Wykorzystanie fragmentów cudzych utworów w książce, artykule, filmie czy publikacji internetowej jest codziennością. Jednak nieprzemyślane użycie cudzego utworu może narazić na zarzut naruszenia praw autorskich. Ten przewodnik ma na celu wyjaśnienie, jak zgodnie z polskim prawem korzystać z prawa cytatu, kiedy wolno z niego korzystać, w jakim zakresie i pod jakimi warunkami.

Prawo cytatu – na jakich warunkach można zapożyczać cudzą treść?

Najważniejsze kwestie:

  • W Polsce zasady korzystania z cytatów reguluje art. 29–35 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (dalej „pr. aut.”).
  • Cytat można stosować tylko w określonych celach, m.in. w zakresie analizy, krytyki, nauczania, parodii lub wyjaśnienia.
  • Zawsze należy oznaczyć źródło i autora (art. 34 pr. aut.), nawet przy krótkich fragmentach.
  • Jeżeli użycie wykracza poza ramy prawa cytatu, konieczne jest uzyskanie zgody właściciela praw autorskich (np. licencji).

Prawo autorskie

Polskie prawo autorskie przyznaje twórcom wyłączne prawa osobiste i majątkowe do utworów, takich jak dzieła literackie, muzyczne, plastyczne, fotograficzne, audiowizualne czy programy komputerowe. Autor ma w szczególności prawo do:

  • rozpowszechniania utworu,
  • utrwalania i zwielokrotniania utworu,
  • publicznego odtwarzania, wyświetlania i wystawiania,
  • tłumaczenia, adaptacji, opracowań.

Prawo cytatu

Zgodnie z art. 29 pr. aut. wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość urywki rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości, w zakresie uzasadnionym celem cytatu, takimi jak:

  • wyjaśnianie, analiza, polemika lub nauczanie,
  • prawa gatunku twórczości (np. parodia, pastisz, karykatura; por. także art. 29¹ pr. aut.).

Aby wykorzystanie cytatu mogło zostać uznane za zgodne z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych, konieczne jest spełnienie wszystkich przesłanek określonych w przepisach. Przede wszystkim utwór, z którego pochodzi przytaczany fragment, musi być uprzednio rozpowszechniony, a więc udostępniony publicznie przez uprawnionego twórcę lub za jego zgodą. Cytowanie utworów nieopublikowanych, nieprzeznaczonych do obiegu publicznego lub stanowiących element prywatnej korespondencji nie mieści się w granicach prawa cytatu. Utwór, w którym cytat zostaje wykorzystany, powinien stanowić samoistną całość. Cytowany fragment ma pełnić funkcję pomocniczą, a nie konstrukcyjną. Jego obecność powinna być uzasadniona merytorycznie i służyć realizacji określonego celu, takiego jak analiza, krytyka, polemika czy nauczanie. Zakres wykorzystania fragmentu musi pozostawać proporcjonalny do celu, w jakim cytat został przytoczony. Używa się jedynie takiej części cudzego utworu, jaka jest konieczna dla osiągnięcia zamierzonego efektu. Przytaczanie zbyt rozbudowanych fragmentów, które nie są niezbędne dla argumentacji autora, może stanowić nadużycie prawa cytatu. Niezbędnym elementem prawidłowego cytowania jest również rzetelne oznaczenie autora, zgodnie z art. 34 pr. aut. Wymóg ten obejmuje podanie imienia i nazwiska twórcy oraz źródła. Spełnienie tych warunków jest konieczne, aby cytowanie cudzych utworów było zgodne z prawem i mieściło się w granicach dozwolonego użytku.

Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 11-12/2025

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Transparentność wynagrodzeń – nowe wymagania dla pracodawców

Transparentność wynagrodzeń – nowe wymagania dla pracodawców

Już od grudnia 2025 r. polscy pracodawcy staną przed obowiązkiem ujawniania proponowanego wynagrodzenia w ofertach pracy. Zmiana ta to nie tylko formalność, lecz element szerokiej rewolucji w podejściu do równości płac i przejrzystości w zatrudnieniu. Dyrektywa (UE) 2023/970 oraz nowelizacja Kodeksu pracy wprowadzają koniec kultury poufności wynagrodzeń i początek ery transparentności, w której rozmowa o zarobkach przestaje być tabu, a staje się narzędziem walki z dyskryminacją i nierównościami na rynku pracy.

Czytaj więcej

Unijny Akt w sprawie sztucznej inteligencji (AI Act) i jego znaczenie dla przedsiębiorców

Unijny Akt w sprawie sztucznej inteligencji (AI Act) i jego znaczenie dla przedsiębiorców

Sztuczna inteligencja zaczęła być stałym elementem naszej codzienności. Nie dziwi zatem fakt, że znajduje coraz szersze zastosowanie w działalności handlowej – zarówno w sektorze e-commerce, jak i w tradycyjnych modelach sprzedaży. Przedsiębiorcy, dążąc do poprawy efektywności i optymalizacji kosztów, coraz częściej wdrażają systemy AI, wykorzystując je m.in. w procesach sprzedażowych, obsłudze klienta, personalizacji ofert czy zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.