Żyjemy w czasach dynamicznych zmian. Rok 2020 na długo zostanie zapamiętany jako rok pandemii koronawirusa. Rok szybkich zmian w relacjach, dystansie społecznym, pracy na odległość. Rok pustych ulic i pustej komunikacji miejskiej. Jednocześnie też rok dużego spadku PKB, znaczącego zmniejszenia ruchu lotniczego, rok, kiedy od nowa odkrywamy lokalność. Wiele osób pierwszy raz od wielu lat odwiedziło polskie morze i z zaskoczeniem odkryło, że jest może i chłodniejsze niż Morze Czarne, ale równie relaksujące.

Zielone przedsiębiorstwa i zielony controlling – przepis na sukces

Wszystkie te zmiany pozwoliły odetchnąć matce naturze. Kiedy trwał jeszcze globalny lockdown notowaliśmy spadek emisji dwutlenku węgla. Świat powoli podnosi się z pandemii, a wraz z nim wracamy do starych nawyków. Ostatnie doniesienia na temat topnienia lodowców Grenlandii są kolejnym dowodem na to, że globalne ocieplenie jest faktem. Wyspa wykazuje skalę ocieplenia i topnienia pokrywy lodowej oparte na najgorszym możliwym scenariuszu, czyli już teraz musimy planować nowe scenariusze i działać znacząco szybciej. Rodzi to pytanie, jak jako przedsiębiorstwa możemy przeciwdziałać zmianom, które mogą być dotkliwsze niż kryzys spowodowany koronawirusem? Jak zadowolić wszystkie strony, klientów, zarządy i akcjonariuszy? Jak zbilansować dbałość o naturę i dbałość o wyniki?

Istota controllingu ekologicznego

Controlling ekologiczny to taki system planowania, raportowania i zarządzania, który pozwala na danym etapie rozwoju uzyskać jak najlepsze korzyści ekonomiczne i społeczne. Jego celem jest osiągnięcie optymalnej koegzystencji pomiędzy przedsiębiorstwem a środowiskiem naturalnym. Ze względu na zmiany klimatu staje się on jednym z najnowszych trendów w controllingu i zdaje się, że „zielonej fali” już nic nie powstrzyma. Wszystkie firmy muszą zacząć myśleć o jak najszybszej adaptacji polityk zrównoważonego rozwoju. Współcześnie przedsiębiorcy muszą zacząć patrzeć oczami swoich klientów, a ich wrażliwość ekologiczna rośnie każdego dnia. Konsumenci i klienci, jako koło napędowe każdego biznesu, coraz wnikliwiej sprawdzają zaangażowanie producentów w zielony rozwój. Wśród społeczeństwa rośnie świadomość ekologiczna, co stwarza presję zewnętrzną i wewnętrzną. Nie tylko klienci, ale też menedżerowie, właściciele, akcjonariusze chcą, aby firmy w swojej codziennej pracy myślały w sposób zrównoważony.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Ku bezpiecznym łańcuchom dostaw: feedback zakupowy

Co jest gorsze? Znaleźć w skrzynce wiadomość związaną z naszym udziałem w przetargu, zaczynającą się od słów: „Z przykrością informujemy’” czy konieczność napisania takiej wiadomości? Niestety, wiele firm i działów zakupów nie traktuje wystarczająco poważnie kwestii przekazywania informacji zwrotnej lub nie poświęca jej wystarczająco dużo uwagi. Szczególnie w czasach, gdy relacje z dostawcami mogą zadecydować o przetrwaniu przedsiębiorstwa. Paradoksalnie, komunikacja – jeden z kluczy do sukcesu w łańcuchach dostaw – jest obszarem, który pozostawia wiele do życzenia.

Czytaj więcej

Zapobieganie czynom nieuczciwej konkurencji na etapie planowania działań i strategii biznesowych

Zapobieganie czynom nieuczciwej konkurencji na etapie planowania działań i strategii biznesowych

Planowanie działań związanych z działalnością firmy czy tworzenie strategii biznesowej, chociażby związanej z wprowadzeniem nowego produktu na rynek, wiąże się z wieloma trudnościami. Już sam fakt tworzenia czegoś nowego (przynajmniej dla nas) jest zadaniem trudnym, które powinno być poprzedzone wielowątkowymi analizami i gruntownym przygotowaniem. Czy jednak, kiedy już mamy ustalony kierunek działania, zdefiniowany rynek i grupę docelową, mamy wiedzę, jak z sukcesem wdrożyć nasz plan czy sprzedać nowy produkt lub usługę, możemy uznać, że jesteśmy już w pełni przygotowani? Niestety, nie. Żaden przedsiębiorca nie działa próżni i musi zwracać uwagę, aby zachować uczciwość rywalizacji rynkowej wobec swych konkurentów i samemu uchronić się przed takimi działaniami konkurencji.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama