Na pytanie „Czy warto monitorować rekomendacje?” każdy odpowie, że tak i uzna, że to przecież oczywiste. Rekomendacje to przecież najważniejszy produkt prac audytu wewnętrznego – działanie, które w przyszłości ma zapewnić, że ryzyko czy słabość stwierdzone w trakcie audytu zostaną wyeliminowane lub ograniczone do akceptowalnego poziomu.

I trudno się z tym nie zgodzić, bo każdy z zarządzających audytem wewnętrznym powinien zrobić rachunek sumienia i odpowiedzieć sobie na pytanie: a jak to jest u mnie?

Czy warto monitorować rekomendacje?

Czy rzeczywiście wystarcza nam determinacji, żeby systematycznie monitorować rekomendacje – począwszy od tego, czy w ogóle wiemy (mamy rejestr), jakie rekomendacje zostały wydane, jakie były terminy ich realizacji i kto je realizuje? A może były zmiany organizacyjne i ten, kto przyjął rekomendację do realizacji, już nie jest odpowiedzialny za ten obszar, a następca nic o niej nie wie? Czy są jakieś rekomendacje, których termin dawno upłynął, a w bazie audytu nadal widnieją one ze statusem „w trakcie realizacji”? Czy wiemy, w ilu rekomendacjach konieczna była prolongata? Jakie były jej powody? Czy nadal są aktualne? Czy w naszej jednostce są przypisani opiekunowie każdej rekomendacji, którzy „trzymają rękę na pulsie”? Czy w przypadku rekomendacji o długim (np. rocznym) terminie realizacji realizator przygotował harmonogram, dzięki któremu można śledzić postęp prac? Jak został zorganizowany proces przepływu informacji pomiędzy audytem a realizatorem – czy jest on usystematyzowany, czy też odbywa się ad hoc, w wolnych chwilach, których zawsze brakuje? Odpowiedzi na wszystkie te pytania, pozornie błahe, a w rzeczywistości niezwykle istotne, składają się na obraz procesu monitoringu rekomendacji w danej organizacji.

Zastanawiając się, co jest tak naprawdę czynnikiem sukcesu w procesie monitoringu rekomendacji, wydaje się, że jest nim komunikacja między audytem a realizatorami. Bez tego rekomendacje zostaną zapomniane i przyćmione przez „pilniejsze” sprawy dnia codziennego. Jeśli rzeczywiście rekomendacje były trafne i stanowiły odpowiedź na faktyczne problemy, w wielu przypadkach zostaną zrealizowane bez procesu monitoringu ze strony audytu wewnętrznego. Jak wynika z doświadczenia autorek tego artykułu, niestety nie jest to regułą i sprawny proces monitoringu rekomendacji przez audyt wewnętrzny zwiększa prawdopodobieństwo sukcesu i stanowi istotne źródło wiedzy dla interesariuszy na temat procesu eliminowania słabości funkcjonowania danej organizacji.

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Formalności przy outsourcingu – co warto wiedzieć przed zatrudnieniem freelancera?

Formalności przy outsourcingu – co warto wiedzieć przed zatrudnieniem freelancera?

Dynamiczny rozwój rynku pracy zdalnej oraz rosnąca popularność elastycznych form zatrudnienia sprawiają, że outsourcing usług do niezależnych specjalistów staje się dla firm codziennością. Freelancerzy wykonują dziś projekty IT, zadania z zakresu marketingu, projektowania graficznego czy tworzenia treści. Warto jednak pamiętać, że nawiązanie współpracy z osobą, która nie jest pracownikiem etatowym, wymaga dopełnienia określonych formalności. Ich znajomość pozwala nie tylko uniknąć błędów, ale przede wszystkim – zabezpieczyć interesy obu stron.

Czytaj więcej

Ogólne rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa produktów (GPSR) i związane z tym wymogi dla e‑commerce

Ogólne rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa produktów (GPSR) i związane z tym wymogi dla e-commerce

Jeśli sprzedajesz w internecie lub działasz w imieniu internetowej platformy handlowej, koniecznie zapoznaj się ze zmianami w prawie, wynikającymi z Ogólnego Rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa produktów (GPSR), które istotnie wpłyną na Twój biznes. Rozporządzenie to wprowadza istotne znaczące zmiany dla przedsiębiorców działających w sektorze e-commerce, a niedostosowanie się do nich może grozić nie tylko sankcjami finansowymi, ale także utratą reputacji i zaufania ze strony klientów.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.