Pomimo niepewności na rynkach międzynarodowych, prawie 70% przedstawicieli funduszy private equity ocenia, że w najbliższym półroczu warunki ekonomiczne nie zmienią się. 60% respondentów zamierza w tym czasie skoncentrować się na nowych inwestycjach i zakupach. Większość z nich ocenia, że będzie poszukiwało możliwości lokaty swoich funduszy w przemyśle wytwórczym i spożywczym. M.in. takie wnioski płyną z najnowszej edycji badania Deloitte Central Europe Private Equity Confidence Survey.

Przedstawiciele funduszy private equity z zainteresowaniem spoglądają w przyszłość. Wyniki najnowszego badania Deloitte pokazują, że ich poziom optymizmu znacząco wzrósł w porównaniu z wynikami poprzedniej ankiety przeprowadzonej w październiku 2011 r. Większe poczucie bezpieczeństwa respondentów spowodowało wzrost indeksu z drugiego najniższego wyniku w dotychczasowej historii (poziom 70 odnotowany w październiku 2011 r.) do poziomu 101 obecnie. Jest to trzeci co do wielkości skok w górę odnotowany od momentu rozpoczęcia badania w marcu 2003 r. Obecnie wskaźnik ten utrzymuje się na poziomie zbliżonym do kwietnia 2008 r., tuż przed gwałtownym jego spadkiem, z tym, że aktualnie występuje tendencja rosnąca, podczas gdy cztery lata temu indeks obniżył się, i to na długi okres.

Obecna edycja badania została przeprowadzona w kwietniu i obejmuje ostatnie półrocze. Był to okres odradzania się ostrożnego optymizmu na rynku private equity w Europie Środkowej i przezwyciężania rekordowego spadku odnotowanego jesienią 2011 r. Widać ogólne złagodzenie negatywnych nastrojów inwestorów, które znajduje odbicie w znaczącym ożywieniu na rynku fuzji i przejęć w regionie w tym samym okresie — mówi Oliver Murphy, partner w dziale Doradztwa Finansowego Deloitte.

O rosnącym optymizmie świadczy fakt, że 23% przedstawicieli funduszy private equity w regionie środkowoeuropejskim, spodziewa się poprawy warunków ekonomicznych w nadchodzącym półroczu. 68% respondentów badanych przez Deloitte twierdzi, że realia prowadzenia biznesu pozostaną takie same jak obecnie, a tylko 9% badanych prognozuje ich pogorszenie. Na rynku widać ożywienie — niemal jedna trzecia badanych osób (29%) oczekuje zwiększenia aktywności na rynku private equity, a 59% respondentów zamierza skoncentrować się przede wszystkim na nowych inwestycjach.

Wg deklaracji uczestników badania stosunkowo duża grupa badanych (18%) zamierza poświęcić więcej czasu na pozyskiwanie nowych funduszy, co dowodzi, że w nadchodzących latach zamierzają oni nasilić działalność inwestycyjną. Warto dodać, że w tej kwestii jest to najlepszy wynik w historii ankiety. Dodatkowo 59% badanych osób deklaruje, że w najbliższym półroczu będzie więcej kupować niż sprzedawać. Tylko niewielki odsetek badanych (3%) przyznaje, że ma zamiar skoncentrować się głównie na sprzedaży.

Największym zainteresowaniem inwestorów private equity będzie się cieszyć przemysł wytwórczy i spożywczy. Nowych możliwości inwestycyjnych będzie poszukiwać w tych sektorach odpowiednio 23,5% oraz 20,6% respondentów. Po drugiej stronie znajdują się sektory telekomunikacyjny i technologiczny, które cieszą się najmniejszym zainteresowaniem potencjalnych inwestorów private equity.

Analizując wyniki najnowszej edycji naszego badania, można pokusić się o stwierdzenie, że rynek private equity w regionie rozwinął się na tyle, by móc pozytywnie reagować na nowe możliwości, niezależnie od warunków ekonomicznych, panujących w danym momencie. Widząc bieżący poziom aktywności, dochodzę do wniosku, że specjaliści w dziedzinie private equity, działający w Europie Środkowej, nadal znajdują możliwości rozwoju i generowania wartości, co będzie miało pozytywny efekt w skali regionu — dodaje Oliver Murphy z Deloitte.

Źródło: Deloitte

Zobacz również

Prawne aspekty obrotu NFT

Prawne aspekty obrotu NFT

NFT – hasło roku 2021, ogromy rynek, który urósł o ponad 20 000%, temat niezliczonych kontrowersji. Czy non-funglible token ma rzeczywistą wartość? Ile jest wart? A może to tylko jedna, wielka bańka spekulacyjna, która po chwilowej modzie z hukiem eksploduje, niwecząc oszczędności graczy na NFT-owych giełdach? Choć wygląda na to, że szczyt zainteresowania NFT z przełomu 2021/2022 r. powoli minął, co przekłada się na pierwsze spadki w sprzedaży tokenów względem wyników z okresu listopad-styczeń, inwestorzy nie czują się zniechęceni – coraz więcej firm decyduje się na zastosowanie NFT w swojej działalności i wzbogacenie swojej oferty o sprzedaż unikatowych tokenów. Czym zatem są NFT i jakie aspekty prawne związane są z ich obrotem i posiadaniem? Choć prawo jeszcze nie dogoniło postępu technologicznego, po kilkunastu miesiącach funkcjonowania rynku tokenów, jesteśmy w stanie przybliżyć nieco informacji o ich istocie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Kolejne zmiany dla branży e‑commerce (nie tylko) w 2022 roku

Kolejne zmiany dla branży e-commerce (nie tylko) w 2022 roku

Pierwotnie część zmian dotycząca rękojmi oraz dostarczania treści cyfrowych miała wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku. Termin ten nie został jednak dochowany. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw mający implementować przepisy dyrektywy cyfrowej i towarowej. Obecnie projekt został skierowany do Sejmu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.