Rozpoczęcie nowego roku niesie za sobą wiele konsekwencji dla całej firmy. Z reguły, kiedy myślimy na ten temat, w pierwszej kolejności przychodzą nam do głowy aspekty dotyczące pracy z zakresu działu księgowości. Jest to zgodne z obrazem rzeczywistości – inwentaryzacja, sprawozdanie finansowe, sprawozdanie podatkowe, a także szereg zmian w prawie bilansowym i podatkowym, które trzeba wprowadzić w życie (a przy okazji, w tym roku – dodatkowo Nowy Ład), to tylko kilka z wielu podmiotów, skupiających na sobie zintensyfikowane działania, w okresie noworocznym, dla przedsiębiorcy. Warto także pamiętać o jednostkach posiadających w swoich szeregach działy controllingu, ponieważ również dla tej grupy nowy rok oznacza ogrom pracy. O których sprawach nie powinien zapomnieć żaden controller? O tym w dalszej części artykułu.

Zamknięcie roku obrotowego: good practices dla controllingu

Controlling jest działem ściśle kształtowanym pod wymogi i oczekiwania zarządu firmy. Oczywiście, mogłoby się wydawać, że istnieje katalog uniwersalnych czynności i procesów, które moglibyśmy odszukać w różnych firmach w działach controllingu zbliżone do siebie. Jednak różnice polegające na sposobie raportowania, jego częstotliwości, analizowaniu danych stricte branżowych, analizowaniu specyficznych, konkretnych i zidentyfikowanych problemów przedsiębiorstwa – to tylko kilka z licznych różnic, które wyróżnić można podczas porównywania zakresów prac zespołów controllingowych w różnych jednostkach. Pomimo indywidualnego charakteru pracy controllera, istnieją także typowe zadania, które z reguły wpisane są w regularne czynności zdecydowanej większości pracowników zespołu controllingu.

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Przejęcie spółki rodzinnej przez dużą firmę o charakterze korporacyjnym w fazie porealizacyjnej

Przejęcie spółki rodzinnej przez dużą firmę o charakterze korporacyjnym w fazie porealizacyjnej

Rozwój technologii, globalizacja i konsolidacja, rewolucja informacyjna, gwałtowne zmiany środowiska konkurencyjnego, wymagają nieustannej dyskusji na temat strategii rozwoju. Fuzje i przejęcia stają się zatem jednym z głównych sposobów maksymalizacji wartości rynkowej podmiotów gospodarczych oraz wzmacniania ich pozycji konkurencyjnej na rynku zarówno krajowym, jak i zagranicznym. Powodem popychającym firmy do tego rodzaju połączeń jest perspektywa ich szybkiego i skutecznego wzrostu, a przede wszystkim możliwość ominięcia barier oraz redukcja ryzyka związanego z wchodzeniem na nowe rynki.

Czytaj więcej

Jak zdobywać rentowne kontrakty, gdy rynek notuje drastyczny spadek cen?

Dlaczego tak wiele firm ma problemy z wprowadzaniem zmian i reagowaniem na zmiany na rynku? Na czym polega sprzedaż neandertalska, a na czym transformacyjna? Jak sprawdzić, czy twoja firma jest konkurencyjna? W artykule odpowiadamy na powyższe oraz wiele innych pytań.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.