Sformułowanie dobrej strategii firmy jest niezmiernie istotne, ponieważ nadaje ona kierunek działania całej organizacji na kolejne lata. Aby móc osiągnąć cele określone w strategii, firma dostosowuje swoją strukturę organizacyjną oraz strukturę finansowania. Dopiero kiedy wiemy, jakie są cele strategiczne organizacji, powstaje ważne pytanie: jak je osiągnąć, przy czym najczęściej to „jak” sprowadza się do zdefiniowania szeregu projektów i powiązania ich z konkretnymi celami strategicznymi. W dłuższej perspektywie to, czy strategiczne cele osiągniemy, będzie zależało od szeregu czynników, z których część będzie mocno od nas zależna, a część w znacznie mniejszym stopniu.

Wpływ dobrego zarządzania projektami na realizację strategii firmy

Jak wygląda proces tworzenia strategii firmy?

Przez wiele lat byłem doradcą biznesowym i współtworzyłem strategie rozwoju dla wielu organizacji, m.in. dla Pfizera, Polpharmy, Herbapolu, Biotonu, Sygnity, Odra Trans, Pamapolu czy mebli Black Red White. W zdecydowanej większości proces tworzenia strategii firmy intensywnie angażował zarówno zarząd firmy, jaki i inne osoby na kierowniczych stanowiskach. Sam proces w większości firm wyglądał podobnie i składał się przynajmniej z dwóch warsztatów strategicznych z udziałem wszystkich zainteresowanych oraz intensywnej pracy w mniejszych zespołach, która była skoncentrowana na strategiach cząstkowych związanych z rozwojem i sprzedażą, produkcją, IT czy też kulturą organizacyjną.

Jeśli chodzi o warsztaty strategiczne, to pierwszy warsztat ma najczęściej na celu przedyskutowanie obecnej sytuacji firmy i jej wyzwań strategicznych. Firmy na tym etapie bardzo często dokonują analizy SWOT i szczegółowo dyskutują nad każdym z czterech obszarów tej analizy. Rolą tego warsztatu jest też zapewnienie kierownictwu firmy przestrzeni, gdzie każdy będzie mógł się swobodnie wypowiedzieć i zapewnienie, że każdy w podobny sposób będzie rozumiał obecną sytuację firmy i stojące przed nią wyzwania. Przez wiele lat starałem się znaleźć jak najlepszą metodologię, która w zrozumiały sposób pozwalałaby na opisanie sytuacji konkurencyjnej firmy oraz jej problemów wewnętrznych. Przeczytałem wiele książek o zarządzaniu strategicznym związanych z analizą pięciu sił Michaela Portera czy też z Balanced Scorecard Roberta Caplana. Jednak jeśli mógłbym wymienić tylko jedną książkę, która była dla mnie najbardziej inspirująca i zrobiła na mnie największe wrażenie, to byłaby to książka Richarda Rumelta Good strategy, bad strategy. Autor przekonuje w niej, że aby móc zdefiniować cele strategiczne firmy należy wcześniej zrozumieć i opisać jej wyzwania strategiczne, które dalej przełożą się na sformułowanie celów strategicznych, KPI i projektów strategicznych. Na Rysunku 1 pokazano wybrane tematy strategiczne firmy oraz przykład, w jaki sposób opisane zostało wyzwanie strategiczne dotyczące zarządzania przez cele (MBO). Zidentyfikowanie wyzwań strategicznych firmy i precyzyjne ich opisanie nie jest wcale łatwym zadaniem, ale jeśli zrobimy to dobrze, to znacząco wpłyniemy na jakość całej strategii. Wyzwania strategiczne powinny dotyczyć zarówno otoczenia konkurencyjnego firmy, jak też jej sytuacji wewnętrznej.

Pomiędzy warsztatem jeden i dwa warto zrobić przynajmniej dwa tygodnie przerwy. Czas ten potrzebny jest na przelanie na papier zagadnień przedyskutowanych na warsztacie pierwszym i pozwoleniu, aby z tym dokumentem mógł się wnikliwie zapoznać każdy zainteresowany oraz zgłosić swoje komentarze przed drugim warsztatem.

Celem warsztatu numer dwa jest znalezienie odpowiedzi firmy na zidentyfikowane wcześniej wyzwania strategiczne. Ta odpowiedź powinna być wyrażona w postaci konkretnej listy celów strategicznych, które organizacja w perspektywie strategii będzie chciała osiągnąć. Finalnie warsztat ten powinien zakończyć się też sformułowaniem listy inicjatyw strategicznych pozwalających osiągnąć cele strategiczne oraz sformułowaniem dla każdego celu mierników, tzw. KPI, które będą mówiły nam, jaki mamy progres w osiąganiu celów strategicznych.

Na Rysunku 2 pokazano wyzwania strategiczne w powiązaniu z inicjatywami strategicznymi oraz KPI.

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Prawne ujęcie korzystania z ChatGPT

Prawne ujęcie korzystania z ChatGPT

Obserwujemy, jak ChatGPT przenika do codzienności uczniów, studentów, startupowców, usługodawców, pracowników korporacji i menedżerów. Dziś to narzędzie AI generuje nie tylko odpowiedzi i porady na najprostsze zagadnienia, ale też newslettery, sprawozdania, kampanie marketingowe, złożone plany ekspansji i przemówienia prezesa. Co więcej, wiele osób nadal nie wie, czy może legalnie wykorzystywać takie treści i czyją są one własnością.

Czytaj więcej

Lean Management – narzędzie poprawy procesów w przedsiębiorstwie

Lean Management – narzędzie poprawy procesów w przedsiębiorstwie

Przedsiębiorstwa, dążąc do zwiększenia efektywności i ograniczenia kosztów, coraz częściej sięgają po nowoczesne metody zarządzania, takie jak Lean Management. Podejście to, zapoczątkowane w japońskim przemyśle przez Toyotę, bazując na eliminacji marnotrawstwa, równoważeniu przepływu pracy oraz ciągłym doskonaleniu procesów, przyczynia się do transformacji nie tylko praktyk operacyjnych, ale również systemów kontroli zarządzania. W tym kontekście powstało Lean Accounting, które przenosi zasady Lean Management na obszar kontroli zarządzania. Szczupła rachunkowość, jak bywa nazywane Lean Accounting, skupia się na redukcji marnotrawstwa, optymalizacji procesów finansowych i dostarczaniu precyzyjnych informacji wspierających podejmowanie decyzji menedżerskich. Odrzucając tradycyjne podejście, które często nadmiernie akcentuje koszty w ujęciu historycznym, Lean Accounting promuje dostarczanie wartości klientowi oraz ciągłe doskonalenie. Stąd w niniejszym artykule autorzy przedstawiają założenia teoretyczne oraz praktyczny wykorzystanie koncepcji Lean do poprawy efektywności procesów produkcyjnych.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.