Finanse i Controlling 57/2018 (maj-czerwiec)

Finanse i Controlling nr 57/2018 - Controlling sprzedaży i marketingu

Controlling sprzedaży i marketingu

Długo biłem się z myślami, w jaki sposób otworzyć bieżące wydanie f+c. Wiosenne ożywienie zdaje się nie dotyczyć wyłącznie przyrody. Szybsze krążenie zaobserwować można bowiem nie tylko w źdźbłach i gałązkach, ale także w tkankach: społecznej, politycznej i gospodarczej. Co prawda świeże pąki obsypujące drzewa i krzewy mają w sobie zdecydowanie więcej uroku, ale „służba nie drużba”.

Może zatem dołączyć do chóru oburzonych meandrami systemu motywacyjnego najwyższych urzędów państwowych? A może po raz kolejny zapłakać nad losami trójpodziału władzy, mimo że jeszcze nie padły ostatnie salwy rozstrzygające tę nierówną walkę? A może pod lupę wziąć nasze relacje międzynarodowe po ostatniej nowelizacji ustawy o IPN?

Trochę się tematów nazbierało – na pewno zdecydowanie więcej niż byłbym w stanie wymienić w krótkim wstępniaku. A jednak trzeba było dokonać jakiegoś wyboru i napisać, co człowiekowi leży na wątrobie. Tym razem mój wybór padł na… brak wyboru.

Problem jest naprawdę fundamentalny. W końcu prawo wyboru to podstawowy komponent wolności jednostki i jako taki nie powinien stanowić stawki w grze społecznej i politycznej. A jednak! Interes polityczny, społeczne „ustawki” i przedwyborcze gierki zamknęły centra handlowe dezorganizując nie tylko zwyczaje konsumentów, ale i wpływając na dobrostan wielu branż – w tym także bliskiej mi branży wydawniczej.

Ktoś może powiedzieć, że są poważniejsze kwestie. W końcu tak konsumenci, jak i pokrzywdzone branże powrócą do stanu równowagi, bo „takie jest życie”, w tym życie gospodarcze. Jednakże to nie tylko o to chodzi. Ba, powiedziałbym nawet, że w ogóle nie o to chodzi. Problemem jest to, że zdołaliśmy już jako naród odzwyczaić się od prób meblowania nam życia oraz – „wicie, rozumicie…” – decydowania o tym, co jest dla nas dobre.

Prawo wyboru, fundament wolności, zostało zakwestionowane w obszarze może nie najbardziej dramatycznym. Jednak po pierwsze – sam fakt wprowadzenia ograniczeń trochę za bardzo przypomina słynną i symboliczną godzinę trzynastą przed 1989 rokiem. Po drugie – sposób egzekucji woli politycznej rządzącej partii zanadto kojarzy się z zachowaniem słonia w składzie porcelany. Na efekt domina trzeba jeszcze chwilę poczekać, ale już teraz informacja o buncie w szeregach inspektorów PIP rozbawiła mnie do rozpuku.

Patrząc z powyższej perspektywy zauważyłem, że w bieżącym wydaniu f+c skupiającym się na zagadnieniach controllingu sprzedaży i marketingu, zabrakło bardzo ważnego tekstu, którego tytuł mógłby brzmieć „Analiza zakłóceń trendów sprzedaży w efekcie ograniczeń w handlu detalicznym ze szczególnym uwzględnieniem szans rynkowych stojących przed stacjami paliw i dworcami kolejowymi”. Trzeba też będzie pomyśleć o tekście „KPI w sektorze obsługi pasażerów”. Jacyś chętni?

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup PDF

Artykuły

nr 57/2018

Efektywne zarządzanie cenami zorientowane na zyski firmy

Efektywne zarządzanie cenami zorientowane na zyski firmy

Jedną z kluczowych miar w działalności przedsiębiorstwa jest zysk. Wyznacza on kierunek aktywności firmy i stanowi jej główną motywację. Osiągnięcie omawianego celu umożliwia przetrwanie i rozwój przedsiębiorstwa na dynamicznym rynku. Przybliża do tego niewątpliwie przemyślana i konsekwentnie realizowana polityka cenowa firmy.

Czytaj więcej
nr 57/2018

Zarządzanie satysfakcją klienta

Zarządzanie satysfakcją klienta

Zadowolony klient jest najważniejszą wartością przedsiębiorstwa – chętniej kupuje nowe produkty, jest mniej wrażliwy na cenę, a często dzięki swoim rekomendacjom pomaga organizacji pozyskać nowych nabywców. Z tego względu zarządzanie satysfakcją klientów stanowi dziś jeden z podstawowych wyznaczników strategii marketingowej przedsiębiorstwa. Czym tak naprawdę jest satysfakcja...

Czytaj więcej
nr 57/2018

Jak zarządzać portfelem klientów i liczyć jego rentowność?

Jak zarządzać portfelem klientów i liczyć jego rentowność?

Żeby mieć czym zarządzać, firma musi zbudować tzw. masę, czyli portfel swoich klientów. Dopiero wtedy może nim zarządzać i liczyć jego rentowność. Jeśli przedsiębiorstwo oferuje usługi stałe, inaczej abonamentowe, by zarabiać, ważna jest nie tylko wielkość portfela, ale i jego jakość. Jednak nawet jeśli portfel klientów firmy nie jest imponujący, trzeba nim administrować. Podpowiadam, jak robić to...

Czytaj więcej
nr 57/2018

Controlling kosztów i rentowność klientów

Controlling kosztów i rentowność klientów

Niniejszy artykuł omawia założenia oraz przykład wielostopniowego prezentowania informacji wynikowych o kosztach i rentowności klientów z wykorzystaniem koncepcji pięciu podstawowych poziomów kosztów (PPPK) oraz założeń zasobowo-procesowego rachunku kosztów (ZPRK/RPCA)1.

Czytaj więcej
nr 57/2018

Controlling projektów sprzedażowych

Controlling projektów sprzedażowych

Często można spotkać pogląd, że analizy controllingowe w dziale sprzedaży powinny pokazać niemalże wszystkie możliwe współczynniki, złożone ze wszystkich przypuszczalnych kombinacji dostępnych danych. Rodzi to pewne wątpliwości. Po pierwsze, powoduje to chaos, przeładowanie informacjami, brak priorytetów i niemożność podjęcia prawidłowej decyzji. Po drugie, takie analizy niewiele mają...

Czytaj więcej
nr 57/2018

Współpraca z konsultantami SAP – czy to musi boleć?

Kiedy w firmie pojawia się hasło: „wdrożenie SAP”, dla większości pracowników nie oznacza to zupełnie nic. Są jednak tacy, którzy wiedzą, że czekają ich długie godziny wytężonej pracy projektowej. Jedno jest pewne – wdrożenie SAP to proces skomplikowany i narażony na wystąpienie błędów, szczególnie jeśli komunikacja na linii firma – firma wdrożeniowa...

Czytaj więcej
nr 57/2018

Reklamacja wadliwego towaru – problematyka prawna

Reklamacja wadliwego towaru – problematyka prawna

W dzisiejszych czasach konsumpcjonizmu zarówno kupujący, jak i sprzedawcy powinni znać przysługujące im prawa. Często klient zniechęca się do podejmowania jakichkolwiek działań, gdy zakupiony przez niego towar okaże się wadliwy. W wielu przypadkach nie wie, co może zrobić, jakie ma obowiązki i czego może się domagać od sprzedawcy. Jak to wygląda od strony kupującego, a także sprzedawcy, o tym w dalszej...

Czytaj więcej
nr 57/2018

Rentowność a płynność finansowa – analiza kondycji przedsiębiorstwa

Rentowność a płynność finansowa – analiza kondycji przedsiębiorstwa

Rentowność i płynność finansowa to dwa filary analizy finansowej. Bardzo często utożsamiane są (na pewnym poziomie uogólnienia) z jakością kondycji finansowej przedsiębiorstw. Warto jednak głębiej zastanowić się nad istotą tych dwóch zagadnień, aby zrozumieć zależności, jakie między nimi występują.

Czytaj więcej
nr 57/2018

Rachunek wyników i analiza odchyleń w rachunkowości zarządczej

W celu dokonania właściwej oceny zaraportowanych rzeczywistych wyników spółki należy odnieść je do wartości referencyjnych. Wartościami tymi najczęściej są wielkości zaplanowane w rocznych budżetach oraz prognozach zaktualizowanych dla okresów kwartalnych i miesięcznych. Możemy je przyrównać także do analogicznego okresu roku poprzedniego, a także do konkurencji i sektora,...

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 57/2018

Wycena wartości marki na przykładzie przedsiębiorstwa z branży usługowej

W panujących obecnie warunkach globalizacji i szybkiego przepływu informacji naśladownictwo nowych produktów i usług przez konkurentów następuje niezwykle intensywnie. To sprawia, że na rynku funkcjonuje duża liczba produktów o zbliżonych cechach, jakości oraz przeznaczeniu. Wobec tego marka często jest głównym elementem odróżniającym ofertę danego przedsiębiorstwa od konkurentów, co stanowi o jej...

Czytaj więcej
nr 57/2018

Wycena wartości firmy start‑upowej

Wycena wartości firmy start-upowej

Spółki start-upowe, które dopiero rozpoczęły działalność, głównie w sektorze nowych technologii, skupiają się na produktach i usługach, na które w ich mniemaniu jest lub dopiero będzie popyt. Początkowo są finansowane przez założycieli, jednak z uwagi na wysokie koszty ponoszone w pierwszej fazie rozwoju działalności i niskie przychody lub ich brak właściciele szukają dodatkowego...

Czytaj więcej
nr 57/2018

Co czeka rynek IPO w Polsce? Jaka jest i jaka będzie pozycja GPW wśród innych giełd?

Co czeka rynek IPO w Polsce? Jaka jest i jaka będzie pozycja GPW wśród innych giełd?

W marcu zakończyła się oferta publiczna litewskiego operatora turystycznego Novaturas, spółki portfelowej funduszu Enterprise Investors. Na rynku głównym warszawskiej giełdy to pierwsze w tym roku IPO, które poza naturalnym zainteresowaniem inwestorów dodatkowo rodzi pytania dotyczące możliwych kolejnych debiutów w roku 2018 i w kolejnych latach. A także o to, czy...

Czytaj więcej
nr 57/2018

Rentowność i ryzyko inwestycji w przykładzie projektu wdrożenia Zrównoważonej Karty Wyników (BSC – Balanced Scorecard)

Rentowność i ryzyko inwestycji w systemy wspomagające zarządzanie organizacją na przykładzie projektu wdrożenia Zrównoważonej Karty Wyników (BSC – Balanced Scorecard)

Czytaj więcej
nr 57/2018

Najlepsze sposoby optymalizacji cyklu rotacji należności w spółce

Jednym ze sposobów weryfikowania stanu płynności finansowej firmy jest systematyczna kontrola cyklu rotacji należności. Czy można wpływać na ten cykl i go optymalizować? Jakie narzędzia można wykorzystać do tego celu i czy dla każdej spółki są one w równym stopniu dostępne? W artykule czytelnicy znajdą odpowiedzi na te pytania wraz z praktycznymi zaleceniami najlepszych sposobów...

Czytaj więcej
nr 57/2018

Szybka analiza utraconych klientów w Tableau

Szybka analiza utraconych klientów w Tableau

Tworząc dowolny raport w narzędziu Business Intelligence, pokazujemy na dashboardzie bieżące wyniki, wyniki z poprzednich okresów rozliczeniowych, rentowność, zyski i inne KPI istotne dla naszego biznesu. Jeśli przygotowałeś raport, z którego wynika, że firma ma złe wyniki, to oczywiste jest to, że powinieneś być przygotowany na pytanie: Co możemy zrobić, żeby je poprawić?

Czytaj więcej
nr 57/2018

Controlling w e‑commerce Zmieniaj kliki w sprzedaż!

Controlling w e-commerce Zmieniaj kliki w sprzedaż!

W e-commerce można mierzyć właściwie wszystko – konwersje, odsłony, ścieżki, otwarcia, reakcje, pobrania… Nie wszystko jednak trzeba. Nie wszystko też warto i zdecydowanie nie wszystko należy. Ten artykuł jest właśnie o tym, jak realnie przełożyć kliki, lajki i wirtualne koszyki na faktyczną sprzedaż.

Czytaj więcej
nr 57/2018

Ekspert na czas określony

Ekspert na czas określony

Szybki rozwój technologiczny i dynamiczne zmiany zachodzące na rynku pracy wymagają od pracodawców elastyczności w zarządzaniu pracownikami oraz dostosowywania strategii zatrudnienia do aktualnych potrzeb firmy. Zatrudnienie tymczasowe, do niedawna utożsamiane z pracą niewymagającą wysokich kwalifikacji, coraz częściej staje się sposobem na podjęcie współpracy ze specjalistami...

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 57/2018

Wyniki I etapu konkursu Księgowi Przyszłości

Wyniki I etapu konkursu Księgowi Przyszłości

Zakończył się test kwalifikacyjny do III edycji konkursu Księgowi Przyszłości. Do konkursu zapisało się 606 drużyn, z czego 516 przystąpiło do I etapu konkursu w terminie. 491 drużyn pomyślnie przeszło test wstępny i zakwalifikowało się do II etapu konkursu.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 57/2018

Technologiczne rozwiązania branży ubezpieczeniowej i finansowej, czyli FinTech & InsurTech Digital Congress.

Technologiczne rozwiązania branży ubezpieczeniowej i finansowej, czyli FinTech & InsurTech Digital Congress.

W dniach 10-11 maja 2018 r. w The Westin Warsaw Hotel odbyła się IV edycja FinTech Digital Congress i III edycja InsurTech Digital Congress, nad którą redakcja magazynu Finanse i Controlling objęła patronat medialny. To najważniejsze wydarzenia w tej części Europy dotyczące nowoczesnych, technologicznych rozwiązań w branży ubezpieczeniowej i finansowej. Kongres rozpoczęła część wspólna, po której nastąpił...

Czytaj więcej

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.