Wywiad z HONORATĄ ULATOWSKĄ, kierownikiem sekcji controllingu w Robert Bosch Sp. z o.o.

Jak zarządzać finansami firmy, żeby być o krok przed konkurencją

Koncern Bosch to największy na świecie producent części motoryzacyjnych. Budowanie silnej marki jest wyzwaniem, które na co dzień muszą wspierać wszystkie działy przedsiębiorstwa. Jaka jest rola działu finansowego w budowaniu przewagi konkurencyjnej? Jak wspiera całą organizację w tym obszarze?

Zarówno operacyjne, jak i strategiczne decyzje są podejmowane głównie na podstawie danych finansowych. Wysokie kompetencje analityczne i komunikacyjne controllerów oraz rzetelne informacje wzbogacone rekomendacją to klucz do podejmowania trafnych decyzji, a więc do sukcesu. Dział finansowy musi myśleć z wyprzedzeniem, określać szanse i ryzyka, zapewniając tym samym stabilny rozwój firmy.

Przedsiębiorstwa muszą dzisiaj szybko adaptować się do zmian w otoczeniu. Czy dotyczy to również działu finansowego?

Jak najbardziej. Wszyscy musimy reagować na zmiany, działy finansowe również. Dotyczy to wielu aspektów, np. zmian strukturalnych w przedsiębiorstwie, wprowadzania nowych modeli kalkulacji, uwzględniania nowych zmiennych w kalkulacjach, implementacji nowych narzędzi, które ułatwią i zwiększą efektywność pracy.

Czy w Pani opinii finansista ma duży wpływ na decyzje strategiczne w firmie?

To chyba pytanie retoryczne. Inwestycje w nowe produkty, zdobywanie nowych rynków zbytu, zwiększanie udziałów w rynku – takie decyzje nie zostaną podjęte, jeśli nie będą poparte analizą finansową. W ostatnich latach rola controllera finansowego jako partnera biznesowego dla kadry kierowniczej znacznie wzrosła. Wiele dyskusji na ten temat prowadziliśmy również w ramach spotkań Stowarzyszenia ICV.

Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Tekst otwarty nr 84/2022

Controlling finansowy ‑ jak będzie wyglądał w przyszłości?

Controlling finansowy - jak będzie wyglądał w przyszłości?

Z Hanną Piwowarczyk, dyrektor Centrum Finansowego AbbVie na obszar Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki rozmawiamy o perspektywach rozwoju rynku centrów usług wspólnych w Polsce, nowej roli controllera oraz szansach na rozwój i karierę w turbulentnych czasach.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Czym jest Autonomous Enterprise?

Czym jest Autonomous Enterprise?

Z Konradem Jakubcem, Business Development Directorem oraz Krzysztofem Kuczkowskim, Intelligent Process Automation Practice Managerem w Mindbox, rozmawiamy o tempie wdrażania automatyzacji w Polsce, obszarach, które najłatwiej jest zautomatyzować, wyzwaniach towarzyszących wdrażaniu stosownych rozwiązań i sposobach na mądre wykorzystanie robotyzacji procesów. Rozmawiamy również o tym, czy automatyzacja wpłynie na zmniejszenie liczby miejsc pracy, możliwościach wykorzystania sztucznej inteligencji do obsługi procesów biznesowych oraz idei Citizen Developerów.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.