Budżet produkcji ma zapewnienić zasoby produkcyjne i jest planowany na określony czas (najczęściej rok) w ujęciu ilościowym i wartościowym. Budżet ten – w założeniu i formie – wydaje się prosty, ale w rzeczywistości jest wypadkową kilku elementów. Zależy od planu sprzedaży, który jest z założenia obarczony pewnym ryzykiem oraz od zapasów początkowych i końcowych.

Inżynier w controllingu

Budżet produkcji jest podstawą planowania wielkości zużycia materiałów bezpośrednich, liczby roboczogodzin i kosztów płac, a później także kosztów wydziałowych. Jest to najtrudniejszy etap budowania budżetu całej firmy, dlatego wymaga dużego zaangażowania planujących oraz ich wiedzy i doświadczenia. Na proces produkcyjny, którego zasoby się budżetuje, składają się chociażby moc produkcyjna maszyn czy zasobów ludzkich, stany magazynowe, czasy produkcji operacyjnej czy przezbrojeń.

W przypadku, kiedy firma posiada system do zarządzania gospodarką materiałową uwzględniający ruchy magazynowe – od materiału, przez półfabrykat, do produktu końcowego – kalkulacja kosztów produkcji jest ułatwiona.

Jeżeli nie ma takiego systemu, a kalkulacje kosztów opierają się na plikach Excela oraz na inwentaryzacjach materiałów i surowców, budżetowanie może być obarczone błędami, zwłaszcza gdy czas przygotowania budżetów jest ograniczony, co jest typową sytuacją.

Dlatego, przy tak skomplikowanym i trudnym procesie przygotowywania danych, ważne jest zaangażowanie osób planujących budżet produkcji.

Wydawać by się mogło, że mając określone cele i parametry brzegowe oraz zasady planowania i przygotowywania budżetu, opracowanie odpowiednich danych jest proste. Natomiast istnieje jeszcze jeden kluczowy element w procesie przygotowania budżetu, tzw. czynnik ludzki.

Można automatyzować procesy i usprawniać metody wyliczeń i mechanizmów kalkulacji, ale nic nie zastąpi wiedzy i doświadczenia osób planujących .

W przygotowanie budżetu produkcji angażuje się wiele komórek i osób, ponieważ w takim procesie wykorzystuje się też wiele danych i zależności. Oczekiwane efekty można osiągnąć dzięki sprawnej współpracy.

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Metody wyceny aktywów własnych

Metody wyceny aktywów własnych

Wycena inwestycji jest dobra tylko wtedy, kiedy obie strony transakcji wyjdą na niej win-win. Żeby tak jednak było, obie strony działające w otoczeniu gospodarczym powinny posiadać taką samą informację, wolną od zniekształceń. Oczywiście wiemy, że tak nie jest i tak naprawdę któraś ze stron musi zawsze okazać się w dłuższej perspektywie lekko pokrzywdzona. Co zrobić, by nie być po tej gorszej stronie inwestycji? Trzeba nauczyć się kilku podstawowych metod wyceny własnych aktywów.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 11-12/2023

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Członek zarządu Controlling Systems o tym, jak zmieniał się controlling w Polsce na przestrzeni ostatnich 20 lat, nowych wyzwaniach oraz szansach dla rozwoju systemów controllingowych i znaczeniu czynnika ludzkiego w rozwoju controllingu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.