Czy siedziba spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest jednocześnie miejscem prowadzenia działalności gospodarczej przez spółkę? A właściwie, jaka jest różnica pomiędzy siedzibą spółki, adresem spółki a miejscem prowadzenia działalności gospodarczej przez spółkę?

Należałoby zacząć od tego, czym jest siedziba spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej spółka z o.o. lub sp. z o.o.). Zgodnie z art. 41 Kodeksu cywilnego (dalej k.c.): Jeżeli ustawa lub oparty na niej statut nie stanowi inaczej, siedzibą osoby prawnej jest miejscowość, w której ma siedzibę jej organ zarządzający.

Z kolei zgodnie z art. 157 § 1 Kodeksu spółek handlowych (dalej k.s.h.): Umowa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością powinna określać:

  1. firmę i siedzibę spółki;
  2. przedmiot działalności spółki;
  3. wysokość kapitału zakładowego;
  4. czy wspólnik może mieć więcej niż jeden udział;
  5. liczbę i wartość nominalną udziałów objętych przez poszczególnych wspólników;
  6. czas trwania spółki, jeżeli jest oznaczony.

Powyższe oznacza, że obowiązkowym elementem umowy spółki z o.o. jest siedziba spółki. Siedzibą spółki z o.o. jest zatem miejscowość, która określona jest w umowie spółki jako siedziba spółki. Bez spełnienia tego wymogu spółka z o.o. nie zostanie zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym (dalej KRS). Siedziba spółki może być obrana dowolnie, ważne jednak, aby znajdowała się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przeniesienie siedziby spółki za granicę jest przyczyną jej rozwiązania.

Prawidłowe określenie siedziby spółki jest istotne chociażby ze względu na właściwość sądu rejestrowego czy urzędu skarbowego dla spółki, a także ze względu na miejsce odbywania zgromadzeń wspólników. Zgromadzenia wspólników powinny odbywać się w siedzibie spółki, jeżeli umowa spółki nie wskazuje innego miejsca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ewentualnie jeśli wszyscy wspólnicy nie wyrazli zgody na inne miejsce odbycia zgromadzenia wspólników. Zatem jeśli jako siedziba spółki została określona Warszawa to zgromadzenie wspólników na podstawie k.s.h. może odbyć się gdziekolwiek na terenie Warszawy. Nie musi zatem oznaczać konieczności zwołania zgromadzenia wspólników pod adresem rejestrowym spółki.

Siedziba czy adres spółki z o.o.

W tym miejscu chciałabym zwrócić uwagę na różnicę pomiędzy siedzibą spółki a adresem spółki, co często traktowane jest jako tożsame. Siedzibę spółki należy odróżnić od adresu spółki, który powinien być konkretyzacją siedziby poprzez wskazanie nazwy ulicy, numeru budynku czy numeru lokalu. Zatem siedzibą spółki będzie na przykład wspomniane już wyżej miasto Warszawa, a adres spółki będzie określony poprzez oznaczenie kodem pocztowym, ulicą, numerem budynku, a często również numerem lokalu. Jeśli siedzibą spółki jest wieś to może zdarzyć się, że adresem spółki będzie jedynie nazwa wsi wraz z numerem budynku. W przypadku małych wsi nie ma podziału na ulice.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

CGMA Business Model Framework, czyli nowoczesne podejście do modelu biznesowego

CGMA Business Model Framework, czyli nowoczesne podejście do modelu biznesowego

Nadrzędnym celem każdego przedsiębiorstwa powinna być maksymalizacja wartości dla akcjonariuszy w długim okresie. Osiągnięcie tego jest możliwe pod warunkiem, że organizacja właściwie definiuje oraz spełnia potrzeby i oczekiwania swoich klientów oraz innych interesariuszy. W tym celu firma powinna rozumieć, w jaki sposób kreuje i dostarcza wartość klientowi, czyli innymi słowy musi mieć świadomość, jak działa jej model biznesowy. W tym momencie warto przyjrzeć się Business Model Framework, czyli modelowi, który został opracowany i zaproponowany w 2016 roku przez CIMA (the Chartered Institute of Management Accountants) jako odpowiedź na wyzwania nowoczesnego świata i potrzeby organizacji.

Czytaj więcej

Controlling personalny w dobie pandemii, wojen i kryzysów

Controlling personalny w dobie pandemii, wojen i kryzysów

Ludzie, najważniejszy zasób organizacji, ludzie – potencjał, wiedza, umiejętności, kompetencje i klasyfikacje. Zarządzanie ludźmi to stosowanie metod, narzędzi i technik kierowania tym zasobem, a controlling personalny to koncepcja sterowania zarządzaniem ludźmi. Czy współcześnie, a może przyszłościowo controlling personalny będzie ewoluował? Z pewnością tak. Controlling personalny będzie mocno spersonalizowany, ukierunkowany na jednego człowieka. Będzie to całościowa wizja człowieka, cura personalis, talent i potencjał. Wiedza i mądrość – wielkość jednostki – a przez to wielkość przedsiębiorstwa!

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.