Koncepcja zarządzania wartością przedsiębiorstwa powstała w USA, gdzie najpierw służyła do oceny wpływu sprzedaży części przedsiębiorstwa na jego wartość, a później została zastosowana w procesach planowania i sterowania. Od początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia zaczęto ją stosować także w praktyce firm europejskich.

Jednym z powodów zainteresowania tą koncepcją były słabości dotychczasowych wskaźników oceny rentowości i płynności przedsiębiorstwa, które dotyczyły m.in.: orientacji działań tylko na krótkookresowych celach finansowych, braku uwzględnienia „miękkich” czynników zarządzania (pracownicy, styl zarządzania itp.), braku uwzględnienia kosztów kapitału i ryzyk, orientacji na bilansie i rachunku zysków i strat (problemy wyceny, kreatywna księgowość), potrzebie oceny wszystkich szczebli zarządzania, jak również braku ukierunkowania strategicznego i odniesienia do celów przedmiotowych.

Główna idea zarządzania wartością jest względnie prosta: akcjonariusze, inwestując w dane przedsiębiorstwo, oczekują określonego zwrotu kapitału, uwzględniającego różne opcje inwestowania, jak i ryzyko związane z wyborem danej opcji. Wartość dla akcjonariuszy niekoniecznie musi powstawać wtedy, kiedy przedsiębiorstwo osiąga zysk. Powstaje ona wtedy, gdy wskaźnik rentowności zainwestowanego kapitału (własnego) przewyższa koszty kapitału. Koszty te mogą być rzeczywiście poniesionymi kosztami, względnie kosztami utraconych możliwości, wynikającymi z wyboru danej opcji i rezygnacji z innej, uwzględniającymi ryzyko. Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa oznacza więc długookresowe maksymalizowanie jego wartości dla właścicieli.

W ostatnich latach powstały różne koncepcje pomiaru wartości, w ramach których można wyróżnić dwie grupy:

  • metody w oparciu o zysk rezydualny; do metod tych należą następujące wskaźniki:Eco nomic Value Added (ekonomiczna wartość dodana), Cash Flow Return on Investment (zwrot przepływów pieniężnych z inwestycji, w ujęciu statycznym) oraz Cash Value Added (wskaźnik gotówki wartości dodanej);
  • metody dyskontowe, w ramach których mierniki (dotyczące najczęściej przepływów pieniężnych) dyskontowane są za pomocą stopy dyskontowej; do najbardziej znanych metod należy: Shareholder Value (wartość dodana dla akcjonariuszy) i zwrot przepływów pieniężnych z inwestycji (w ujęciu dynamicznym).

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.