Właściwe zarządzanie kapitałem intelektualnym i wiedzą stanowi obecnie jeden z kluczowych czynników sukcesu przedsiębiorstw. Wśród modeli, których przedmiotem jest sterowanie „aktywami wiedzy”, wyróżnić można takie rozwiązania, jak: karta zarządzania kapitałem intelektualnym, Nawigator Kapitału Intelektualnego czy Monitor Aktywów Niematerialnych.

Modele sterowania kapitałem intelektualnym. Współczesne determinanty przewagi konkurencyjnej

Karta sterowania kapitałem intelektualnym (ang. Intellectual Capital Scorecard; ICSC) stanowi skandynawską (szwedzką) odmianę karty wyników (stąd znana jest również jako Skandia Navigator). Została ona stworzona w firmie Skandia Assurance and Financial Services i zaprezentowana przez Edvinssona i Malone’a (1997a; 1997b; 2001). Technika ICSC bazuje na kompleksowym sterowaniu działalnością organizacji, uwzględniającym wiodącą rolę własności niematerialnych, obejmujących m.in.: relacje z odbiorcami, posiadane doświadczenie i wiedzę, kompetencje zawodowe zapewniające firmie przewagę rynkową oraz technologię organizacyjną. Jej celem jest wsparcie dla procesu podejmowania decyzji (nawigacja) na podstawie zestawu określonych wskaźników oraz kreowanie wartości jednostki (Jemielniak, Koźmiński 2008, s. 293). Wartość aktywów intelektualnych jest związana z możliwością tworzenia na ich podstawie innowacyjnych wyrobów i usług, charakteryzujących się wysokim poziomem wartości dodanej. Model ICSC, determinujący wartość rynkową podmiotu, składa się z zestawu komponentów, zaprezentowanych na rysunek 1.

W skład kapitału intelektualnego wchodzą kapitały ludzki i strukturalny. Pierwszy obejmuje kompetencje, doświadczenie i umiejętności pracowników niezbędne do efektywnej realizacji wyznaczonych czynności. Drugi składa się ze struktury organizacyjnej, systemów informatycznych oraz różnego rodzaju technologii i licencji. W ramach kapitału strukturalnego można wyróżnić kapitały organizacyjny i klientów. Kapitał organizacyjny powinien być rozpatrywany w kategoriach inwestycji firmy w kulturę organizacyjną oraz instrumenty powodujące wzrost cyrkulacji wiedzy wewnątrz przedsiębiorstwa oraz między jednostką a jej kontrahentami. Kapitał klientów odzwierciedla wartości podmiotu określone w formie lojalnych odbiorców (nabywców). Z kolei kapitał organizacyjny można podzielić na kapitały innowacyjny i procesowy. Kapitał innowacyjny pozwala na rozwijanie i implementację na rynek nowych wyrobów. Kapitał procesowy stanowi konsekwencję prawidłowej realizacji poszczególnych procesów w firmie (por. Nita 2008, s. 465).

Systematyka kapitału intelektualnego umożliwia dokonanie bardziej precyzyjnego pomiaru wyników w przedsiębiorstwie. Dla poszczególnych typów tego kapitału tworzy się bowiem właściwe wskaźniki oraz metodykę gromadzenia informacji, pozwalającą na jego pomiar (Michalak 2008, s. 132).

Struktura ICSC jest zbliżona do konstrukcji zbilansowanej karty wyników (ang. Balanced Scorecard; BSC) i składa się z systemu wskaźników w ramach perspektyw: odbiorców (nabywców), zasobów ludzkich, procesów, finansów i rozwoju. Wymienione obszary sterowania wpływają na kapitał intelektualny (rysunek 2).

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Lean Accounting. Instrument kontroli zarządczej

Lean Accounting. Instrument kontroli zarządczej

W dzisiejszych czasach coraz więcej przedsiębiorstw stara się wprowadzać innowacyjne metody kontroli zarządzania, które umożliwiają osiągnięcie zwiększonej efektywności1. Jednym z takich podejść jest Lean Accounting, które skupia się na eliminowaniu marnotrawstwa, minimalizacji kosztów oraz zwiększaniu wartości dla klienta.

Czytaj więcej

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Dzisiejszy świat biznesu prowadzi do paradoksu – to trudność pogodzenia nadmiaru informacji z koniecznością szybkiego podejmowania najlepszych decyzji. Przetrwanie przedsiębiorstwa zależy od umiejętności jego liderów do elastycznego reagowania na wyzwania rynku. W środowisku gwałtownych, turbulentnych zmian oraz konkurencji, lider, który potrafi czerpać informacje z wielu źródeł odniesie największy sukces.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.