Podstawowym celem działalności funduszu hedgingowego jest realizacja ponadprzeciętnej stopy zwrotu z inwestycji przy akceptacji podwyższonego ryzyka. Fundusz hedgingowy (hedge fund) to rodzaj funduszu inwestycyjnego (instytucji zbiorowego inwestowania kapitału) o charakterze arbitrażowym, zorientowanego na zysk w warunkach ograniczenia ryzyka wahań cen.

Perspektywy rozwoju rynku funduszy hedge

Podstawą działania funduszy hedgingowych jest dokonywanie kupna i krótkiej sprzedaży papierów wartościowych na rynku w celu minimalizowania ryzyka wahań cen, przy jednoczesnej maksymalizacji zysków. Krótka sprzedaż oznacza transakcje sprzedaży pożyczonych wcześniej papierów i zarabianie na spadkach ich cen. Tego typu podejście ma z jednej strony redukować ryzyko, z drugiej natomiast – szybciej niż w przypadku tradycyjnych funduszy – reagować na zmieniające się otoczenie rynkowe. Jest to możliwe dzięki zawieraniu krótkich pozycji (na spadki cen). W konsekwencji fundusze hedgingowe zwykle kupują, gdy inni sprzedają, oraz sprzedają, kiedy inni kupują.

Fundusze hedgingowe w odróżnieniu od tradycyjnych poszukują wszelkich okazji inwestycyjnych, dlatego w ich portfelach inwestycyjnych znajdują się udziały spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, niedoszacowane akcje spółek giełdowych i zamierzających wejść na giełdę, instrumenty pochodne oparte na indeksach giełdowych, ale również inwestycje w dobra materialne, takie jak nieruchomości czy surowce. Ponieważ fundusze te wykorzystują instrumenty pochodne i inne formy stosowania dźwigni finansowej, nie można jednoznacznie określić profilu ryzyka podejmowanych inwestycji. Utrudnia to także sprofilowanie ryzyka funduszu i wyznaczenie benchmarku.

Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

KPI w HR (i nie tylko). Skąd brać wskaźniki efektywności i jak ustalać ich poziom docelowy?

KPI w HR (i nie tylko). Skąd brać wskaźniki efektywności i jak ustalać ich poziom docelowy?

Działy HR w Polsce, z roku na rok, korzystają z coraz większej liczby wskaźników efektywności. Porównując wyniki firm, które wzięły udział zarówno w II, jak i III edycji Badania Analityki HR, widzimy znaczący postęp w liczbie wykorzystywanych KPI – z przeciętnie dwóch w 2020 roku do trzynastu w 2021 roku. W II edycji badania aż 20% tych firm nie korzystało z żadnego wskaźnika, co rok później dotyczy zaledwie 3% organizacji.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 80/2022

Benefity pozapłacowe w czasach pandemii

Benefity pozapłacowe w czasach pandemii

Pandemia zmieniła okoliczności, w których funkcjonują pracownicy. W konsekwencji ich oczekiwania względem pakietu świadczeń dodatkowych bardzo często są zupełnie inne niż jeszcze dwa lata temu. Pracodawcy mają tego świadomość i podejmują działania prowadzące do aktualizacji swojej oferty tak, aby jak najlepiej odpowiadała na nowe potrzeby.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.