Sztuczna inteligencja zaczęła być stałym elementem naszej codzienności. Nie dziwi zatem fakt, że znajduje coraz szersze zastosowanie w działalności handlowej – zarówno w sektorze e-commerce, jak i w tradycyjnych modelach sprzedaży. Przedsiębiorcy, dążąc do poprawy efektywności i optymalizacji kosztów, coraz częściej wdrażają systemy AI, wykorzystując je m.in. w procesach sprzedażowych, obsłudze klienta, personalizacji ofert czy zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Unijny Akt w sprawie sztucznej inteligencji (AI Act) i jego znaczenie dla przedsiębiorców

W celu ujednolicenia zasad rozwoju i wykorzystywania systemów AI, Unia Europejska przyjęła w 2024 roku tzw. Unijny Akt w sprawie sztucznej inteligencji (AI Act). Jego celem jest wprowadzenie wspólnych standardów i zasad stosowania AI, ze szczególnym uwzględnieniem przejrzystości, ochrony praw podstawowych i przeciwdziałania potencjalnym nadużyciom. Co istotne, AI Act znajduje zastosowanie nie tylko wobec podmiotów mających siedzibę na terenie Unii Europejskiej, ale również do dostawców oferujących systemy AI na rynku unijnym, niezależnie od miejsca ich zarejestrowania. Przepisy rozporządzenia odnoszą się nie tylko do producentów i twórców technologii, ale również do przedsiębiorców wykorzystujących systemy AI w ramach prowadzonej działalności gospodarczej – w tym w sektorze handlu.

Kategorie ryzyka – kwalifikacja systemów AI

Nie każde rozwiązanie określane jako „inteligentne” podlega regulacjom zawartym w AI Act. Rozporządzeniem nie są objęte systemy, które nie wykazują zdolności do uczenia się lub podejmowania decyzji, chociażby częściowo, w sposób autonomiczny. Przykładowo, automatyczne powiadomienie SMS wysyłane po wypełnieniu przez klienta formularza nie stanowi systemu AI w rozumieniu AI Act. Natomiast chatbot oparty na modelu językowym, generujący odpowiedzi w czasie rzeczywistym jest oprogramowaniem wchodzącym w zakres regulacji. Mając na uwadze dużą różnorodność zastosowań systemów AI, unijny ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie podziału systemów opartego na ocenie ryzyka. W zależności od tego, do której kategorii ryzyka zostanie zakwalifikowany dany system, różny będzie zakres obowiązków spoczywających na przedsiębiorcy.

W związku z powyższym pierwszym krokiem, jaki powinien podjąć podmiot stosujący różnorakie oprogramowania powinno być ustalenie, czy wykorzystywany przez niego system ma zdolność do uczenia się lub podejmowania decyzji chociażby w częściowo autonomiczny sposób. Jeżeli odpowiedź jest twierdząca, konieczna staje się jego kwalifikacja do jednej z poniższych kategorii ryzyka:

  1. niedopuszczalne ryzyko – systemy całkowicie zakazane, tj. manipulacja podprogowa, social scoring, wykorzystywanie podatności osoby lub grupy osób (m.in. ze względu na wiek, niepełnosprawność czy szczególną sytuację społeczną lub ekonomiczną), systemy tworzące lub rozbudowujące bazy danych do rozpoznawania twarzy na podstawie wizerunków pozyskiwanych z internetu lub nagrań z kamer, a także systemy wykorzystujące dane biometryczne w czasie rzeczywistym (z nielicznymi wyjątkami),
  2. wysokie ryzyko – systemy mogące wywoływać istotne skutki dla zdrowia i bezpieczeństwa, praw podmiotowych lub środowiska oraz które mogą być stosowane jedynie przy spełnieniu rygorystycznych wymagań prawnych. Przykładami są systemy wykorzystywane w zakresie zarządzania pracownikami i zatrudnieniem czy oceny zdolności kredytowej,
  3. ograniczone ryzyko – systemy obarczone ryzykiem wprowadzenia użytkownika w błąd lub manipulacji. W tym przypadku wymagane jest spełnienie minimalnych obowiązków informacyjnych, w szczególności zapewnienie transparentności co do faktu korzystania z AI. Przykładem są chatboty lub systemy generujące treści audiowizualne,
  4. minimalne ryzyko – systemy nieobjęte szczególnymi obowiązkami regulacyjnymi. Przykładowo zalicza się do nich narzędzia wspomagające automatyczne tłumaczenia.

Obowiązki przedsiębiorców: kto, za co i kiedy odpowiada?

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 10/2025

Zobacz również

Prawo cytatu – na jakich warunkach można zapożyczać cudzą treść?

Prawo cytatu – na jakich warunkach można zapożyczać cudzą treść?

Wykorzystanie fragmentów cudzych utworów w książce, artykule, filmie czy publikacji internetowej jest codziennością. Jednak nieprzemyślane użycie cudzego utworu może narazić na zarzut naruszenia praw autorskich. Ten przewodnik ma na celu wyjaśnienie, jak zgodnie z polskim prawem korzystać z prawa cytatu, kiedy wolno z niego korzystać, w jakim zakresie i pod jakimi warunkami.

Czytaj więcej

Transparentność wynagrodzeń – nowe wymagania dla pracodawców

Transparentność wynagrodzeń – nowe wymagania dla pracodawców

Już od grudnia 2025 r. polscy pracodawcy staną przed obowiązkiem ujawniania proponowanego wynagrodzenia w ofertach pracy. Zmiana ta to nie tylko formalność, lecz element szerokiej rewolucji w podejściu do równości płac i przejrzystości w zatrudnieniu. Dyrektywa (UE) 2023/970 oraz nowelizacja Kodeksu pracy wprowadzają koniec kultury poufności wynagrodzeń i początek ery transparentności, w której rozmowa o zarobkach przestaje być tabu, a staje się narzędziem walki z dyskryminacją i nierównościami na rynku pracy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.