• Na koniec czerwca 2026 r. kwartalnie rozliczało się 219 356 czynnych podatników VAT. Jak wynika z danych Ministerstwa Finansów, to prawie 25 tys. więcej niż rok wcześniej.
  • Kto zmienił formę rozliczenia od pierwszego kwartału 2026 r., jest nią związany przez cztery kwartały i na tryb miesięczny może wrócić dopiero od stycznia 2027 r.
  • Z takiego trybu rozliczenie korzysta wiele firm handlowych, np. związanych z turystyką czy e-commerce z produktami sezonowymi, przykładowo sprzętu narciarskiego czy artykułów ogrodniczych.
  • Powodem zwiększonego zainteresowania tym sposobem rozliczania mogła być zmiana w przepisach podatkowych. Rozliczających się kwartalnie wyłączono na 2026 r. z obowiązku prowadzenia elektronicznych ksiąg i przesyłania plików JPK w podatkach dochodowych.
  • Na przełomie roku może dojść do fali rezygnacji z rozliczeń kwartalnych. Dla kogo powrót na rozliczenie miesięczne od stycznia będzie korzystny?
Kwartalny VAT zyskuje na popularności. Od stycznia część firm może wrócić do rozliczeń miesięcznych

Pierwsze półrocze 2026 r. przyniosło rekordowy wzrost zainteresowania kwartalnym rozliczeniem VAT. Na koniec czerwca korzystało z niego 219 356 czynnych podatników VAT – o niemal 25 tys. więcej niż rok wcześniej. To najwyższy czerwcowy wynik od pięciu lat.

Dlaczego firmy przeszły na kwartalny VAT?

Wzrost liczby podatników rozliczających się kwartalnie mógł wiązać się z chęcią przygotowania się do nowych przepisów i regulacji w podatkach dochodowych. Od 1 stycznia 2026 r. obowiązek prowadzenia ksiąg podatkowych w formie elektronicznej i przesyłania ich jako pliki JPK objął podatników składających miesięczne pliki JPK_V7M. Rozliczających się kwartalnie z niego wyłączono, a Ministerstwo Finansów potwierdziło, że w ich przypadku obowiązek powstaje dopiero od stycznia 2027 r.

– Zmiana formy rozliczenia VAT dawała więc rok na przygotowanie ksiąg i systemów księgowych. Teraz także przedsiębiorcy rozliczający się kwartalnie muszą przystosować się do nowych zasad. Wszystko wskazuje na to, że czeka nas fala powrotu do rozliczania w formule miesięcznej – ocenia Kamil Fac, wiceprezes Faktura.pl, aplikacji do księgowości online.

Z takiego trybu rozliczenie korzysta wiele firm handlowych np. związanych z turystyką. Dotyczy to również firm e-commerce z produktami sezonowymi, np. sprzętu narciarskiego czy artykułów ogrodniczych.

Kiedy można wrócić do rozliczenia miesięcznego?

Firmy, które wybrały rozliczenie kwartalne na przełomie roku, nie mogą wycofać się z niego po krótkim czasie. Ustawa o VAT pozwala wrócić do rozliczeń miesięcznych dopiero po złożeniu czterech deklaracji kwartalnych. Przedsiębiorca, który zaczął rozliczać się kwartalnie od pierwszego kwartału 2026 r., na rozliczenie miesięczne może więc przejść najwcześniej od stycznia 2027 r.

Kiedy podatnik może zmienić rozliczenie z kwartalnego na miesięczne?

Niektóre podmioty pozostaną jednak przy kwartalnych zasadach bez względu na obowiązek prowadzenia ksiąg elektronicznych. Komu się to może opłacać?

– Kwartalne rozliczenie ma swoje zalety i dla części firm to dobry wybór. Jest korzystniejsze np. wtedy, gdy nie mamy regularnych przychodów, a klienci mają długie terminy płatności zapisane na fakturach. Przy rozliczeniu miesięcznym trzeba co miesiąc znaleźć pieniądze na podatek od faktur, za które często jeszcze nie dostaliśmy zapłaty. Rozliczenie kwartalne daje na to trzy miesiące. Sprawdza się też przy działalności sezonowej i przy niewielkiej liczbie transakcji, zwłaszcza gdy przedsiębiorca prowadzi rozliczenia samodzielnie – mówi Adrian Banasik, członek zarządu Finea, firmy specjalizującej się w finansowaniu mikroprzedsiębiorców.

Warto przy tym pamiętać, że kwartalne rozliczenie nie ogranicza kontaktów z urzędem do czterech razy w roku. Ewidencję sprzedaży i zakupów przesyła się nadal co miesiąc. Kwartalna jest tylko część deklaracyjna pliku JPK oraz sama zapłata podatku.

W tych sytuacjach rozliczenie miesięczne jest lepszym rozwiązaniem

Kamil Fac z Faktura.pl wskazuje, kiedy miesięczne rozliczenie jest lepszym rozwiązaniem:

– Najprostszy test to odpowiedź na pytanie, czy zwykle dopłacam VAT do urzędu, czy dostaję zwrot. Jeżeli dopłacam, rozliczenie kwartalne jest korzystniejsze, bo pieniądze zostają w firmie znacznie dłużej. Jeżeli regularnie dostaję zwrot, rozliczenie kwartalne oznacza dłuższe oczekiwanie na pieniądze. Wniosek o zwrot można złożyć dopiero po zamknięciu kwartału, po czym zaczyna biec termin zwrotu. Dotyczy to zwłaszcza eksporterów sprzedających do innych krajów Unii Europejskiej, branż z obniżoną stawką oraz przedsiębiorców, którzy właśnie inwestują i mają dużo faktur zakupowych.

Formę rozliczenia zmienia się za pomocą aktualizacji formularza VAT-R, najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, od którego ma obowiązywać: czyli do 25 lutego dla pierwszego kwartału, do 25 maja dla drugiego, do 25 sierpnia dla trzeciego i do 25 listopada dla czwartego. Kwartalne rozliczenie przysługuje małym podatnikom, u których wartość sprzedaży wraz z należnym VAT nie przekroczyła w 2025 r. równowartości 2 mln euro, czyli 8 517 000 zł.

W styczniu czeka nas masowy powrót do rozliczeń miesięcznych?

W pierwszym kwartale 2026 r. złożono 75 531 kwartalnych deklaracji, w których podatek naliczony przewyższał należny – o ponad 10 tys. więcej niż rok wcześniej. Dla części tych podatników rozliczenie miesięczne może być korzystniejsze, ponieważ pozwala wcześniej rozpocząć procedurę zwrotu VAT.

Przy rozliczeniu kwartalnym na zwrot czeka się bowiem dłużej niż przy miesięcznym.

W grudniu upływają cztery kwartały, przez które wyborem rozliczenia kwartalnego związane są firmy, które przeszły na nie od początku 2026 r. Styczeń 2027 r. będzie więc pierwszym miesiącem, w którym powrót na rozliczenie miesięczne stanie się możliwy, a jednocześnie pierwszym, w którym rozliczenie kwartalne nie będzie wiązało się już z brakiem obowiązku prowadzenia ksiąg elektronicznych.

– Spodziewamy się, że część przedsiębiorców powróci do rozliczenia miesięcznego, zwłaszcza firmy regularnie występujące o zwrot VAT, które przez cały rok czekały na niego dłużej, niż musiały. Kto planuje powrót do rozliczeń miesięcznych od początku nowego roku, powinien pamiętać o zawiadomieniu urzędu skarbowego najpóźniej do 25 lutego – mówi Kamil Fac z Faktura.pl. 

Źródło: Informacja prasowa

Pozostałe 0% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 10/2026

Zobacz również

Tekst otwarty nr 10/2026

CFO Strategy & Innovation Summit 2026: Ludzka przewaga w erze AI

CFO Strategy & Innovation Summit 2026: Ludzka przewaga w erze AI

Europejscy liderzy biznesu i finansów spotkali się w Warszawie, by rozmawiać o tym, jak sztuczna inteligencja zmienia pracę finansów, procesy decyzyjne i rolę człowieka w organizacji.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 09/2026

Człowiek, AI i przyszłość finansów. Międzynarodowy kongres CFO w Warszawie

Człowiek, AI i przyszłość finansów. Międzynarodowy kongres CFO  w Warszawie

24 września 2026 r. odbędzie się 9. edycja CFO Strategy & Innovation Summit organizowanego przez The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA). Warszawskie wydarzenie zgromadzi ekspertów, dyrektorów finansowych i liderów biznesu z Polski i zagranicy, aby wspólnie przyjrzeć się temu, jak sztuczna inteligencja zmienia funkcję finansową, procesy decyzyjne oraz rolę człowieka w organizacji. Jednym z gości specjalnych będzie Pascal Finette, światowej klasy ekspert w dziedzinie innowacji i transformacji biznesowej i autor bestsellerowych książek o skutecznym działaniu w czasach dynamicznych zmian.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.