Dlaczego tak wiele firm ma problemy z wprowadzaniem zmian i reagowaniem na zmiany na rynku? Na czym polega sprzedaż neandertalska, a na czym transformacyjna? Jak sprawdzić, czy twoja firma jest konkurencyjna? W artykule odpowiadamy na powyższe oraz wiele innych pytań.

Jeżeli świat się zmienia, zmieniać musimy się my. Jeżeli rynek przechodzi silne zmiany (największe od 20 lat – popyt pierwszy raz jest niższy od podaży) – to model działalności biznesowej musi się zasadniczo (a nawet drastycznie) zmieniać z uwzględnieniem nowej sytuacji. To wydaje się oczywiste, a jednak... dlaczego większość firm i ludzi biznesu tego w rzeczywistości nie czyni? Owszem, dokonywane są zmiany, jednak większość z nich to zmiany kosmetyczne lub ich markowanie. Dlaczego?

Sukces powodem upadku

Odpowiedzi są co najmniej trzy. Aby coś zmieniać, należy wiedzieć nie tylko, że trzeba zmieniać i co trzeba zmieniać, ale przede wszystkim jak. A z tym jest zasadniczy problem.

Chęć do zmian jest odwrotnie proporcjonalna do długości czasu, w którym człowiek odnosi sukcesy zanim zmiana jest konieczna. O co chodzi? Wiele firm w latach 1990–2008 odnosiło sukcesy, gdyż rynek był nienasycony, więc o sukcesy było relatywnie łatwo. Jest w związku z tym bardzo trudno osobie, która przez lata święciła triumfy, zdać sobie sprawę, że tym razem zmiana jest zbyt duża i tak fundamentalna, że poprzednie modele działania nie tylko nie są skuteczne, ale wprost będą ściągać firmę w dół. Sukces – w takiej sytuacji – często bywa powodem upadku lub co najmniej ogromnej straty!

Człowiek ma naturalną obawę przed zmianą i często wypiera niewygodne fakty, tłumacząc je w sposób osłabiający ich wartość, zasłaniając się osławionym w naszej kulturze stwierdzeniem: „jakoś to będzie...”. Jakoś zawsze będzie... ale to chyba niezbyt konstruktywne zdanie?

Zmiana jest konieczna. To slogan na wielu ustach – a powinien być wewnętrzną decyzją: racjonalną, niedyskutowalną i... wdrożoną w życie. Jak zacząć?

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.