Pozyskanie najlepszych talentów stanowi obecnie jedno z największych wyzwań na rynku pracy, będąc jednocześnie kluczem do sukcesu w zarządzaniu biznesem. Od właściwego doboru pracowników zależy, jakim kapitałem ludzkim dysponuje organizacja oraz jakie będą możliwości jej dalszego rozwoju i doskonalenia.

Pracodawcy prześcigają się w pomysłach, w jaki sposób przyciągnąć do organizacji kandydatów spełniających określone kryteria – zarówno pod kątem „twardym” (wiedza merytoryczna, doświadczenie), jak i „miękkim” (kompetencje, cechy osobowościowe, dopasowanie do organizacji). Zazwyczaj stosują jedno z dwóch odmiennych podejść do zarządzania pracownikami: model kapitału ludzkiego bądź model sita.

W pierwszym modelu kluczowa jest hipoteza, zgodnie z którą człowiek uczy się i zmienia przez całe życie. Firmy stosujące to podejście zakładają, że ludzie są lojalni i potrafią związać się emocjonalnie ze swoim miejscem pracy. Niedoświadczonych pracowników postrzega się jako cenne zasoby ludzkie, ponieważ firma może sama zadbać o ich odpowiednie ukształtowanie i ukierunkowanie. Jednocześnie model kapitału ludzkiego zakłada permanentne inwestowanie w dalszy rozwój zawodowy pracowników, co przejawia się głównie w tworzeniu w organizacjach różnorodnych możliwości szkolenia i podnoszenia kwalifikacji. Istotnym aspektem jest również dbałość o dobre samopoczucie oraz zadowolenie z pracy.

Najcenniejszy kapitał

Na gruncie modelu kapitału ludzkiego pracownicy traktowani są jako najcenniejszy zasób firmy. Dlatego też organizacje funkcjonujące zgodnie z tym założeniem stosują przede wszystkim wewnętrzne metody rekrutacji. Przejawia się to w awansowaniu obecnych pracowników firmy, którzy zostali w niej wychowani, rozumieją kulturę organizacji i szanują jej nadrzędne wartości. Jest to rozwiązanie korzystne z wielu powodów, najistotniejszym jest jednak utrzymywanie motywacji pracowników. Ludzie angażują się w pracę nie tylko ze względów finansowych, ale także dzięki możliwości podejmowania samodzielnych decyzji – także tych dotyczących kluczowych zagadnień – i poczucia odpowiedzialności za rezultaty swych działań. Dużym motywatorem jest także możliwość samorealizacji. Stąd też firma, która daje pracownikom liczne szanse na rozwój oraz perspektywę otrzymania awansu uzależnionego od indywidualnych sukcesów zawodowych, jest w ich odczuciu dobrym miejscem pracy.

Co istotne, model kapitału ludzkiego jest bardzo przyjazny dla zatrudnionych, ponieważ dla pracodawcy zwolnienie pracownika jest ostatecznością. Uwaga, czas i pieniądze poświęcone na rozwój jednostki są często argumentami przekonującymi firmy do kontynuowania współpracy. Jeśli pracownik, którego profil osobowościowy jest spójny z oczekiwaniami firmy, nie do końca odnajduje się w powierzonej roli, to zgodnie z modelem kapitału ludzkiego pracodawca przede wszystkim inwestuje w szkolenia lub stara się mu powierzyć taki zakres obowiązków, któremu będzie w stanie sprostać. Zadaniem przełożonego jest nie tylko wyznaczanie zadań, lecz także dbanie o zespół i tworzenie odpowiedniego klimatu pracy.

Warto podkreślić, że model kapitału ludzkiego zakłada, że człowiek jest istotą dążącą do samorealizacji przez własny rozwój, a chęć samodoskonalenia wynika z naturalnej potrzeby. Dlatego dla pracodawców kluczowa jest tutaj współpraca oraz zaufanie. Na sukces firmy wpływają nie tylko najlepsi pracownicy, ale cały zespół. Indywidualna rywalizacja jest postrzegana negatywnie. Przekłada się to również na dynamikę procesów rekrutacyjnych – dużą wagę przywiązuje się do cech osobowości kandydata, takich jak umiejętność pracy w zespole oraz dynamicznym środowisku, chęć doskonalenia się czy lojalność. Posiadane doświadczenie, certyfikaty i dyplomy często schodzą na dalszy plan. Rekruterzy poszukują osób zaangażowanych, potrafiących współpracować, które jednocześnie będą chciały związać się z organizacją na dłuższy czas.

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak mierzyć efekty współpracy z agencją PR? 38 KPIs, które działają

Jak mierzyć efekty współpracy z agencją PR? 38 KPIs, które działają

Najlepsza agencja PR na świecie* – Edelman – w 2020 r. osiągnęła income fee w wysokości 840,022,000$. I chociaż mówi się, że public relations to inwestycja w wizerunek, to... ta inwestycja musi się zwracać. Jak zatem mierzyć efekty działań PR i rozliczać się z agencjami? Które wskaźniki media relations to must-have? Jak dobrze policzyć AVE i jak faktycznie sprawdzić, czy współpraca z influencerem jest opłacalna? Poznaj 38 KPIsów, które faktycznie działają.

Czytaj więcej

Jak prowadzić projekt usprawnień magazynowych? DMAIC w pigułce

Jak prowadzić projekt usprawnień magazynowych? DMAIC w pigułce

Przedsiębiorstwa istnieją po to, by generować zysk. Warunkiem zachowania konkurencyjności, a więc utrzymania pozycji na rynku, jest nieustanna poprawa procesów, m.in. procesów logistycznych (w tym magazynowych). W tych okolicznościach rośnie znaczenie projektów, które pozwalają na redukcję kosztów oraz dają możliwość dalszego rozwoju. Świadczy o tym fakt, że coraz więcej firm buduje w swoich organizacjach własne jednostki projektowe lub korzysta z usług specjalistycznych firm doradczych.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.