Kryzys jest pojęciem znanym obecnie chyba każdemu. Jako że jest to sytuacja, której chcemy uniknąć, bądź zminimalizować jej konsekwencje, musimy znaleźć sposób na jej zażegnanie, a także zapobieżenie.

Aby daną sytuację nazwać kryzysem, musi ona spełnić kilka warunków:

  • powoduje bezpośrednie zagrożenie,
  • jest niespodziewana,
  • wywołuje presję,
  • konieczna jest natychmiastowa identyfikacja problemu.

Jeśli chcemy zarządzić kryzysem, mamy do wyboru dwie drogi – reaktywną i proaktywną.

W przypadku strategii reaktywnej reagujemy na powstałą sytuację. Aby zażegnać kryzys, potrzebujemy najlepszych narzędzi do oceny sytuacji i wybrania odpowiedniej strategii.

W przypadku strategii proaktywnej potrzebujemy narzędzi, które pozwolą zapobiegać sytuacjom kryzysowym poprzez ich wcześniejsze wykrycie.

W środowisku biznesowym otacza nas ciągły szum informacyjny. Najważniejszym elementem niezbędnym do znalezienia przyczyny kryzysu jest zlokalizowanie danych, które dostarczą nam informacji o sytuacji. Aby zareagować na kryzys, musimy otrzymać natychmiastowe odpowiedzi. Znalezienie właściwych informacji może być trudne, szczególnie wtedy kiedy organizacja nie kieruje się danymi.

Organizacja Data-Driven

„Organizacje Data-Driven 23 razy częściej zdobywają klientów, 6 razy częściej ich zatrzymują, 19 razy bardziej będą zyskownymi organizacjami” (Źródło: https://www.tableau.com/learn/articles/how-to-build-a-data-driven-organization).

Jeśli organizacja chce przetrwać kryzys, musi zorientować się na dane, nie na intuicję (Rysunek 1). Czas reakcji w kryzysie jest kluczowy. Orientacja organizacji na dane wymaga użycia odpowiednich narzędzi. Narzędzia Business Intelligence pozwalają na przeprowadzenie takiego procesu w sposób optymalny.

Ze względu na sposób pracy z danymi, narzędzia analityczne możemy podzielić na 3 grupy:

  • arkusze kalkulacyjne (Excel),
  • narzędzia raportowe interwałowe (Cognos, Oracle BI),
  • narzędzia BI z możliwością analizy ad hoc (Tableau, Alteryx).

Arkusze kalkulacyjne to najprostsza metoda analizy, relatywnie tania i łatwa we wdrożeniu. Excel jako część środowiska Microsoft jest narzędziem dość uniwersalnym i łatwym w obsłudze. Niestety, nie jest w stanie obsługiwać dużych wolumenów danych. Możliwości wizualizacji są również ograniczone. Excel pozwala na analizę ad hoc, jednakże w ograniczonym zakresie w związku z innym rodzajem przeznaczenia tego narzędzia.

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Projektowanie zorientowane na klienta ‑ czym jest i jakie korzyści przynosi dla biznesu?

Projektowanie zorientowane na klienta - czym jest i jakie korzyści przynosi dla biznesu?

Dlaczego projektowanie produktów i usług pod kątem użytkownika jest tak ważne? Ponieważ pozwala kształtować pozytywne doświadczenia klienta, a docelowo sprawić, że stanie się on ambasadorem firmy, przyciągającym do niej kolejnych nabywców. Nic więc dziwnego, że realizacji tego projektu podejmują się obecnie nie tylko duże korporacje, lecz również małe, lokalne biznesy. O czym pamiętać, projektując produkt lub usługę? Z jakich narzędzi i metod warto skorzystać? Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz w artykule.

Czytaj więcej

Zarządzanie operacyjne przez jakość w gospodarce sieciowej

Zarządzanie operacyjne przez jakość w gospodarce sieciowej

Jakość, jak wiele ma definicji, jak różnie jest klasyfikowana. O jakość możemy się pokłócić – gdyż subiektywnie ją określamy. Dla jednych jakość się liczy, dla innych nie ma znaczenia. Jakość w przedsiębiorstwie, w zespole, w pracy – odzwierciedla pewną wartość, a wartość ta podlega wycenie. Czy wszystko możemy wycenić w mierniku pieniężnym? Czym jest więc jakość w sieciowej gospodarce?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.