W dobie rosnącej i niezwykle zaciętej konkurencji coraz bardziej istotne staje się nie tylko skuteczne konkurowanie na polu sprzedażowym, lecz również, a może tym bardziej, na polu optymalizacji kosztowej. By jednak optymalizować koszty, należy je najpierw rozumieć. Właściwe zrozumienie kosztów jest kluczowe, by usprawnić proces planowania, kontroli oraz podejmowania decyzji (może to pomóc np. w procesie ustalania właściwej ceny za sprzedawany produkt). Dlatego też, w celu zwiększenia świadomości kosztowej oraz usprawnienia zarządzania, stworzono CGMA Cost transformation model.

CGMA Cost transformation model - charakterystyka oraz wpływ na organizację

CGMA Cost transformation model – cel

Model CGMA Cost transformation został opracowany jako odpowiedź na problemy, jakie można zdiagnozować w organizacjach, zwłaszcza sektora MŚP. Jest to głównie brak świadomości oraz kontroli kosztów. Każde przedsiębiorstwo składa się z wielu działów jak IT, HR, sprzedaż, administracja, marketing czy finanse. Poza ostatnim żaden ze wskazanych działów na ogół nie ma świadomości kosztowej. Nawet osoby, które kontrolują budżet danego zespołu (np. IT) często nie weryfikują kosztów, nie kontrolują ich. Nie mają również, co oczywiste, wiedzy z zakresu finansów, a to sprawy absolutnie nie ułatwia. Trudno w takich warunkach być konkurencyjnym, jeśli chodzi o koszty. Wpływa to również negatywnie na marże na sprzedaży. Jako odpowiedź na wskazane problemy stworzono CGMA Cost transformation model, którego podstawowym celem jest osiągnięcie i utrzymanie konkurencyjności kosztowej poprzez implementację sześciu poniżej opisanych etapów. Składają się one na zestaw zmian, które są ze sobą powiązane.

Etap 1. Zbudowanie świadomości kosztowej w przedsiębiorstwie

Wydaje się, że zbudowanie świadomości kosztowej w organizacji jest pierwszą i zarazem najistotniejszą zmianą proponowaną przez CGMA Cost transformation model. Jak wspomniano wyżej, trudno jest optymalizować koszty i stać się konkurencyjnym, jeśli nie ma kontroli kosztów ani świadomości. Dlatego też pierwsza zmiana zakłada zbudowanie w każdym pracowniku danej organizacji świadomości kosztów. Ponadto celem jest zrozumienie przez pracownika, jak jego działania wpływają na koszty.

Pracownik powinien również zostać zapoznany ze strategią oraz filozofią firmy, tak by zyskać lepszy obraz tego, jak konkretne działania przekładają się na organizację jako całość. Model zakłada również zmotywowanie każdego pracownika do redukowania kosztów każdą możliwą metodą. W ten sposób organizacja z czasem ma stać się liderem kosztowym, co oznacza, że będzie ponosić niższe koszty od konkurencji i będzie stanowić benchmark.

Metodologia Kaizen to przykład narzędzia, które pomaga zbudować świadomość kosztową. Ponadto podejście to wymusza niejako ciągłe ulepszanie procesów oraz ich optymalizowanie, a co za tym idzie redukowanie kosztów. Inne techniki, które można wykorzystać na tym etapie, to analiza 5 sił Porter czy Balanced Scorecard.

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Cykl rotacji zobowiązań (DPO), czyli... czy dostawcy mogą w większym stopniu kredytować darmowo naszą działalność?

Jeżeli chcesz poznać wartość pieniędzy,

Spróbuj ich trochę od kogoś pożyczyć.

Benjamin Franklin


Płatności za kupowane od dostawców towary, materiały i usługi stanowią zwykle znaczną część wydatków pieniężnych każdego biznesu. Nierzadko kupujący otrzymują od sprzedających tzw. kredyt kupiecki, czyli odroczenie zapłaty za przedmiot zakupu o ustaloną liczbę dni od daty jego otrzymania. Zazwyczaj odroczenie płatności jest darmowe i nie wiąże się z żadnymi kosztami. Wpływa to pozytywnie na przepływy pieniężne kupującego. Uzyskanie od dostawcy kredytu kupieckiego nie jest łatwe. Zwykle udzielane jest tylko solidnym i wiarygodnym odbiorcom. Miernikiem stopnia korzystania z kredytu kupieckiego od dostawcy jest wskaźnik cyklu rotacji zobowiązań (DPO). Wielkość tego wskaźnika pozwala szybko i niejako „z lotu ptaka” ocenić sprawność jednostki w negocjowaniu z dostawcami warunków kredytu kupieckiego i stopnia jego faktycznego wykorzystania.

Czytaj więcej

Rentowność to nie przepływy pieniężne

Rentowność to nie przepływy pieniężne

Każdy z nas chciałby leżeć na leżaku, na pięknej plaży z widokiem na ocean i tylko co jakiś czas zerkać na telefon i patrzeć jak przybywa nam pieniędzy na koncie. Jak jednak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami nadwyżki finansowe inwestuje 20 proc. Polaków, a jedynie połowa wyraża zainteresowanie inwestowaniem w przyszłości. Moim zdaniem wynika to trochę jednak z braku wiedzy ekonomicznej, która jest zaniedbaniem naszego systemu edukacji. Sytuacja ta przecież potem może rzutować na brak odpowiedniej wiedzy w zakresie inwestowania w naszym przedsiębiorstwie. Każda potencjalna inwestycja musi być przecież prześwietlona przed wydaniem środków pieniężnych. Musi wykazać się odpowiednią rentownością oraz tym, że generuje odpowiednie przepływy pieniężne. Stąd nasze myślenie, że jeżeli coś jest rentowne to musi generować nam przepływy pieniężne. Jakieś tam pewnie generuje, ale jak to powiązać?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.