Rozpoczęcie nowego roku niesie za sobą wiele konsekwencji dla całej firmy. Z reguły, kiedy myślimy na ten temat, w pierwszej kolejności przychodzą nam do głowy aspekty dotyczące pracy z zakresu działu księgowości. Jest to zgodne z obrazem rzeczywistości – inwentaryzacja, sprawozdanie finansowe, sprawozdanie podatkowe, a także szereg zmian w prawie bilansowym i podatkowym, które trzeba wprowadzić w życie (a przy okazji, w tym roku – dodatkowo Nowy Ład), to tylko kilka z wielu podmiotów, skupiających na sobie zintensyfikowane działania, w okresie noworocznym, dla przedsiębiorcy. Warto także pamiętać o jednostkach posiadających w swoich szeregach działy controllingu, ponieważ również dla tej grupy nowy rok oznacza ogrom pracy. O których sprawach nie powinien zapomnieć żaden controller? O tym w dalszej części artykułu.

Zamknięcie roku obrotowego: good practices dla controllingu

Controlling jest działem ściśle kształtowanym pod wymogi i oczekiwania zarządu firmy. Oczywiście, mogłoby się wydawać, że istnieje katalog uniwersalnych czynności i procesów, które moglibyśmy odszukać w różnych firmach w działach controllingu zbliżone do siebie. Jednak różnice polegające na sposobie raportowania, jego częstotliwości, analizowaniu danych stricte branżowych, analizowaniu specyficznych, konkretnych i zidentyfikowanych problemów przedsiębiorstwa – to tylko kilka z licznych różnic, które wyróżnić można podczas porównywania zakresów prac zespołów controllingowych w różnych jednostkach. Pomimo indywidualnego charakteru pracy controllera, istnieją także typowe zadania, które z reguły wpisane są w regularne czynności zdecydowanej większości pracowników zespołu controllingu.

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.