Hoshin Kanri stanowi metodę zarządzania strategicznego zapewniającą przewagę konkurencyjną przez wyprzedzające rozpoznanie otoczenia przedsiębiorstwa i określenie na jego podstawie strategii rozwojowej.

Hoshin Kanri w firmie Nissan
Foto: By Antonio [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons

Geneza i pojęcie metody Hoshin Kanri

Metoda Hoshin Kanri została opracowana w latach 60. XX wieku przez japońską firmę Bridgestone Tire Company1. Jej nazwa oznacza w języku japońskim sterowanie przyjętym kursem (Ho – kierunek; Shin – igła; Kan – zarządzać; Ri – zasada)2. Polega ona na przekładaniu celów strategicznych na bieżące cele operacyjne3. Metoda ta umożliwia formułowanie i osiąganie najistotniejszych celów przedsiębiorstwa przy zapewnieniu ich spójności i zbieżności działań różnych osób oraz komórek organizacyjnych. Służy rozwijaniu biznesu przez doskonalenie zarządzania, planowaniu osiągnięć oraz motywowaniu pracowników w celu włączania ich w proces zmian. Wspiera także tworzenie krótko- i długoterminowych planów4.

Na rys. 1 przedstawiono cykl wdrożenia strategii w ramach koncepcji Hoshin Kanri (oparty na technice PDCA) oraz związki łączące go z bieżącym (dziennym) cyklem zadaniowym w organizacji. (patrz: RYSUNEK 1)

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Ku bezpiecznym łańcuchom dostaw: feedback zakupowy

Co jest gorsze? Znaleźć w skrzynce wiadomość związaną z naszym udziałem w przetargu, zaczynającą się od słów: „Z przykrością informujemy’” czy konieczność napisania takiej wiadomości? Niestety, wiele firm i działów zakupów nie traktuje wystarczająco poważnie kwestii przekazywania informacji zwrotnej lub nie poświęca jej wystarczająco dużo uwagi. Szczególnie w czasach, gdy relacje z dostawcami mogą zadecydować o przetrwaniu przedsiębiorstwa. Paradoksalnie, komunikacja – jeden z kluczy do sukcesu w łańcuchach dostaw – jest obszarem, który pozostawia wiele do życzenia.

Czytaj więcej

Zapobieganie czynom nieuczciwej konkurencji na etapie planowania działań i strategii biznesowych

Zapobieganie czynom nieuczciwej konkurencji na etapie planowania działań i strategii biznesowych

Planowanie działań związanych z działalnością firmy czy tworzenie strategii biznesowej, chociażby związanej z wprowadzeniem nowego produktu na rynek, wiąże się z wieloma trudnościami. Już sam fakt tworzenia czegoś nowego (przynajmniej dla nas) jest zadaniem trudnym, które powinno być poprzedzone wielowątkowymi analizami i gruntownym przygotowaniem. Czy jednak, kiedy już mamy ustalony kierunek działania, zdefiniowany rynek i grupę docelową, mamy wiedzę, jak z sukcesem wdrożyć nasz plan czy sprzedać nowy produkt lub usługę, możemy uznać, że jesteśmy już w pełni przygotowani? Niestety, nie. Żaden przedsiębiorca nie działa próżni i musi zwracać uwagę, aby zachować uczciwość rywalizacji rynkowej wobec swych konkurentów i samemu uchronić się przed takimi działaniami konkurencji.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama