Planowanie scenariuszowe

Tekst otwarty nr 34/2014

Planowanie scenariuszowe to jedna z heurystycznych metod podejmowania decyzji – oto definicja, jaką podaje internetowe źródło wszechwiedzy, czyli Wikipedia. Pojawia się jednak pytanie, czy tak obszerną dziedzinę nauki o zarządzaniu przedsięwzięciami można i w ogóle wypada skwitować w tak skondensowany sposób?

Wydaje się, że w takich czasach jak kilka minionych lat, odciskających piętno niepokoju na globalnej osi czasu, warto bliżej przyjrzeć się temu zagadnieniu.

Nie tylko przecież czynniki geopolityczne, w rodzaju ostatnich wydarzeń u naszego wschodniego sąsiada, mnożą możliwe scenariusze rozwoju sytuacji. Również bardziej odległe zawirowania społeczne, nazwane dość poetycko islamską wiosną ludów, stwarzają trudne do przewidzenia scenariusze. Realny wpływ na zmienność środowiska mają także niezależne od człowieka kaprysy natury. Prognoza erupcji islandzkiego wulkanu okazała się przecież równie trudna jak wypowiedzenie jego nazwy.

Także czynniki ekonomiczne, wskutek których upada Lehman Brothers i inni tak zwani „too big to fail”, w oczywisty sposób wymuszają konieczność dostosowania się do nadchodzących zmian.

Jakie jeszcze niespodzianki zostaną zapisane na kartach najbliższej historii, nie sposób przewidzieć. Można natomiast przygotować się i opracować wiele skutecznych posunięć, na wypadek gdyby los znów powiedział „sprawdzam”.

Jedną z metod skutecznego niwelowania kłód rzucanych pod nogi zarządzającym jest właśnie planowanie scenariuszowe. To takie podejście do managementu, którego kamieniem węgielnym jest założenie, że przyszłości nie da się przewidzieć. Dlatego warto nakreślić różne możliwe warianty rozwoju sytuacji i dla każdego z nich opracować dedykowany mu sposób działania, na wypadek gdyby konkretny wariant zaczął się realizować. Przewaga takiego modelu zarządzania nad pozostałymi, być może sprawdzającymi się w spokojniejszych czasach, jest jednak niedoceniana.

Charakterystyczne dla planowania scenariuszowego jest to, że wybiera się najbardziej prawdopodobny wariant działania. Gdyby jednak ten miał się nie sprawdzić, w odwodzie czeka przygotowane wcześniej rozwiązanie alternatywne. Dzięki jego natychmiastowej dostępności można działać błyskawicznie. Taka reakcja pozwala często zaoszczędzić czas, a co za tym idzie – pieniądze.

Metoda planowania scenariuszowego polega zatem na tworzeniu w wyobraźni zarządzających alternatywnych opisów przyszłości. Dzięki temu w kuluarach ich umysłów prowadzone są niezwykle kreatywne dyskusje lotnej fantazji ze zdyscyplinowaną wiedzą. Owocem takich spotkań mogą być rozwiązania zapewniające przewagę nad konkurencją, która działa w sposób schematyczny.

Myślenie z gatunku „outside the box” pozwala przetrwać, a nawet rozwijać się w trudnych czasach. Świetnym przykładem jest historia jednego z protoplastów podejścia scenariuszowego – koncernu naftowego Royal Dutch Shell. Jakkolwiek wspomnianą metodę powołano do życia w czasach zimnej wojny, to faktyczny jej rozwój przypisać wypada powołanej przez petrofirmę i Uniwersytet Stanforda komórce planowania strategicznego. Owocem prac jednostki kierowanej przez Pierre’a Wacka było stworzenie wielu planów na wypadek pogłębiania się kryzysu naftowego lat 70. oraz ewentualnego rozpadu Związku Radzieckiego. Koncern w swoich działaniach był bezwzględny dla obowiązujących schematów. Dzięki temu nie tylko utrzymał się na powierzchni, ale też znacznie wyprzedził konkurencję.

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.