Finanse i Controlling 34/2014 (lipiec-sierpień)

Finanse i Controlling nr 34/2014 - Planowanie scenariuszowe

Planowanie scenariuszowe

Stoimy u progu wakacji. Już przymykamy oczy i planujemy, jak spędzimy urlop… wygodny leżak, piękna piaszczysta plaża, wielogodzinne wędrówki szczytami górskimi oraz podziwianie zapierających dech w piersiach widoków, a może podróż życia do jakiegoś mniej lub bardziej egzotycznego zakątka świata… A co jeśli… na słonecznej Fuerteventurze rozpętają się burze piaskowe, na górskim szlaku zamiast pięknych panoram będziemy mogli oglądać jedynie peleryny przeciwdeszczowe współtowarzyszy niedoli, a w podróż życia nie dolecimy z powodu plajty przewoźnika? I takie scenariusze trzeba założyć.

No właśnie – scenariusze – układamy je na co dzień. Z uśmiechem myślimy o tych przyjemnych zdarzeniach, a te trochę mniej przyjemne nasz umysł mniej lub bardziej świadomie spycha w zakamarki. Ale nie zmienia to faktu, że nie chcąc być zaskoczonym, lepiej zawsze mieć przygotowany „plan B”.

Zwłaszcza że niepewność to domena dzisiejszych czasów, która dotyka nie tylko pojedyncze jednostki, ale również ma wpływ na globalną sytuację gospodarczą. Dlatego planowanie scenariuszowe powinno być wykorzystywane w tworzeniu analiz strategicznych przedsiębiorstwa. Oczywiście, nie można stwierdzić, że planowanie scenariuszowe pozwala przewidywać przyszłość, bo nie służy de facto prognozowaniu, a podniesieniu poziomu decyzji strategicznych. Ma doprowadzić do zmiany sposobu myślenia menedżerów, ponieważ daje im narzędzie do patrzenia na to samo zdarzenie z różnych perspektyw.

O tym, czy warto je wdrożyć w Państwa firmach i jak zrobić to skutecznie, przeczytają Państwo w bieżącym numerze magazynu.

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup PDF

Artykuły

nr 34/2014

Zarządzanie cyklem życia produktu w branży handlu detalicznego – wsparcie technologiami IT

Zarządzanie cyklem życia produktu w branży handlu detalicznego – wsparcie technologiami IT

Wszystkie branże i sektory gospodarki wytwarzają produkty. Z reguły są to dobra materialne – towary i wyroby, czasami wartości niematerialne lub usługi. Każdy przedmiot wytworzenia jest zatem „produktem”. Jak jednak faktycznie rozumiemy to pojęcie?

Czytaj więcej
nr 34/2014

Controlling w małych firmach. Narzędzia

W dzisiejszych realiach gospodarczych sprawne zarządzanie firmą obejmuje nie tylko zagadnienia związane z organizacją pracy czy produkcji. Równie istotne jest świadome panowanie nad kwestiami finansowymi.

Czytaj więcej
nr 34/2014

Optymalizacja procesów sprawozdawczych

Sprawny i zorganizowany system sprawozdawczy to bardzo ważny element, który pozwala na szybkie dostarczanie informacji zarządczej, opisującej wyniki i sytuację finansową przedsiębiorstwa. Jednak ważniejszą cechą takiego systemu jest to, aby informacja przez niego dostarczana była rzetelna, kompletna i pozwalała na analizę wyników oraz rentowności firmy w różnych układach. W ten sposób zarządzający...

Czytaj więcej
nr 34/2014

Cykl życia produktu i technologii

Podstawą długofalowego rozwoju przedsiębiorstw jest harmonia między satysfakcją konsumentów z oferowanych im produktów a poziomem marży uzyskanej z ich sprzedaży. W tych rozważaniach skupimy uwagę na wnioskach wynikających z analizy cyklu życia produktu oraz technologii dla zarządzania portfelem produktów.

Czytaj więcej
nr 34/2014

Planowanie scenariuszowe jako odpowiedź na dynamikę czasów

Planowanie scenariuszowe jako odpowiedź na dynamikę czasów

Heraklit powiedział kiedyś, że „wszystko się zmienia – z wyjątkiem samego prawa zmiany”. Te słowa sprzed 2500 lat ciągle uderzają swoją aktualnością. Bo tak naprawdę biznesowe „dzisiaj” charakteryzuje przede wszystkim zmiana. Przed menedżerami mniejszych i większych firm stoi coraz większe wyzwanie – zarządzania przedsiębiorstwem w obliczu tak dużej dynamiki zmian, że często już pod koniec procesu...

Czytaj więcej
nr 34/2014

Analiza potencjału strategicznego firmy

Analiza potencjału strategicznego firmy

Współczesne przedsiębiorstwo musi nie tylko wypracować zysk, ale również być konkurencyjne na rynku. Nie wystarczy śledzić konkurencji, trzeba także znajdować takie zdolności czy zasoby organizacyjne, które pozwolą ją wyprzedzić i zdobyć przewagę. Pierwszym krokiem umożliwiającym takie działanie jest analiza potencjału strategicznego. Ma na celu określenie szans firmy na rynku, przewidzenie potencjalnych...

Czytaj więcej
nr 34/2014

Zastosowanie analizy scenariuszy w ocenie efektywności portfela projektów funduszu inwestycyjnego ‑ case study

Zastosowanie analizy scenariuszy w ocenie efektywności portfela projektów funduszu inwestycyjnego - case study

Współczesne warunki gospodarcze charakteryzuje nieliniowa zależność oczekiwanych korzyści i ryzyka ich osiągnięcia. Zarządzanie w tych warunkach wymaga alternatywnego planowania decyzji dla różnych wariantów sytuacyjnych. Klasyczne algorytmy decyzyjne w procesie planowania finansowego w coraz mniejszym stopniu uwzględniają turbulentność i stochastyczny charakter otoczenia, dając podstawy rozwoju nowym...

Czytaj więcej
nr 34/2014

Metody scenariuszowe w analizie makrootoczenia

Metody scenariuszowe w analizie makrootoczenia

26 lipca 2009 r. brytyjski tygodnik „Observer” opublikował informację o liście, który wybitni ekonomiści brytyjscy wysłali do królowej Elżbiety II. List z przeprosinami stanowił odpowiedź na pytanie królowej, które zadała podczas wizyty w londyńskiej School of Economics: „Dlaczego nikt tego nie przewidział?”.

Czytaj więcej
nr 34/2014

Bilans strategiczny przedsiębiorstwa

Bilans to pojęcie kojarzące się głównie z obszarem księgowości, w którym oznacza ono zestawienie aktywów i pasywów jednostki na dzień bilansowy, zwykle na koniec roku kalendarzowego. Co wspólnego ma bilans księgowy z badaniem potencjału strategicznego przedsiębiorstwa?

Czytaj więcej
nr 34/2014

Waga analizy otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa

Czy analiza otoczenia jest dla przedsiębiorstwa istotna? Odpowiadanie pytaniem jest co prawda, nieeleganckie, ale w tym przypadku uzasadnione. A czy można podejmować decyzje biznesowe bez zrozumienia ważnych zmian zachodzących w otoczeniu, w którym funkcjonuje firma, a także ignorując posunięcia konkurencji? W takim kontekście odpowiedź na obydwa pytania jest oczywista. Jednak dopiero w ostatnich latach...

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 34/2014

Planowanie scenariuszowe

Planowanie scenariuszowe to jedna z heurystycznych metod podejmowania decyzji – oto definicja, jaką podaje internetowe źródło wszechwiedzy, czyli Wikipedia. Pojawia się jednak pytanie, czy tak obszerną dziedzinę nauki o zarządzaniu przedsięwzięciami można i w ogóle wypada skwitować w tak skondensowany sposób?

Czytaj więcej
nr 34/2014

Tooling metodą na korzystne podatkowo udostępnianie mienia

Tooling metodą na korzystne podatkowo udostępnianie mienia

Szukając oszczędności podatkowych, warto szczegółowo przyjrzeć się konstrukcji tzw. umów toolingu. Wydają się one szczególnie korzystne w przypadku podmiotów działających w grupie i poszukujących znaczących kosztów podatkowych.

Czytaj więcej
nr 34/2014

Tworzenie raportu z audytu wewnętrznego – garść uwag praktycznych

Czytanie różnego rodzaju raportów – w tym audytowych – należy do codziennych zajęć wyższego kierownictwa, przede wszystkim członków zarządu i rady nadzorczej (komitetu audytu). Nierzadko w natłoku najróżniejszych sprawozdań, analiz, notatek i zestawień informacje o wynikach audytu nie docierają skutecznie do odpowiednich decydentów.

Czytaj więcej
nr 34/2014

Optymalizacja procesów sprawozdawczych w grupie kapitałowej Voxel

Wdrożenie systemu do konsolidacji finansowej może przyczynić się do usprawnienia procesu przygotowywania sprawozdań jednostkowych! Niniejszy artykuł, bazując na przykładzie wdrożenia systemu Mona Group Reporting w Grupie Voxel SA, prezentuje praktyczne zmiany wprowadzone w raportowaniu jednostkowym w wyniku rewizji lokalnych planów kont oraz struktury not objaśniających. Sam system informatyczny stanowi...

Czytaj więcej
nr 34/2014

Zastosowanie arkusza MS Excel w budowie scenariuszy

Wykorzystanie metod scenariuszowych w analizie ryzyka jest jednym z narzędzi identyfikacji wpływu czynników egzogenicznych na efektywność projektu. Pozwalają one sprawdzić, jaki będzie wpływ zmian poszczególnych czynników na miary oceny opłacalności. Arkusz Ms Excel, jako podstawowe narzędzie wykorzystywane w analizie finansowej, zawiera wbudowaną funkcjonalność pozwalającą na definiowanie scenariuszy....

Czytaj więcej
nr 34/2014

Jak zarządzać finansami firmy, żeby być o krok przed konkurencją

Jak zarządzać finansami firmy, żeby być o krok przed konkurencją

Wywiad z HONORATĄ ULATOWSKĄ, kierownikiem sekcji controllingu w Robert Bosch Sp. z o.o.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 34/2014

Normalne państwo

Czy istnieje państwo, w którym związki zawodowe nie zawsze mają rację? Albo takie, w którym obywatele mogą przegłosować związkowców i odrzucić ich znakomite pomysły przy użyciu zwykłej kartki do głosowania? Czy istnieje taki kraj, w którym wygrywa zdrowy rozsądek, a obywatele nie chcą być uszczęśliwiani na siłę? Może nie ma takiego państwa? Otóż zapewniam, że jest. Leży niedaleko, w Europie. Proszę...

Czytaj więcej

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.