Ostatnie lata przyniosły ogromną popularność zintegrowanym systemom do zarządzania i planowania w przedsiębiorstwie. Dzieje się tak dlatego, że informacja, którą są w stanie wygenerować staje się kluczowym zasobem przedsiębiorstwa. Samo wdrożenie systemu klasy ERP nie jest łatwe, a niejednokrotnie zajmuje sporo czasu. Warto odpowiedzieć sobie zatem na pytanie, kiedy organizacja powinna pomyśleć o tego typu projekcie.

Kiedy tak naprawdę warto wdrożyć system ERP?

Podstawowa definicja systemu klasy ERP przedstawiana w literaturze przedmiotu nazywa tego typu oprogramowanie narzędziem do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa, zwłaszcza w kontekście realizacji funkcji kierowniczych, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii dotyczących analizy finansowej i zarządzania finansami podmiotu. System klasy ERP jest zatem pewnego rodzaju układanką funkcjonalności, które powinny pokrywać jak najszerszy obszar działania przedsiębiorstwa. Do klasycznych cech oprogramowania ERP należą:

  • uwzględnienie maksymalnie wszystkich dziedzin funkcjonowania podmiotu – od definicji produktu/usługi po sprawy wiązane ze sferami FK;
  • modułowa budowa systemu, pozwalająca po pierwsze na dobór interesujących przedsiębiorstwo modułów, a po drugie na ich etapowe wdrożenie;
  • możliwość integracji z zewnętrznymi systemami lub/i możliwość zasilania systemu ERP zewnętrznymi danymi, jak też możliwość eksportu danych z systemu do standardu np. arkusza kalkulacyjnego;
  • uwzględnienie zarówno specyfiki wewnętrznego systemu organizacyjnego przedsiębiorstwa, jak też możliwość zarządzania relacjami zewnętrznymi, np. poprzez analizę łańcucha dostaw, funkcję zarządzania partnerami handlowymi (CRM);
  • moduł zarządzania produkcją.

Nie jest to katalog zamknięty, a obecna ekspansja informatycznych systemów do zarządzania przedsiębiorstwem sprawia, że współczesne systemy klasy ERP pokrywają niejednokrotnie znacznie większy zakres funkcjonalności, a ich wdrożeniu towarzyszy konfiguracja konkretnych modułów pod specyficzne potrzeby klienta.

Proces przygotowania organizacji do wykorzystania systemu ERP nie jest łatwy i zajmuje wiele czasu. Nie chodzi tu tylko o aspekty informatyczne, bo sama instalacja i konfiguracja systemu to jedynie pewien etap i kamień milowy na drodze do pełnego wykorzystania funkcjonalności, jakie dają współczesne narzędzia IT tego typu. Warto zatem przeprowadzić analizę i sprawdzić, czy organizacja jest gotowa na wdrożenie systemu ERP, co może być procesem zarówno ewolucyjnym, jak też rewolucyjnym (a to zależy od świadomości informatycznej danej organizacji). Zazwyczaj można rozróżnić kilka „momentów” w życiu każdego przedsiębiorstwa, które w mniejszym lub większym stopniu wskazują na możliwość rozważenia przejścia w kierunku systemu zintegrowanego; zalicza się do nich:

  1. wzrost znaczenia procesów produkcyjnych, a przy tym konieczność planowania i wsparcia logistycznego (wewnętrznego),
  2. wzmożone potrzeby analityczne i konieczność raportowania,
  3. brak możliwości pełnego wykorzystania potencjału systemu klasy FK w planowaniu biznesu,
  4. potrzeba dostępu do danych – brak chmurowości.

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Strategie cenowe ‑ rodzaje i ich charakterystyka

Strategie cenowe - rodzaje i ich charakterystyka

W obecnych czasach coraz więcej miejsca w codziennej dyskusji poświęca się kosztom oraz sposobom na ich optymalizację. Jednak nie można również zapomnieć o drugiej stronie medalu, która finalnie wpływa na wielkość zysku, czyli o przychodach. One z kolei są uzależnione od właściwej strategii cenowej, która jest jednym z kluczowych elementów planowania strategicznego. Źle dobrana strategia i poziom cen wpływają na wolumen sprzedaży, a zarazem na wysokość przychodów, dlatego warto zapoznać się z rodzajami strategii cenowych i zastanowić się, która z nich jest najlepsza dla danego przedsiębiorstwa i oferowanego produktu.

Czytaj więcej

ABC planowania w warunkach niepewności

ABC planowania w warunkach niepewności

Każdy rodzaj planowania, we wszystkich rodzajach działalności, obarczony jest mniejszym lub większym ryzykiem. Jest ono także permanentnie wpisane we wszystkie procesy decyzyjne i kontrolno-zarządcze. W czasach, kiedy coraz trudniejsza staje się estymacja podstawowych wskaźników, takich jak poziom inflacji czy bazowych stóp NBP, a także cen zakupu paliw lub energii, nawet w stosunku do następnego miesiąca, planowanie strategiczne w roku 2023 wydaje się być ekstremalnym wyzwaniem. Jak się na to przygotować? Co warto wziąć pod uwagę? Kilka istotnych wskazówek wymieniono w dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.