Podstawowymi czynnikami sukcesu i osiągnięć każdej firmy są efektywność pracy i zaangażowanie jej pracowników, bez względu na zajmowane przez nich stanowisko i to, czy angażują się po stronie procesów głównych czy wspomagających. W ostatnich latach można zaobserwować nacisk na zwiększenie efektywności procesów wspomagających. Controlling jest jednym z obszarów, gdzie zwiększona wydajność ma szczególne znaczenie.

Jak zmienić hard work w smart work? Jak skutecznie wdrożono narzędzia BI w firmie branży automotive

Informacje dostarczane przez procesy wspomagające muszą spełniać podstawowe kryteria – być esencjonalne, prawidłowe, dedykowane do konkretnego odbiorcy i, co stało się ważniejsze w czasach silnej presji konkurencji, dostępne na czas, najlepiej online. Podstawowym problemem, z jakim borykają się firmy, jest sprawne zarządzanie procesem informacyjnym. Ma to szczególne znaczenie w przypadku szybko rozwijających się firm, w których często przyrost danych w kolejnych latach rozwoju jest tak duży, że powoduje konieczność wprowadzenia profesjonalnych rozwiązań informatycznych.

Kiedy w 2000 r. w Katowicach swoją działalność zapoczątkowała firma Huf Polska – lokalny oddział niemieckiego koncernu dostarczającego systemy zamykania do aut wiodących marek – jej działalność miała o wiele mniejszy rozmiar niż dziś i ograniczała się jedynie do montażu części. W 2003 r. firma została przeniesiona do tyskiej strefy ekonomicznej, co wiązało się z rozwojem działu technologii wtrysku tworzyw sztucznych. Kolejne lata zaowocowały nowymi inwestycjami związanymi z procesami lakierowania – w 2005 r. rozpoczęła pracę lakiernia manualna, a w 2008 r. automatyczna. Rozszerzenie działalności oznaczało również konieczność wdrożenia nowego systemu ERP (IFS). W 2016 r. uruchomiona została druga lakiernia automatyczna, co pociągnęło za sobą wzrost zatrudnienia – obecnie w firmie pracuje ponad 1000 osób, co daje jej wysoką pozycję wśród innych jednostek grupy Huf na całym świecie.

Intensywny rozwój firmy wiązał się z wyzwaniami w wielu obszarach jej działalności, również w procesach wspomagających decyzje. W pewnym momencie ilość informacji pochodzących z różnych systemów (np. ERP, HR) tak wzrosła, że konieczne stało się ich porządkowanie i selekcja pod względem przydatności. Oznaczało to wzrost znaczenia funkcji controllingu w przedsiębiorstwie, co zbiegło się ze wzrostem znaczenia funkcji controllingu w grupie Huf. Pracownicy działu stanęli przed wyzwaniem zamiany chmury ogromnej ilości danych w zwięzłą i wyczerpującą informację, dostarczaną zawsze na czas. W takim przypadku często spotykanym rozwiązaniem jest zlecenie firmie zewnętrznej wdrożenia narzędzi Business Intelligence (BI) – w Huf Polska wybór padł na oprogramowanie „Eureca” firmy Controlling Systems. Jednak wdrożenie przebiegało nieco inaczej niż standardowo – w większym stopniu postawiono na entuzjazm i kreatywność pracowników niż adaptację gotowych rozwiązań. To właśnie ludzie, ich pasja i zaangażowanie na przestrzeni lat zadecydowały o tym, że zakupione oprogramowanie jest dzisiaj używane w przedsiębiorstwie na szeroką skalę i wspiera różne obszary jego działania, począwszy od sprzedaży, poprzez główne procesy produkcyjne (np. wykorzystanie kokpitów menedżerskich do bieżącej kontroli kosztów złej jakości, kontroli realizacji budżetów kosztowych), po procesy wspomagające (np. kontrolę realizacji budżetu kosztów personalnych). Wdrożenie BI i związany z nim rozwój funkcji controllingu wiązały się z pracą w zespołach złożonych głównie z liderów danych obszarów i wyeksponowały w pracownikach „four E and one P” – kompetencje, o których wspomina w swej książce „Winning” Jack Welch, długoletni CEO GE. Są one kluczowe w tego typu wdrożeniach i przesądziły o jego sukcesie.

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Metody wyceny aktywów własnych

Metody wyceny aktywów własnych

Wycena inwestycji jest dobra tylko wtedy, kiedy obie strony transakcji wyjdą na niej win-win. Żeby tak jednak było, obie strony działające w otoczeniu gospodarczym powinny posiadać taką samą informację, wolną od zniekształceń. Oczywiście wiemy, że tak nie jest i tak naprawdę któraś ze stron musi zawsze okazać się w dłuższej perspektywie lekko pokrzywdzona. Co zrobić, by nie być po tej gorszej stronie inwestycji? Trzeba nauczyć się kilku podstawowych metod wyceny własnych aktywów.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 11-12/2023

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Członek zarządu Controlling Systems o tym, jak zmieniał się controlling w Polsce na przestrzeni ostatnich 20 lat, nowych wyzwaniach oraz szansach dla rozwoju systemów controllingowych i znaczeniu czynnika ludzkiego w rozwoju controllingu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.