W praktyce mamy wiele metod wyceny przedsiębiorstw, które różnią się między sobą szczegółowością, pracochłonnością, jak również oceną zdolności przedsiębiorstwa do generowania dochodu w przyszłości.

Do głównych metod wyceny należą metody: majątkowe, porównawcze (rynkowe), dyskontowe oraz mieszane. Pewną osobną grupę metod stanowią metody dotyczące pomiaru wartości firmy (np. Shareholder Value, Economic Value Added) i to one będą przedmiotem drugiej części artykułu.

Metody majątkowe

Cechą charakterystyczna metod majątkowych jest, jak wskazuje nazwa, to, że podstawą wyceny przedsiębiorstwa jest jego majątek, tj. przedsiębiorstwo jest tyle warte, ile wart jest jego majątek. Metody majątkowe opierają się na wycenie poszczególnych pozycji majątku wg wartości bilansowej i porównywaniu ich z wartością odniesienia w celu aktualizacji (jako że wartości bilansowe wykazywane są wg kosztu historycznego). Metody te, historycznie ujmując, należą do najstarszych metod wyceny. W zależności od sposobu wyceny poszczególnych składników majątku można wyróżnić następujące metody w ramach metod majątkowych:

  1. Metoda księgowa (aktywów netto) – wg tej metody wartość przedsiębiorstwa obliczana jest następująco:

    Wartość przedsiębiorstwa (aktywa netto) = Majątek przedsiębiorstwa – Zobowiązania. Odmianą tej metody jest skorygowanie poszczególnych składników majątku, tj. dokonanie odpowiednich korekt i przeszacowań w odniesieniu do wartości rynkowej (mowa wtedy o metodzie księgowej skorygowanej). Korekty i przeszacowania mogą dotyczyć m.in. zapasów, wartości niematerialnych i prawnych, papierów wartościowych, a podstawą ich dokonania są ceny zakupu operaty lub też inne wiarygodne źródła.

  2. Metoda odtworzeniowa – wartość przedsiębiorstwa określa się na podstawie sumy nakładów, które trzeba by ponieść w celu utworzenia takiego samego przedsiębiorstwa od początku.
  3. Metoda likwidacyjna – wartość przedsiębiorstwa równa jest przychodom, które można by uzyskać ze sprzedaży poszczególnych składników majątku, pomniejszonym o wszystkie zobowiązania przedsiębiorstwa (jest to jednocześnie tzw. wartość likwidacyjna).

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.