Projektując bądź zmieniając system controllingu przedsiębiorstwa, często zadajemy sobie pytanie: „czy to u nas zadziała?”. Tym „czymś” może być w zasadzie dowolna zmiana w podejściu do przygotowania i prezentacji informacji menedżerskiej. Podświadomie czujemy, że niektóre rozwiązania czy koncepcje zarządzania wydają się nieodpowiednie dla danej firmy, choć zostały z powodzeniem wdrożone w wielu innych…

W tym artykule wykazano, że system informacji menedżerskiej kształtowany jest nie tylko przez koncepcje i modele rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane narzędzia IT, ale także przez trudne do uchwycenia wartości i postawy pracowników, kryjące się pod pojęciem „kultura informacyjna”. Celem artykułu jest także zachęcenie czytelników do udziału w prowadzonym przez autora projekcie badawczym, mającym na celu lepsze poznanie roli kultury informacyjnej w funkcjonowaniu systemu informacji zarządczej przedsiębiorstwa.

Kultura organizacyjna jako wyjaśnienie oporu wobec zmian…

Pojęcia takie jak „opór organizacyjny” czy „bezwładność” nieuchronnie towarzyszą każdej dyskusji na temat wprowadzenia zmian. Co zatem sprawia, że firma nie chce funkcjonować w sposób określony w regulaminach czy formalnych procedurach? Fakt, że dany pracownik zachowuje się niezgodnie z zasadami, można z łatwością wytłumaczyć rozbieżnością celów indywidualnych i korporacyjnych – firmie zależy na rozwoju, zaś pracownikowi na spokoju (i zachowaniu status quo). Czy jednak w ten sam sposób można wyjaśnić opór całej organizacji bądź istotnej jej części? Teoretycy zarządzania zwracają uwagę na istnienie „klimatu” czy też „kultury” specyficznej dla każdej organizacji. Odpowiedź na pytanie, czym jest wzmiankowana kultura organizacyjna – w sposób użyteczny dla praktyków, myślących w kategoriach planowania, realizacji i kontroli – jest dość trudna. Jest to bowiem niematerialny, trudny do uchwycenia element składowy każdej organizacji, który wymyka się spod kontroli menedżerów. Przypomina ona górę lodową – to, co widać (struktury, procedury, język i sposób komunikacji, aranżacja przestrzeni, dress code, nagrody, zwyczaje, sposoby świętowania sukcesów itp.), powstaje w oparciu o znajdujące się poniżej „linii wody” wartości (takie jak uczciwość, odpowiedzialność, przejrzystość, innowacyjność) oraz założenia podstawowe. O ile wartości deklarowane (zwerbalizowane) i rzeczywiste (wyrażone w realnych postawach i zachowaniach) mogą się niekiedy różnić, to znajdujące się jeszcze głębiej założenia podstawowe (determinujące między innymi stosunek do współpracowników, sposób kształtowania się autorytetów czy rolę pracy w życiu człowieka) pozostają zazwyczaj niewidoczne i nieuświadomione.

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.