Nowoczesne zarządzanie zasobami ludzkimi bez wątpienia stanowi warunek wzrostu konkurencyjności na rynku. Globalne zmiany w gospodarkach państw rozwiniętych można zaobserwować także w Polsce. Rodzime firmy potrzebują ludzi o najwyższym potencjale i motywacji do działania. Postanowiliśmy zatem sprawdzić, w jakim stopniu polski przedsiębiorca dba o strategię personalną swojej organizacji.

Zanim przejdziemy do szczegółowych wyników badania, warto zatrzymać się na chwilę przy kwestii roli controllingu HR w przedsiębiorstwach. Wyniki ankiety jasno wskazały, że tylko niespełna 5% firm uważa controlling personalny za kluczowy obszar swojej firmy, natomiast ponad 60% respondentów deklaruje jedynie sporadyczne korzystanie z narzędzi controllingowych w dziale HR. W obliczu rosnących wyzwań w tym obszarze, powyższy wynik może nieco zaskakiwać.

Istotnym źródłem informacji o procesie zarządzania zasobami ludzkimi jest analiza wskaźnikowa. Jak pokazały wyniki, zdecydowana większość stosuje wskaźniki dotyczące wynagrodzeń i produktywności pracowników. W dużo mniejszym stopniu przedsiębiorcy korzystali ze wskaźników dotyczących demografii czy efektywności procesów w obszarze kadrowym.

Które z grup wskaźników stosowane są w Państwa przedsiębiorstwie? (można było wskazać więcej niż jeden)

Które z elementów zarządzania zasobami ludzkimi są wykorzystywane w Państwa przedsiębiorstwie?

Które z elementów zarządzania zasobami ludzkimi uważają Państwo za najważniejsze i najskuteczniejsze?

Odnośnie do elementów zarządzania zasobami ludzkimi wykorzystywanych w przedsiębiorstwie, ponad połowa odpowiedzi wskazała na system ocen pracowniczych. Istotny okazał się również stymulujący system premiowania, czy możliwość rekrutacji wewnętrznej, co rzeczywiście odzwierciedla obecnie panujące na rynku pracy trendy. Natomiast takie elementy jak coaching i mentoring, exit interview czy pracowniczy program emerytalny są zdecydowanie w tyle. Zaskakujące jest też stosunkowo niewielkie zainteresowanie rozbudowanym systemem kafeteryjnym. Zdecydowana większość ankietowanych nie przywiązuje do niego większej wagi.

Zobacz również

Prawo cytatu – na jakich warunkach można zapożyczać cudzą treść?

Prawo cytatu – na jakich warunkach można zapożyczać cudzą treść?

Wykorzystanie fragmentów cudzych utworów w książce, artykule, filmie czy publikacji internetowej jest codziennością. Jednak nieprzemyślane użycie cudzego utworu może narazić na zarzut naruszenia praw autorskich. Ten przewodnik ma na celu wyjaśnienie, jak zgodnie z polskim prawem korzystać z prawa cytatu, kiedy wolno z niego korzystać, w jakim zakresie i pod jakimi warunkami.

Czytaj więcej

Transparentność wynagrodzeń – nowe wymagania dla pracodawców

Transparentność wynagrodzeń – nowe wymagania dla pracodawców

Już od grudnia 2025 r. polscy pracodawcy staną przed obowiązkiem ujawniania proponowanego wynagrodzenia w ofertach pracy. Zmiana ta to nie tylko formalność, lecz element szerokiej rewolucji w podejściu do równości płac i przejrzystości w zatrudnieniu. Dyrektywa (UE) 2023/970 oraz nowelizacja Kodeksu pracy wprowadzają koniec kultury poufności wynagrodzeń i początek ery transparentności, w której rozmowa o zarobkach przestaje być tabu, a staje się narzędziem walki z dyskryminacją i nierównościami na rynku pracy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.