Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to najpopularniejszy typ spółki w Polsce. Obecnie funkcjonuje ponad dwieście tysięcy takich spółek i żaden inny typ spółki nawet nie zbliża się swoją liczebnością do spółki z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to najpopularniejszy typ spółki w Polsce. Obecnie funkcjonuje ponad dwieście tysięcy takich spółek i żaden inny typ spółki nawet nie zbliża się swoją liczebnością do spółki z o.o. Jednakże, pomimo licznych zalet charakteryzujących spółkę z o.o., szukając oszczędności warto rozważyć, czy prowadzenie działalności gospodarczej w formie spółki z o.o. jest dla jej wspólników będących osobami fizycznymi najkorzystniejszym rozwiązaniem z punktu widzenia obciążeń podatkowych. Należy bowiem pamiętać, że dochód uzyskany przez spółkę z o.o., zanim trafi do wspólnika dwukrotnie staje się przedmiotem zainteresowania fiskusa. Najpierw spółka płaci od tego dochodu podatek dochodowy od osób prawnych (CIT) w wysokości 19%, a następnie, wspólnik, otrzymując od spółki dywidendę, ponownie płaci podatek, tym razem dochodowy od osób fizycznych (PIT) również w wysokości 19%. Istnieje tymczasem rozwiązanie, które pozwala uniknąć takiego podwójnego opodatkowania przy jednoczesnym zachowaniu bardzo istotnej zalety spółki z o.o., jaką jest brak odpowiedzialności wspólników za jej długi.

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Prawo cytatu – na jakich warunkach można zapożyczać cudzą treść?

Prawo cytatu – na jakich warunkach można zapożyczać cudzą treść?

Wykorzystanie fragmentów cudzych utworów w książce, artykule, filmie czy publikacji internetowej jest codziennością. Jednak nieprzemyślane użycie cudzego utworu może narazić na zarzut naruszenia praw autorskich. Ten przewodnik ma na celu wyjaśnienie, jak zgodnie z polskim prawem korzystać z prawa cytatu, kiedy wolno z niego korzystać, w jakim zakresie i pod jakimi warunkami.

Czytaj więcej

Transparentność wynagrodzeń – nowe wymagania dla pracodawców

Transparentność wynagrodzeń – nowe wymagania dla pracodawców

Już od grudnia 2025 r. polscy pracodawcy staną przed obowiązkiem ujawniania proponowanego wynagrodzenia w ofertach pracy. Zmiana ta to nie tylko formalność, lecz element szerokiej rewolucji w podejściu do równości płac i przejrzystości w zatrudnieniu. Dyrektywa (UE) 2023/970 oraz nowelizacja Kodeksu pracy wprowadzają koniec kultury poufności wynagrodzeń i początek ery transparentności, w której rozmowa o zarobkach przestaje być tabu, a staje się narzędziem walki z dyskryminacją i nierównościami na rynku pracy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.