowego Forum Ekonomicznego wynika, że 40 proc. firm MŚP zaprzestało działalności podczas pandemii, co doprowadziło do wielu zwolnień i innych działań mających na celu cięcie kosztów. Liderzy stają obecnie przed wieloma trudnymi decyzjami, które mogą mieć duży wpływ na ich siłę roboczą i samopoczucie pracowników w tym niepewnym środowisku. Łatwo jest zarządzać i rozwijać firmy, gdy mamy dobre czasy. Prawdziwa odpowiedzialność pojawia się jednak wtedy, gdy trzeba stanąć w obronie tego, w co wierzymy. W jaki sposób warto obecnie wdrażać rozwiązania oparte na danych i AI, aby przetrwać niepewne czasy i sprawić, że organizacja nie przestanie się rozwijać?

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Tekst otwarty Promocyjny nr 81/2022

Cyfrowe sposoby na oszczędności w firmie. Redukcja kosztów dzięki robotyzacji procesów biznesowych

Cyfrowe sposoby na oszczędności w firmie. Redukcja kosztów dzięki robotyzacji procesów biznesowych

Jedna ze spółek audytorskich z tzw. Wielkiej Czwórki w wyniku robotyzacji przetwarzania faktur zmniejszyła liczbę potrzebnych na ten proces roboczogodzin o 75%, przy redukcji błędów z poziomu 0,53% do 0,047%, więc ponad dziesięciokrotnie. Źródła, która to firma są objęte tajemnicą. Być może dlatego, że wstydzi się przyznać, iż robotyzację wprowadziła tak późno. Ten argument dla zarządu za robotyzacją można zwieńczyć zwrotem: „Korzystajmy z doświadczeń innych, a nie z ich kosztownych porad”.

Czytaj więcej

7 potrzeb klientów sklepów przyszłości. Jak je zaspokoić?

7 potrzeb klientów sklepów przyszłości. Jak je zaspokoić?

Dynamiczny rozwój technologii i powszechna cyfryzacja sprawiły, że o sklepach przyszłości nie mówi się już w kontekście futurystyki. Są one obecne tuż za naszym rogiem i na wyciągnięcie ręki – w naszych smartfonach. Coraz więcej sieci handlowych inwestuje w autonomiczne punkty i najlepsze doświadczenia klienta. To, czego oczekują konsumenci, to przede wszystkim wygoda. Czynnik ten determinuje wymagania stawiane detalistom, takie jak przyjazne dostawy i zwroty, rekomendacje czy onboarding nowych funkcjonalności. Z perspektywy sprzedawcy ważny jest również optichannel, czyli wybrany przez konsumenta punkt kontaktu z marką.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.