3 lipca 2013 r. zostało ogłoszone rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu określania dochodów osób prawnych w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania osób prawnych w przypadku korekty zysków podmiotów powiązanych (dalej „rozporządzenie”). Weszło ono w życie 18 lipca 2013 r. Rozporządzenie przynosi, wbrew pozorom, poważne zmiany, które należy uwzględniać zarówno przy planowaniu transakcji, jak przy jej dokumentowaniu. Poniżej omówiono kluczowe zmiany w tym zakresie.

Warto na wstępie zaznaczyć, że zmiany w rozporządzeniu podyktowane są przede wszystkim nowelizacją Wytycznych OECD1 z 2010 r. oraz Komunikatem Komisji Europejskiej2.

Najbardziej odpowiednia metoda

Wytyczne OECD wprowadziły zasadę, że proces wyboru metody szacowania cen zawsze powinien być prowadzony z uwzględnieniem zasady wyboru najlepszej metody dla konkretnej transakcji. Innymi słowy, proces ten powinien być poprzedzony analizą słabych oraz mocnych stron każdej z metod wprowadzonych Wytycznymi OECD. Przypomnijmy, że chodzi o następujące metody:

  • porównywalnej ceny niekontrolowanej (metoda PCN),
  • ceny odprzedaży,
  • rozsądnej marży (metoda koszt plus),
  • podziału zysków,
  • marży transakcyjnej netto.

Rozporządzenie w poprzednim brzmieniu stanowiło, że w przypadkach, gdy możliwe jest zastosowanie metody porównywalnej ceny niekontrolowanej, stosuje się ją w pierwszej kolejności, przed innymi metodami określonymi w przepisach rozporządzenia, chyba że zastosowanie innej metody pozwoli ustalić ceny w transakcjach na poziomie bardziej zbliżonym do wartości rynkowej przedmiotu takiej transakcji i umożliwi dokładniejsze określenie dochodów podatnika. Treść tego przepisu wyraźnie wskazywała, że preferowaną przez władze podatkowe jest metoda PCN, która de facto jest najtrudniejsza w stosowaniu. Zapis ten był też w sposób oczywisty sprzeczny z Wytycznymi OECD. Po zmianie został on usunięty z rozporządzenia, należy zatem uznać, że nie istnieje hierarchia metod szacowania cen transferowych.

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Audit quality accountability strengthened

Audit quality accountability strengthened

Three new audit quality management standards focus attention on the role of country managing partners, who will need to sign off on firm processes

Czytaj więcej

Jak wycenić przedsiębiorstwo na potrzeby przejęcia

Wycena przedsiębiorstwa stanowi proces określania wartości przedsiębiorstwa. W procesie tym kluczowe jest sprecyzowanie „poszukiwanej” wartości, a następnie przyjęcie właściwych założeń oraz wybór podejścia (podejść) i metod wyceny. Wskazane tu aspekty zostaną poruszone w niniejszym artykule, w szczególności w kontekście wyceny przedsiębiorstwa mającego zostać przejętym i włączonym do innego podmiotu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.