Przedsiębiorstwo planujące rozwój potrzebuje na ten cel środków finansowych, które można pozyskać z różnych źródeł. Najczęściej wykorzystywane są kredyty bankowe, emisja udziałów (akcji), leasing czy też finansowanie ze środków własnych. W niniejszym artykule przedstawiono case study dotyczący pozyskania kapitału na rozbudowę floty, na przykładzie porównania dwóch form pozyskania kapitału i wyliczenia ich kosztu.

W naszym przykładzie spółka świadcząca usługi transportowe planuje wejście ze swoimi usługami na teren ościennych województw i w tym celu jest zmuszona rozbudować swoją flotę samochodową. Wartość inwestycji w rozbudowę floty wyceniona została na 200 000 zł. Firma dysponuje kapitałem własnym w kwocie 400 000 zł. Zarząd postanowił docelowo wybrać jedno z dwóch źródeł finansowania:

1) wariant I – kredyt bankowy w wysokości 200 000 zł,

2) wariant II – potrzebne 200 000 zł będzie finansowane leasingiem operacyjnym.

Zadaniem analityka jest wyznaczenie i wyliczenie kosztu pozyskania kapitału dla każdego z wariantów finansowania. Na tej podstawie zarządzający firmą będą mogli podjąć decyzję o wyborze źródła pozyskania kapitału na sfinansowanie inwestycji powiększenia floty samochodowej.

Koszt pozyskania kapitału – kredyt bankowy

W celu oszacowania kwoty kosztu uzyskania kapitału drogą kredytu bankowego przyjąć trzeba następujące dodatkowe założenia:

1) prowizja banku za przyznanie kredytu to 1,5%,

2) środki transportu amortyzowane są stawką 20%,

3) kredyt został przyznany na 3 lata, rata kredytu jest stała i wynosi miesięcznie 5556 zł,

4) oprocentowanie kredytu wynosi 14% w skali roku i obliczane jest od wartości niespłaconego kapitału,

5) stawka podatku dochodowego wynosi 19%.

Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.