Rynek private equity w 2015 roku mógł pochwalić się dobrymi wynikami. W obliczu niepewnej sytuacji gospodarczej na świecie fundusze PE zebrały po raz trzeci z rzędu ponad 500 miliardów USD – tak wynika z siódmej edycji corocznego raportu „Global Private Equity Report”.

Rynek private equity – globalna stabilność, Europa na lekkim minusie

Łączna wartość zebranego przez private equity kapitału w 2015 r. wyniosła 527 mld USD, co oznacza spadek o 28 mld USD w porównaniu do ubiegłorocznego wyniku (Patrz: wykres 1.). Globalna wartość samych transakcji wykupu wyniosła 282 mld USD, czyli nieco więcej niż w 2014 r. Pod tym względem duży wzrost zanotowała Ameryka Północna – aż 16 proc. W Europie odnotowano natomiast 5-procentowy spadek (Patrz: wykres 2.).

W raporcie Bain & Company widać wyraźnie trzy trendy, które będą kształtować rynek PE w 2016 roku:

Duży kapitał na rynku – fundusze private equity posiadają ponad 1,3 bln USD niezainwestowanego kapitału, co jest kwotą o ponad 100 mld większą niż w 2014 roku. W efekcie możemy spodziewać się zwiększenia wydatkowania tych zasobów. Private equity przynosi wyższą stopę zwrotu niż inne klasy aktywów, co jest istotne w kontekście aktualnej słabości rynków kapitałowych i niskich stóp procentowych. Powoduje to napływ kapitału do tego typu funduszy. Ten kapitał musi zacząć pracować, dlatego należy się spodziewać zwiększonej aktywności funduszy w najbliższym czasie.

– fundusze PE coraz częściej muszą rywalizować z inwestorami branżowymi. Niski koszt kapitału przekłada się na zwiększony apetyt na fuzje i przejęcia wśród korporacji.

Wysokie wyceny – z uwagi na wysoki popyt na aktywa wyceny firm są na rekordowym poziomie.

Rosnąca liczba dużych transakcji – w ubiegłym roku liczba transakcji powyżej 5 mld USD niemal potroiła się. W perspektywie ostatnich 5 lat wzrost wynosi aż 62 proc. W przeciwieństwie do nich, liczba transakcji o wartości od 100 mln do 5 mld dolarów w 2015 roku zanotowała minimalny spadek, a w dłuższej perspektywie – pozostaje na zbliżonym poziomie.

Pozostałe 29% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Źródło: Raport Brain & Company

Zobacz również

Lean Accounting. Instrument kontroli zarządczej

Lean Accounting. Instrument kontroli zarządczej

W dzisiejszych czasach coraz więcej przedsiębiorstw stara się wprowadzać innowacyjne metody kontroli zarządzania, które umożliwiają osiągnięcie zwiększonej efektywności1. Jednym z takich podejść jest Lean Accounting, które skupia się na eliminowaniu marnotrawstwa, minimalizacji kosztów oraz zwiększaniu wartości dla klienta.

Czytaj więcej

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Dzisiejszy świat biznesu prowadzi do paradoksu – to trudność pogodzenia nadmiaru informacji z koniecznością szybkiego podejmowania najlepszych decyzji. Przetrwanie przedsiębiorstwa zależy od umiejętności jego liderów do elastycznego reagowania na wyzwania rynku. W środowisku gwałtownych, turbulentnych zmian oraz konkurencji, lider, który potrafi czerpać informacje z wielu źródeł odniesie największy sukces.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.